Voorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen & tips

Voorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen & tips Niet iedereen voelt zich fitter als de lente weer in het land is. Sommige mensen voelen zich in het voorjaar lusteloos, somber en vermoeid: dit kunnen tekenen zijn van de zogenaamde voorjaarsmoeheid of lentemoeheid. Vaak is de oorzaak van lentemoeheid dat het lichaam niet fit uit de winter is gekomen. Een behandeling van voorjaarsmoeheid bestaat vooral uit het opnieuw fit maken van het lichaam waardoor je meer energie krijgt. Dit kan onder meer dankzij supplementen en multivitaminen, maar ook door op enkele bijkomende tips te letten. Wat zijn de belangrijkste symptomen van voorjaarsmoeheid, en welke tips zijn nuttig om dit fenomeen tegen te gaan?

Wat is voorjaarsmoeheid of lentemoeheid?

Lentemoeheid is een vermoeidheid die - zoals de naam het al zegt - in de lente optreedt. De lente of het voorjaar is de periode dat de donkere dagen van de winter voorbij zijn en we weer kunnen genieten van meer zonlicht. Het zomeruur is weer van kracht en de dagen worden langer. Toch is het mogelijk dat de warmere temperaturen en de grotere hoeveelheid zonlicht niet leiden tot meer energie. Integendeel, sommige mensen hebben in de lente het gevoel extra vermoeid te zijn.

Symptomen voorjaarsmoeheid

  • moe
  • lusteloos
  • slecht slapen
  • snel geïrriteerd / prikkelbaar
  • somber
  • pessimistisch
  • concentratieproblemen
  • gebrek aan energie
  • gebrek aan fitheid

Oorzaken voorjaarsmoeheid

Moe uit de winter

Voorjaarsmoeheid is een vorm van Seasonal Affective Disorder of SAD: vrij vertaald de seizoensgebonden depressie. Vaak komt voorjaarsmoeheid voor bij mensen die nog niet hersteld zijn van een winterdepressie, die zelf ook een vorm van Seasonal Affective Disorder is. Het is meestal in de winter dat we de oorzaak voor voorjaarsmoeheid moeten gaan zoeken.

Afvalstoffen

In de winter hebben we minder energie door het gebrek aan zonlicht en doen we minder aan beweging. Het lichaam heeft minder mogelijkheden om de afvalstoffen weg te werken via lichaamsbeweging. We leggen dus een soort van reserves aan afvalstoffen aan die nog in het lichaam zijn wanneer de lente nadert. Op dat moment is ons lichaam nog niet fit genoeg om ten volle van de lente te kunnen genieten. Daarom kunnen we ons "lentemoe" of "voorjaarsmoe" voelen.

Bloedcirculatie in de lente

Het duurt dus even voor het lichaam al die afvalstoffen uit het lichaam heeft afgevoerd door bijvoorbeeld zweten en lichaamsbeweging. We gaan ons in het begin van de lente echt vermoeid voelen wanneer we ons fysiek inspannen, maar na verloop van tijd zullen we merken dat ons lichaam fitter en fitter wordt. Ook voldoende tijd doorbrengen in de frisse buitenlucht is hierbij belangrijk.

Tips tegen voorjaarsmoeheid

Wanneer de langverwachte lente in het land is, komt het erop aan om niet al te enthousiast aan lichaamsbeweging te gaan doen. Forceer je lichaam niet al te zeer maar rust op tijd uit en en geniet van het mooie lenteweer. Wel kan je je lichaamsbeweging en sportactiviteiten geleidelijk aan opbouwen zodat je lichaam eraan kan wennen om meer actief te zijn. Begin bijvoorbeeld met een fikse wandeling, en stap daarna langzaam aan over op fitness en sport. Geniet zoveel je kan van de gezonde buitenlucht op het platteland of aan zee: daar is er meer zuurstof in de lucht dan in de stad waardoor je je fitter zal voelen. Eet verse groenten en fruit, want deze bevatten vitaminen en mineralen die je nodig hebt om sterk en fit te worden. Doordat je in de lente meer energie verbruikt en zweet verlies je ook meer vocht. Dit kan je opnieuw aanvullen door meer water te drinken om je vochtreserves op peil te houden.

Behandeling voorjaarsmoeheid: weerstand verhogen

Voorjaarsmoeheid is een fenomeen dat tijd nodig zal hebben om geleidelijk aan te verdwijnen. Een beetje geduld en doorzettingsvermogen is dus de boodschap, alhoewel je je lichaam ook een extra stootje in de goeie richting kunt geven. Wil je je snel fitter voelen en je weerstand verhogen, dan kan je bijvoorbeeld supplementen nemen die je hoeveelheid ijzer, magnesium en vitaminen aanvullen. IJzersupplementen of preparaten met multivitaminen kunnen een boost betekenen voor je energieniveau's. Vooral ijzer speelt een belangrijke rol voor je energie, terwijl magnesium extra voordelen oplevert voor de spieren. Sommige supplementen zijn specifiek gericht op het verkrijgen van meer weerstand en vitaliteit.
Enkele voorbeelden van nuttige supplementen tegen voorjaarsmoeheid zijn:
  • Davitamon Compleet Weerstand
  • A. Vogel Echinaforce
  • Centrum Men/Women
  • Lucovitaal

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.psychischegezondheid.nl/voorjaarsmoeheid (geraadpleegd op 17/02/2016)

Reageer op het artikel "Voorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen & tips"

Reactie

Jeanine, 19-02-2015 13:32 #1
Kan je in februari al last krijgen van deze klachten? De dagen worden al iets langer en ik heb het gevoel dat na de winter ik hier veel last van heb. Ook spelen er stressvolle gebeurtenissen mee. Reactie infoteur, 19-02-2015
Hallo Jeanine,

Februari lijkt op het eerste zicht relatief vroeg om al last te krijgen van voorjaarsmoeheid, maar toch is dit niet zo ondenkbaar als het lijkt. De dagen die langer worden, het lichaam dat zich moet aanpassen aan de lichturen, een langere blootstelling aan zonlicht… het kan allemaal invloed uitoefenen op je lichaam en geest. In de winter voelt het lichaam zich wat "slaperiger" simpelweg omdat de dagen donkerder en korter zijn, en wanneer de dagen dan langer worden, dan moet het zich daar aan aanpassen. Plots heeft het veel meer energie nodig dan de voorbije maanden. Tel daar nog bij dat je met stressvolle gebeurtenissen zit die het allemaal niet makkelijker maken. Voorjaarsmoeheid kan dus inderdaad wat vroeger optreden bij de ene persoon dan bij de andere.

Alvast beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-04-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lentekwaaltjes behandelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!