InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling hooikoorts

Behandeling hooikoorts

Behandeling hooikoorts Vele mensen lijden aan hooikoorts. Ze zijn allergisch voor pollen of stuifmeelkorrels van de natuur. De meeste patiënten kunnen voldoende geholpen worden door de symptomen te behandelen via bv. een aangepaste neusspray en tabletten. Een minderheid van de patiënten blijft echter met verscheidene klachten zitten. Een immunotherapie kan hierbij hulp bieden. Sinds kort omvat deze immunotherapie ook tabletten tegen graspollen.

Klachten bij hooikoorts

Symptomen

Mensen die last hebben van hooikoorts lijden vooral aan volgende symptomen:
  • Niezen
  • Verstopte neus
  • Rode ogen
  • Tranende ogen
  • Jeukende ogen
  • Vermoeidheid
  • Slaap- en concentratieproblemen
  • Astma-symptomen: piepende ademhaling
  • Mensen die aan eczeem lijden hebben meer opstoten

Symptomatische behandeling

Om hooikoorts onder controle te houden volstaat bij het merendeel van de bevolking om zich te richten tot de symptomen en hiertegen aangepaste medicatie te geven. Hierbij denken we vooral aan een neusspray met cortisone en tabletten die antihistiminica bevatten(*). Astmapatiënten kunnen tijdens deze periode een puf nemen of tabletten die ontstekingsremmend werken. Echter deze therapie werkt voor sommigen niet voldoende en de klachten blijven te hinderlijk. Daarom opteert men soms om aan immunotherapie te doen.

Immunotherapie(*)

Bij immunotherapie kan men reeds 3 vormen onderscheiden. De patiënt kan geholpen worden door middel van inspuitingen, druppels en aangepaste tabletten.

Inspuitingen

Dit is de oudst gangbare vorm. Maandelijks krijgt de patiënt een inspuiting tegen de stof waar hij/zij allergisch aan is. Het is bewezen dat via deze therapie de klachten met gemiddeld 50% verminderen nadat de patiënt deze therapie geeft toegepast voor 3 à 5 jaar.

Druppels

Dagelijks dient de patiënt druppels in te nemen tegen zijn allergie. In vergelijking met de therapie via inspuiting is deze manier veiliger, maar wel iets minder doeltreffend. De reden waarom inspuitingen onveiliger kunnen zijn is dat er iets gemakkelijker heftige allergische reacties kunnen ontstaan hieromtrent. Dit wordt wel streng gecontroleerd door de arts, maar in tegenstelling tot bij druppels is de kans iets groter dus dat dit voorvalt.

Tabletten tegen graspollen

Momenteel is het mogelijk om tabletten in te nemen tegen graspollen volgens de methode van de immunotherapie. Echter deze behandeling wordt onder geen enkele voorwaarde terugbetaald door het ziekenfonds. Het enige medicament dat hiervoor maar op de markt is momenteel is Grazax. Het bevat een extract van pollen van Timotheegras. Dit extract wordt ook wel 'Phleum pratense' genoemd.
© 2011 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hooikoorts.info/content/pgs/immunotherapie/tabletten/grazax/grazax.asp
  • De (*) verwijst naar de feiten uit Maguza (april 2011) i.v.m. het artikel over hooikoorts.

Reageer op het artikel "Behandeling hooikoorts"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 17-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!