InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Platte wratten op gezicht: behandelen en verwijderen

Platte wratten op gezicht: behandelen en verwijderen

Platte wratten op gezicht: behandelen en verwijderen Platte wratten, ook wel vlakke wratten of verruca plana genoemd, worden veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV). Platte wratten zijn goedaardige, onschuldige gezwellen. Het grootste probleem is dat de meeste mensen die zichtbaar wratten hebben, zich ervoor schamen. Platte wratten zijn glad en vlak en relatief klein. Ze zijn normaal gesproken enkele millimeters groot. Vaak zijn deze lichtbruin van kleur of huidkleurig. Vaak bevinden ze zich op het gezicht, de armen of de benen. Platte wratten verwijderen kan op diverse manieren, onder meer met stikstof of crème.

Platte wratten behandelen: verwijderen met stikstof of crème

Wat zijn platte wratten?

Wratten worden veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV). Platte wratjes worden vooral veroorzaakt door HPV type 3, 10, 28 en 49. Het virus veroorzaakt een verdikking van de bovenste huidlaag. Platte wratten zijn zeer plat, glad en klein in omvang: 2-5 mm groot. Ze kunnen echter in grote hoeveelheden aanwezig zijn. Ze zijn meestal pijnloos en verdwijnen spontaan, soms na een paar maanden tot maximaal 2 jaar. Dit hangt samen met de aanmaak van antistoffen tegen het specifieke virus. Voordat ze verdwijnen, kleuren ze vaak eerst nog rood als gevolg van een ontstekingsreactie.

Wie krijgen er last van?

Wratten kunnen voorkomen bij mensen van elke leeftijd, maar jongeren tussen 12 en 16 jaar worden het vaakst erdoor getroffen. Geschat wordt dat 20% van de schoolkinderen en ongeveer 10% van de algemene bevolking wratten heeft. Mensen met een verzwakt immuunsysteem lopen meer kans op het krijgen van wratten.

Risicofactoren verruca plana

Het zijn vooral jongeren die er last van krijgen, omdat ze vaak snijwonden of krasjes op hun huid hebben en in nauw contact komen met andere jongeren. Ook kan krabben aan acneplekjes in het gezicht wondjes veroorzaken, wat een aangrijpingspunt voor HPV kan bieden. Mensen met een verzwakt immuunsysteem door chronische ziekten, chemotherapie, radiotherapie, geneesmiddelengebruik of andere factoren, hebben ook een hoger risico voor HPV. Slechte hygiëne kan ook het risico op wratten vergroten.

Huidirritatie door scheren / Bron: Stevepb / PixabayHuidirritatie door scheren / Bron: Stevepb / Pixabay
Huidirritatie door scheren
Huidirritatie als gevolg van het scheren vormt waarschijnlijk één van de belangrijkste oorzaken van platte wratjes. Ze manifesteren zich nogal eens als een zwerm met meerdere, soms wel tientallen tot honderd, zeer oppervlakkige wratjes.

Symptomen platte wratten

De wratjes zijn gewoonlijk tussen de 2-5 mm groot. Ze liggen iets hoger dan het huidoppervlak, ze zijn relatief vlak. Er komen grotere platte wratten voor. Dit zijn meestal samengesmolten losse wratjes. De wratjes huidkleurig, lichtbruin of witgrijs van kleur.

Niet pijnlijk

De meeste wratten zijn niet pijnlijk, hoewel zij pijn kunnen doen als ze in een gebied aanwezig zijn waar vaak tegenaan wordt gestoten of onder druk staat. Platte wratten zijn goedaardige, onschuldige gezwellen. Het grootste probleem dat de meeste mensen met wratten hebben is dat ze in verlegenheid zijn gebracht door hun uiterlijk.

Platte wratten op het gezicht

Platte wratten kunnen overal voorkomen, maar de voorkeurslocaties van deze lastpakken zijn:
  • Het voorhoofd;
  • Baardgebied (bij mannen);
  • Benen (bij vooral vrouwen);
  • Handruggen.

Behandeling platte wratten

Behandeling is niet altijd nodig, aangezien de aandoening self-limiting is. Het natuurlijke beloop is enkele maanden tot maximaal twee jaar. Er zijn verschillende behandelmogelijkheden:
  • Behandeling met vloeibare stikstof waarbij het wratweefsel stuk wordt gevroren. De stikstof kan door de (huis)arts worden aangebracht door middel van een spray.
  • Behandeling met tretinoïne crème. Tretinoïne is een retinoïde, een synthetisch derivaat van vitamine A (retinol), welke de celdeling van de bovenste huidlaag stimuleert.
  • Behandeling met fluorouracil crème (Efudix ® crème): de werkzame stof beschadigt de snel delende cellen en de (normale)langzaam delende cellen niet.

Terugkeer niet uitgesloten

Zelfs als de behandeling succesvol is, kunnen wratten een onwelkome comeback maken. Dit komt omdat het desbetreffende humaan papillomavirus nog steeds op de loer kan liggen in het lichaam, zolang het eigen afweersysteem deze niet heeft opgeruimd.

