InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waterwratjes bij kinderen

Waterwratjes bij kinderen

Waterwratjes zijn wasachtige papels die in het midden een indeuking hebben. Een andere benaming voor waterwratjes is kinderwratjes, bolhoedwratjes, kippenwratjes of molluscum contagiosum. Waterwratjes hebben over het algemeen geen behandeling nodig. Ze genezen in de meeste gevallen spontaan binnen een tijdsperiode van 6 maanden tot 3-4 jaar. Waterwratjes worden het meeste gezien bij kinderen van circa 4 jaar.

Wat zijn waterwratjes?

De medische term voor waterwratjes is molluscum contagiosum. Ze worden veroorzaakt door een virus. Dit virus bevindt zich in het vocht van de wratjes. Dit virus is een virus uit de groep van pok-virussen en wordt waarschijnlijk overgedragen via direct huidcontact (ook seksueel) of via voorwerpen. De tijd tussen de besmetting en het krijgen van waterwratjes is tussen de 2 en 7 weken.

Waterwratjes zijn meestal tussen de 2 en 5 millimeter groot, hoewel ze ook groter kunnen zijn. Het zijn wasachtige bultjes met een glad oppervlak waarbij zich in het midden van het bultje een indeuking bevindt, ook wel een delle genoemd. Ze hebben vaak een roze parelmoerachtige glans en zijn gevuld met vocht. Uit de centrale delle van een waterwratje kan men molluscumbrij drukken. Wanneer de wratjes ontstoken zijn, kan er roodheid rondom de wratjes zijn en zwelling. Ze worden meestal op meerdere plekken op het lichaam gezien en liggen meestal in groepjes bij elkaar. Wat je ook kan zien is dat er bijvoorbeeld op de binnenkant van de elleboog een groepje zit en dat er tevens een groepje op de zijkant van de romp zit ten hoogt van het groepje aan de binnenzijde van de elleboog. Dit heeft dan vaak te maken met de besmettelijkheid van waterwratjes, namelijk dat het vocht uit een kapot wratje uit de binnenkant van de elleboog voor een besmetting op de romp heeft gezorgd, waar zich dan vervolgens ook een groepje waterwratjes vormt.

De klachten van waterwratjes

Klachten van waterwratjes kunnen van esthetische aard zijn. Daarnaast kunnen ze jeukklachten geven. Tevens kunnen ze ontstoken raken waarbij ze pijnlijk kunnen zijn. De combinatie van eczeem en waterwratjes wordt vaak gezien. Bij kinderen die waterwratjes hebben, zie je dat er bij ongeveer 10 procent van deze kinderen eczeem rond de wratjes ontstaat.

De behandeling van waterwratjes

Over het algemeen genezen waterwratjes spontaan zonder behandeling. Dit kan wel enige tijd duren waarbij de duur tot genezing varieert van 6 maanden tot 3-4 jaar. De genezing vindt plaats zonder littekenvorming. Een aanwijzing voor een spoedige genezing kan het ontstaan van een ontstekingsreactie van het waterwratje zijn. In sommige gevallen kan het zijn dat er een behandeling plaats vindt, bijvoorbeeld omdat de waterwratjes erg lang bestaan en ze steeds opnieuw voor besmettingen zorgen. De behandeling kan op verschillende manieren plaats vinden, zoals het verwijderen van de waterwratjes met een scherpe lepel (excochleatie) of het aanstippen van de waterwratjes met vloeibaar stikstof. Een andere manier van behandelen is het uitdrukken van de wratjes met een comedonen-quetscher, waarna ze vervolgens aangestipt worden met betadine-jodium-tinctuur. Deze behandelingen zijn echter relatief pijnlijk voor kinderen en zullen daarom meestal alleen uitgevoerd worden wanneer het echt nodig is. Wanneer men waterwratjes heeft gehad (en men heeft een goed werkend immuunapparaat), ontstaat levenslange immuniteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten, 2008, Kleine kwalen bij kinderen, Elsevier Gezondheidszorg, 2e druk, Amsterdam
  • J.H. Sillevis Smitt, J.J.E. van Everdingen, Th.M. Starink, M. de Haan, 2004, Dermato-venereologie voor de eerste lijn, Bohn Stafleu Van Loghum, zevende, geheel herziende druk, Houten

Reageer op het artikel "Waterwratjes bij kinderen"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 28-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huid
Medische informatie…
Schrijf mee!