InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugklachten: tips om chronische rugpijn te voorkomen

Rugklachten: tips om chronische rugpijn te voorkomen

Rugklachten: tips om chronische rugpijn te voorkomen Rugpijn is een van de meest voorkomende chronische pijnen. Doordat deze pijn de patiënt zo vaak opnieuw lastigvalt, kan ze enorm frustrerend zijn. Vaak ligt een ziekte of aandoening aan de oorsprong van de rugpijn, die een vermoeid en stijf gevoel in de rug met zich mee kan brengen. In sommige gevallen zijn rugklachten en rugproblemen te voorkomen door op enkele dingen te letten. Belangrijk is om te "luisteren naar je rug" en op tijd te bewegen of te rusten wanneer de rug een pijnsignaal geeft. Welke tips en middeltjes kunnen van pas komen om chronische rugpijn te voorkomen en je rug te "sparen"?

Rug vermoeid

De rug is een cruciaal deel van het lichaam dat elke dag belast wordt. Al vanaf het opstaan gaat de rug zich moeten inspannen om recht te lopen, zich voort te bewegen en fysieke inspanningen te doen. Bij een normaal functioneren op een doordeweekse dag heeft de rug maar weinig rustpunten. Daarom voelen we ons vaak aan het eind van de dag moe in de rug of krijgen we rugpijn. Rugklachten ontstaan wanneer er vermoeidheid optreedt of wanneer er een onderliggende ziekte of aandoening aan de basis ligt. In het algemeen voelt je rug dan zwaar, loom en stijf aan en kan je last hebben van een zeurderige pijn. Op lange termijn kan er chronische rugpijn ontstaan.

Tips tegen chronische rugpijn

Luister naar je rug

Je rug is niet zomaar een lichaamsdeel dat je willekeurig moet gebruiken. Het beste is om er voorzichtig mee om te gaan en naar signalen van je rug te luisteren. Als je bijvoorbeeld lang stilzit aan de computer en je voelt de rugpijn opkomen, dan weet je dat het tijd is om op te staan en te bewegen. Bij te lange stilstand gaat je rug immers verstijven. Een verstijfde rug weer soepel maken kan pijnlijk zijn en neemt tijd in beslag. Daarom is voorkomen beter dan genezen. Doe je veel werk aan pc of laptop, maak er dan een gewoonte van om bijvoorbeeld om de twintig minuten even op te staan zodat je rug niet in "slaap" valt.

Anticipeer op rugpijn

Rugpijn is een signaal dat je rug geeft om aan te duiden dat er een probleem is. Ofwel heb je te lang stilgezeten ofwel heb je teveel inspanningen geleverd. In het eerste geval is het tijd om je lichaam te bewegen en je rug los te maken. In het tweede geval, wanneer je rugklachten krijgt na fysieke inspanning, is het tijd om je lichaam te laten uitrusten. De rug moet dan kunnen recupereren. Na een periode van rust zal je voelen dat de rugpijn wegtrekt. Probeer hierop te anticiperen door op tijd en stond te bewegen en te rusten: begin te bewegen na een vaste periode van immobiliteit en rust uit na een vaste periode van beweging.

Sport met mate

Sport is goed voor de rug wanneer deze actief in beweging kan komen en de gewrichten en spieren van de rug soepeler kunnen worden. Een eenvoudige wandeling kan al deugd doen om de rugklachten even te verminderen. Probeer sporten te vermijden waarbij de rug zwaar belast wordt en schokken moet opvangen, zoals bijvoorbeeld bij joggen. Voor alle sporten geldt dat overdrijving de rug sterker onder druk zet en dat sporten met mate aangeraden is.

Ontspannen zithouding

Je zithouding is uiterst belangrijk als het aankomt op het voorkomen van rugpijn. Let erop dat je schouders en je nek zoveel mogelijk ontspannen zijn als je aan de pc zit, zoniet gaat je rug sneller vermoeid worden. Strek ook regelmatig je rug als je lang in dezelfde positie staat of zit.

Vermijd optillen van zware lasten

Zware dingen optillen heeft altijd het gevaar dat je je rug kan forceren of dat je een hernia kan ontwikkelen. Probeer het opheffen van zware voorwerpen dan ook te vermijden of over te laten aan sterkere personen. Als het niet anders kan, buig dan zoveel mogelijk door je knieën en probeer de last zoveel mogelijk met je armen te dragen om zo de rug te kunnen ontlasten.

Behandeling rugklachten

Pijnstillers

Er zijn tal van hulpmiddelen, geneesmiddelen en pijnstillers op de markt om chronische rugpijn tegen te gaan. Om de pijn te stillen kan paracetamol of ibuprofen aangewezen zijn, maar in ernstige gevallen zijn mogelijk sterkere pijnstillers noodzakelijk. Daarnaast kunnen de symptomen van chronische rugpijn plaatselijk behandeld worden, denk hierbij aan verzachtende gel of pijnstillende zalf. Deze middeltjes werken heel plaatselijk in op de getroffen regio van de rug en zorgen doorgaans voor warmte in de rug. Een voorbeeld van een erg efficiënte gel die tegelijk pijnstillend en onstekingsremmend werkt is Ibuprofen Gel.

Hulpmiddelen

In het algemeen kan je rugklachten bovendien verminderen door het aanbrengen van een rugkussen of rugbrace. Sommige ultramoderne rugbraces maken hierbij gebruik van infraroodtherapie, zoals bijvoorbeeld de Thermedic Prowrap Rugbrace. Voorts zijn er ook apparaten op de markt die de rug lichtjes masseren waardoor een ontspannend gevoel ontstaat.
Enkele voorbeelden van rugbraces en andere middeltjes ter ondersteuning van de rug:
  • Thuasne Rugbrace
  • Medisana Behandelingssysteem
  • Mueller Rugbrace

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Een op de drie mensen heeft elk jaar wel eens last van een vervelende rugpijn. De rug is het lichaamsdeel dat ons de mee…
Chronische rugpijnChronische rugpijnBijna iedereen heeft wel eens last van rugklachten. Als dit langer dan twaalf weken aanhoudt, wordt het chronische rugpi…
Rugpijn, reuma en wilgenbastWilgenbast (Salix alba) wordt over de hele wereld al sinds mensenheugenis gebruikt bij pijn, ontsteking en koorts. Het b…

Reageer op het artikel "Rugklachten: tips om chronische rugpijn te voorkomen"

Reactie

P. Verhagen, 14-07-2011 16:12 #1
Heb veel last gehad van chronische rugpijn. Sinds ik een Dorsoo bed heb aangeschaft is deze vrijwel geheel verdwenen. Kan het bed iedereen aanbevelen met rugpijn. Geeft een dynamische opwaartse ondersteuning waardoor mijn wervelkolom in elke slaaphouding correct ligt. Reactie infoteur, 14-07-2011
Hallo P. Verhagen,

Bedankt voor uw reactie op het artikel in verband met chronische rugpijn en rugklachten.
Zoals uw voorbeeld bewijst hoeft rugpijn niet altijd behandeld te worden met medicijnen en kan een juiste keuze van een goed bed soms volstaan om de symptomen te verminderen of helemaal te doen verdwijnen. Een correcte slaaphouding blijkt eens te meer uiterst belangrijk.
Alvast bedankt voor de tip.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Rugproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!