Zelfzorg

Er zijn veel huis-, tuin- en keukenmiddelen om wratten te verwijderen, hoewel de meeste ervan niet wetenschappelijk zijn onderzocht. Omdat platte wratten vaak in grote aantallen voorkomen in het gelaat, is het een goed idee om contact op te nemen met je huisarts voordat je zelf allerlei producten uitprobeert die mogelijk meer kwaad dan goed doen. Houd in gedachten dat de meeste van de populaire huis, tuin en keukenmiddelen zijn bedoeld voor de behandeling van één enkele 'normale' wrat, geen groepjes platte wratten.

Herstel

Platte wratten verdwijnen meestal vanzelf. Dit kan twee maanden tot wel twee jaar duren. Je algemene gezondheid, de aard van de wrat, en het gebied waarin de wratten zich voordoen, dragen er allemaal toe bij hoe snel de wratten verdwijnen. In het algemeen zal 23 procent van de wratten zijn verdwenen binnen twee maanden, 30 procent binnen drie maanden, en tot 78 procent binnen twee jaar.

Prognose

Meestal verdwijnen platte wratten vanzelf zonder complicaties. Wratten kunnen zich verspreiden en kunnen ook terugkeren. Het stimuleren van je immuunsysteem kan in algemene zin helpen om je gezondheid te verbeteren, wat ertoe kan bijdragen dat het herstel sneller verloopt. Geef je immuunsysteem een boost door gezond en gevarieerd te eten, voldoende rust en slaap te nemen en door stress te vermijden.

Deel geen handdoeken met anderen / Bron: Pexels / PixabayDeel geen handdoeken met anderen / Bron: Pexels / Pixabay

Platte wratten voorkómen

Wratten worden veroorzaakt door een infectueus virus, en ze worden verspreid door aanraking. Je kunt de volgende maatregelen nemen om de verspreiding van het HPV-virus, dat platte wratten veroorzaakt, tegen te gaan:
  • Wrijf of krab niet over de wratjes, en raak ze in het geheel niet aan;
  • Was je handen na het aanraken of de behandeling van de wratten;
  • Raak wratten van andere mensen niet aan;
  • Deel geen handdoeken of andere persoonlijke spullen met andere personen;
  • Houd het speelgoed van je kinderen schoon als ze wratten hebben;
  • Houd je huid schoon en droog;
  • Draag slippers in openbare zwembaden of kleedkamers.

Je kunt niet altijd wratten voorkomen, maar bovenstaande maatregelen helpen het risico aanzienlijk te verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Wat is een wrat en wat is er aan te doenWat is een wrat en wat is er aan te doenEen wrat is een bobbel op de huid die door een virus wordt veroorzaakt. Het virus dringt de cellen van de huid binnen en…
Alles over wratten op ons lichaamWratten zijn goedaardige huidgezwelletjes veroorzaakt door een virus. Wratten komen zeer veel voor, namelijk bij 7 tot 1…
Huismiddeltjes tegen wrattenHuismiddeltjes tegen wrattenWratten zijn huidveranderingen die meestal goedaardig zijn en weinig kwaad kunnen. Ze kunnen de huid echter flink ontsie…
Wratten - Wat kun je er tegen doenWratten - Wat kun je er tegen doenEen wrat is een vergroeiing van de opperhuid die hard is geworden en er uit ziet als een bobbelig knobbeltje wat doet de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/RicardoImagen
  • Healthline. Everything You Should Know About Flat Warts. http://www.healthline.com/health/skin-disorders/flat-warts (ingezien op 12-3-2017)
  • Afbeelding bron 1: Stevepb / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Pexels / Pixabay

Reageer op het artikel "Platte wratten op gezicht: behandelen en verwijderen"

Reacties

Bynens Marie Rose, 08-03-2017 19:27 #2
Vroeger ben ik eerst naar een huidarts geweest met mijn zoon, dat was afschrapen van de rug. Heeft niet geholpen. Ben dan naar de apotheker gegaan en hebben mij vitamine speciaal voor wratten gegeven en dat heeft wel geholpen. Ik weet niet of die nog bestaan. Reactie infoteur, 12-03-2017
Bij vlakke wratten is een vitamine A zuur bevattende crème de behandeling van eerste keuze. De huisarts kan deze voorschrijven.

Liset, 11-01-2013 12:46 #1
Ik had van alles geprobeerd voor de platte wratjes op mijn gezicht (voorhoofd, wang en kin regio). Niks hielp, ook de middeltjes van de dermatoloog niet. Dit vernielde mijn hele huid maar niet de platte wratjes. Totdat ik groene thee ging gebruiken! Zet een kopje (echte) groene thee (van die losse thee en niet van die zakjes uit de supermarkt). Laat dit goed trekken (ik deed het ongeveer een half uurtje). Doop dan van die wattenschijfjes erin en leg deze op de plekken van de platte wratjes. Laat dit 20 tot 30 minuten intrekken. Na een maand waren mijn platte wratjes geheel weg, en tot op heden (half jaar later) niet teruggekomen! Ik heb 4 jaar met de wratjes gelopen, van mijn 15e tot 19e jaar. Dankzij de groene thee zijn ze eindelijk weg!

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 12-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Wratten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!