InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?

Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?

Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding? Goed slapen is iets wat voor sommigen vanzelfsprekend is, en waar anderen alleen maar van kunnen 'dromen'. De een slaapt vanzelf in, terwijl de ander maar blijft woelen en draaien voordat de slaap komt. Slaapproblemen zijn vaak te wijten aan stress en zorgen, maar ook aan een foute slaaphouding. Behalve het innemen van een middeltje om beter te slapen zoals bijvoorbeeld melatonine, is het dus ook nuttig om te kijken of je iets aan je slaaphouding kan verbeteren. Hoe kan je nu weten welke houding voor jou de beste is om beter te kunnen slapen? Want je wilt natuurlijk bijkomende klachten als nekpijn of tintelingen in de arm vermijden. Bovendien wil je ook niet dat je partner wakker wordt van jouw snurken omdat je in die bepaalde positie slaapt. Welke tips kunnen je helpen om de beste slaaphouding te vinden?

Beste slaaphouding

Slapen is essentieel voor een goede recuperatie van het lichaam van de mentale en fysieke inspanningen van de dag. Als het slapen slecht verloopt dan kan het lichaam minder goed herstellen en voel je je 's ochtends slechter. Slaapproblemen kunnen dan het effectief functioneren van een persoon ernstig belemmeren. Daarom is het goed om te weten welke houding het beste is om goed te kunnen slapen.

Soorten slaaphoudingen

Er zijn verschillende manieren waarop je kan slapen. De één slaapt het liefst op zijn zij, terwijl de ander steevast op de buik slaapt. Welke houding het best is om goed te kunnen slapen, hangt vooral af van de persoonlijke voorkeur van de slaper. Wel is het zo dat er aan de verschillende soorten slaaphoudingen voordelen en nadelen verbonden zijn.

Slapen op de zij met de benen gebogen

Deze houding is de beste slaaphouding voor de spijsvertering: het voorkomt oprispingen en maagzuur. Nadeel is dat er meer druk gelegd wordt op de zijkant van je gezicht. Ook kan de arm of schouder waarop je lichaam rust onder druk komen te liggen waardoor je er een slaperig, verdoofd gevoel in krijgt. Eventueel kan je wakker worden van de tintelingen die daarvan het gevolg kunnen zijn.

Foetuspositie: knieën opgetrokken

Deze houding lijkt op de vorige maar is niet hetzelfde. Waar bij de vorige houding de benen losjes gebogen zijn, zijn deze bij de foetuspositie hoog opgetrokken. De foetushouding kan nekpijn en hoofdpijn veroorzaken doordat je ruggengraat en je nek niet altijd op dezelfde lijn liggen. Voordeel is dat veel mensen zich in deze positie veilig en geborgen voelen en daardoor makkelijker in slaap geraken.

Slapen op de buik

Een andere slaaphouding is de buikligging. Voordeel van deze houding is dat het snurken weinig of geen kans maakt doordat je met je neus op je kussen ligt. Anderzijds kan slapen op je buik nekpijn met zich meebrengen en eventueel ook de ademhaling bemoeilijken.

Op de rug

De rug is een delicaat lichaamsdeel die bij de slaap goed moet kunnen herstellen van het onder druk staan tijdens de inspanningen overdag. Voordeel van deze slaappositie is dat het lichaamsgewicht over alle lichaamsdelen verdeeld wordt. Dit is voordelig voor de gewrichten. Nadeel van deze houding is dat het snurken kan bevorderen doordat de kaak en de tong helemaal ontspannen zijn.

Beter slapen: bijkomende tips

Lucht

Naast het letten op je slaaphouding kunnen er ook bijkomende tips nuttig zijn om beter te slapen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je slaapkamer goed ontlucht is. Zet 's ochtends steeds het raam open zodat de atmosfeer in de slaapkamer verfrist kan worden. Denk eraan om regelmatig de lakens te verversen om huisstofmijt niet al te veel speelruimte te geven. Voorts is het ook raadzaam om alcohol en koffie te beperken voor het slapen gaan.

Melatonine

Eventueel kan een voedingssupplement met melatonine nuttig zijn om beter in slaap te geraken en langer en dieper te slapen. Tenslotte mag je ook niet vergeten om eerst wat te relaxen voordat je je bed in gaat; ga dus niet meteen na een film of na het internetten naar bed, maar maak je hoofd eerst leeg en ontspan.
Enkele voorbeelden van supplementen met melatonine:
  • Valdispert Nachtrust (melatonine + valeriaan)
  • Sambrosa Melatonine

Matras kiezen

Wil je je slaapcomfort verbeteren dan kan je heel gericht te werk gaan. Zo kan je aan de hand van je slaaphouding (rug-, zij- of buikligging) een matras en een slaapkussen kiezen die je lichaam het beste ondersteunen. Op die manier kan je nekpijn en rugklachten voorkomen doordat de gekozen matras je natuurlijke slaapligging vergemakkelijkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe beter slapen? Kies de juiste slaaphouding voor je rugHoe beter slapen? Kies de juiste slaaphouding voor je rugDe groep mensen die slecht slapen lijkt in de eenentwintigste eeuw alsmaar groter en groter te worden. In onze moderne g…
Slaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSlaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSnurken is een aandoening die vooral veroorzaakt wordt door een bemoeilijkte ademhaling. Snurken kan zo luidruchtig zijn…
Waar moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe matrasWaar moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe matrasZes zaken waar je rekening mee moet houden bij het aanschaffen van een nieuwe matras. Wanneer je een showroom binnen loo…
Nekklachten, wat doe je eraan?Nekklachten, wat doe je eraan?Nekklachten, nekpijn, een verrekte nek en een langdurig stijve nek komen heel vaak voor. Nekklachten zijn zeer vervelend…
Slaapproblemen en slapeloosheid tijdens de zwangerschapSlaapproblemen en slapeloosheid tijdens de zwangerschapZwanger zijn is een zware belasting. Letterlijk en figuurlijk. Slaapproblemen ontstaan hierdoor heel makkelijk. Een goed…

Reageer op het artikel "Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapstoornissen
Medische informatie…
Schrijf mee!