Hoge bloeddruk verlagen lukt mede door bananen te eten

Hoge bloeddruk verlagen lukt mede door bananen te eten Van een verhoogde bloeddruk merkt de persoon in kwestie waarschijnlijk niets, maar dat betekent niet dat er geen gevaar in schuilt. Een verhoogde bloeddruk (hypertensie) is namelijk niet goed voor de vitaliteit van hart en bloedvaten en daarom moet de hoge bloeddruk wel omlaag! Soms zijn medicijnen noodzakelijk, maar vaak kunnen we er zelf wat aan doen door onze (ongezonde) leefstijl aan te passen. Er is niet één algemene oorzaak voor een te hoge bloeddruk.

Wanneer is bloeddruk te hoog

Een hart in rustsituatie klopt zon 60 tot 80 maal per minuut. (Bij sporters met een sporthart is het aantal slagen per minuut wellicht circa 50.) Door het continue samentrekken van het hart wordt onafgebroken bloed door het bloedvatenstelsel gepompt. De bloeddruk wordt bepaald door de weerstand die het bloed tijdens dit rondpompen ondervindt. Als het hart samentrekt wordt de druk op de vaatwanden groter omdat er dan veel bloed door de slagaders wordt geperst. Dit wordt de systolische- ofwel bovendruk genoemd. Hierna ontspant het hart zich en neemt de druk op de vaatwanden af. Dit is de diastolische- ofwel onderdruk. Een bloeddruk van ongeveer 120/80 mmHg (bovendruk/onderdruk) wordt als normaal beschouwd. Op oudere leeftijd mag dit wat hoger, want onze aderen worden met de jaren helaas toch wat nauwer waardoor de bloeddruk stijgt. Overigens is de bloeddruk altijd aan schommelingen onderhevig: tijdstip (avond, ochtend), lichaamsbeweging, emoties enz. hebben allemaal invloed op de bloeddruk. Er zijn dus meerdere bloeddrukmetingen nodig om exact de juiste bloeddruk van iemand (van jezelf) te bepalen.

Als er een te hoge bloeddruk wordt vastgesteld blijkt meestal zowel de boven- als de onderdruk te hoog. Maar het gebeurt ook dat uitsluitend de bovendruk te hoog is. Er is sprake van een te hoge bloeddruk wanneer de bovendruk gelijk of meer is dan 140 mmHg en/of de onderdruk gelijk of meer is dan 90 mmHg. (de waarden voor volwassenen).

Oorzaken

Meestal is geen duidelijk aanwijsbare lichamelijke oorzaak te vinden. In een enkel geval schuilt de oorzaak in een ziekte van nieren of bijnieren. Wel is duidelijk dat verkeerde eet- en leefgewoonten een ongunstige invloed op de bloeddruk hebben, bijvoorbeeld
  • roken,
  • overgewicht,
  • stress,
  • te veel alcohol,
  • weinig lichaamsbeweging.
In principe kan dus iedereen te maken krijgen met een te hoge bloeddruk, hoewel erfelijke factoren ook een bepaalde rol spelen. En naarmate de leeftijd toeneemt wordt de kans op een te hoge bloeddruk groter.

Gevolgen

Ondanks dat u er meestal niets van merkt als u langdurig een te hoge bloeddruk hebt, kunnen de gevolgen voor de gezondheid soms ernstig zijn. Er kunnen bijvoorbeeld beschadigingen in de vaatwanden optreden. Op die beschadigingen zet zich gemakkelijk cholesterol en vet af waardoor die vaatwanden langzaam maar zeker nauwer worden. Hierdoor neemt de weerstand in de vaten toe waardoor het hart zich meer moet inspannen om het bloed rondgepompt te krijgen. Dit kan weer leiden tot een verdikte hartspier of op de duur tot hartfalen. Hartfalen houdt in dat het hart minder bloed rond pompt. De kransslagaders voorzien het hart van zuurstof, maar als die vernauwen kan het angina pectoris (beklemming op de borst) tot gevolg hebben. Vernauwing en vervolgens afsluiting van bloedvaten, bijvoorbeeld door een bloedpropje dat losschiet, kan resulteren in een beroerte (herseninfarct) of hartinfarct. Maar ook de nieren en de ogen kunnen schade oplopen door een te hoge bloeddruk

Bloeddruk verlagen

Binnen het behandelplan zult u altijd het advies krijgen om evenwichtig en gezond te gaan eten, minder zout en minder alcohol te gebruiken en zonodig om het overgewicht aan te pakken. Daarnaast genoeg bewegen, stoppen met roken en proberen zo ontspannen mogelijk te leven. Kortom: gezonder gaan leven. Blijft de bloeddruk desondanks te hoog dan zal uw arts medicijnen voorschrijven. Maar hij kan ook in een eerder stadium al medicijnen voorschrijven bijvoorbeeld als u reeds gezond leeft en desondanks met een te hoge bloeddruk te kampen heeft. Ook als u andere risicofactoren voor hart- en vaatziekten heeft, zoals diabetes mellitus, of een te hoog cholesterolgehalte zullen eerder medicijnen worden voorgeschreven.

Kalium is nuttig

Kalium is een stof die kan helpen de bloeddruk te verlagen. In aardappels zit veel kalium maar ook groente bevat veel van dit mineraal. De aardappelen en groente met zo weinig mogelijk water koken. Brood, zuivel, en vlees(waren) zijn overigens ook belangrijke kaliumbronnen. En een banaan is niet allen lekker maar bevat ook kalium.

Zelf bloeddrukmeter aanschaffen

Zelf opmeten kan tegenwoordig, daar er al voor een bescheiden bedrag goede betrouwbare bloeddrukmeters te koop zijn. Doe altijd meer dan één meting, verspreid over een dag of week. En ga uit van het gemiddelde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Nederlandse Hartstichting, Plusmagazine

Reageer op het artikel "Hoge bloeddruk verlagen lukt mede door bananen te eten"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 21-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedstollend
Medische informatie…
Schrijf mee!