InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kapperseczeem aan de handen

Kapperseczeem aan de handen

Kapperseczeem aan de handen Kapperseczeem is een eczeemsoort wat zich vooral op de handen ontwikkelt. Het komt vooral veel voor bij mensen die werkzaam zijn in het kappersvak, vandaar spreken de mensen uit het kappersvak ook wel eens van kapperseczeem in plaats van handeczeem. Het is een hardnekkige eczeem en er zijn kappers die hierdoor zelfs hun vak niet meer kunnen uitoefenen.

Wat is kapperseczeem?

Kapperseczeem is eczeem wat zich vooral op de handen ontwikkelt. De huid is rood en schilfert soms en er kunnen zich kloven vormen. Kapperseczeem jeukt en doet pijn, vooral bij het geval van kloven. Omdat kappers de hele dag door veel in contact komen met water en irriterende stoffen hebben vooral zij een verhoogde kans op eczeemklachten. Ook gebruiken kappers produkten die allergische reacties kunnen veroorzaken. Kapperseczeem is dus een eczeemvorm die zo genoemd wordt omdat het vooral bij kappers voorkomt, maar ook mensen met andere beroepen kunnen er last van hebben. In ernstigere gevallen kan het zelfs voorkomen dat het werk tijdelijk of voorgoed neergelegd moet worden.

Hoe krijg je kapperseczeem?

Meestal zijn meerdere factoren de oorzaak van kapperseczeem.

Je kunt er een erfelijke aanleg voor hebben. Vaak zie je bij erfelijkheid al in de kinderjaren atopische eczeem, soms in combinatie met astma. Mensen die al aanleg voor eczeem hebben maar dit bijvoorbeeld nog niet op de handen hadden kunnen makkelijker handeczeem ontwikkelen.

Mensen die veelvuldig in contact staan met water of die vaak hun handen wassen hebben vaak een droge huid omdat de huid constant ontvet wordt en zo zijn beschermmantel verliest. Daardoor kunnen schadelijke stoffen beter in de huid doordringen en allerlei vervelende reacties veroorzaken, zelfs ontstekingen. Als je een droge huid hebt kan eczeem bovendien veel makkelijker ontstaan.

Kappers komen veel in contact met irriterende stoffen zoals bijvoorbeeld waterstofperoxide, dit soort stoffen wekken irritatiereacties van de huid op.

Kappers komen dagelijks in aanraking met stoffen die allergische reacties kunnen geven waardoor je dus een allergie voor een bepaalde stof ontwikkelt. Het gaat dan om bestanddelen van producten die gebruikt worden. Maar denk ook eens aan een nikkelallergie, nikkel komt wel eens voor in kappersscharen, en door de natte huid heeft deze schadelijke stof nog meer kans om in de huid door te dringen. Latex handschoenen zijn eigenlijk ook taboe, gebruik altijd vinyl handschoenen en draag ze bij behandeling met allergene stoffen.

Wat kun je eraan doen?

Raadpleeg altijd een huisarts, meestal zal het advies dan zijn om tijdelijk geen kapperswerkzaamheden uit te voeren en af te wachten of een zalf zijn juiste werking geeft. Als het echt chronisch is dan kan lichttherapie een goede uitwerking hebben. Probeer zoveel mogelijk stoffen waar je allergisch voor bent te mijden door bijvoorbeeld met handschoenen te werken. Probeer ook buiten je werktijden om zo min mogelijk met water in contact te komen. En mocht je twijfelen of je het ook hebt, al is het maar een beetje, trek op tijd aan de bel want preventie is altijd beter dan genezen.
© 2011 - 2019 Spring, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kapperseczeem aan de handen"

Infoteur: Spring
Laatste update: 30-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!