InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Atypisch fibroxanthoom: goedaardige huidtumor (rode knobbel)

Atypisch fibroxanthoom: goedaardige huidtumor (rode knobbel)

Atypisch fibroxanthoom: goedaardige huidtumor (rode knobbel) Atypisch fibroxanthoom (AFX) is een in de regel goedaardige, snel groeiende huidtumor. Kenmerkend is dat de patiënt een zonbeschadigde huid heeft en gemiddeld 69 jaar is. De aandoening manifesteert zich vooral in het hoofdhalsgebied. Gewoonlijk is er sprake van slechts één gezwelletje. De aangewezen behandeling is om het weg te snijden (excisie). Er is een geringe kans dat het gezwelletje na chirurgische verwijdering op dezelfde plaats terugkeert.

Atypisch fibroxanthoom

Wat is atypisch fibroxanthoom?

Atypisch fibroxanthoom (AFX) is een in de regel goedaardige huidtumor die vooral voorkomt bij oudere mensen in het hoofdhalsgebied, bij wie de huid aanzienlijk is beschadigd door blootstelling aan de zon en/of therapeutische bestraling. Het gezwelletje groeit relatief snel en er bestaat een zeer kleine kans dat de tumor uitzaait. De tumor ontstaat in de lederhuid.

Wie krijgen atypisch fibroxanthoom?

Het wordt vooral gezien bij mensen met een blanke huidskleur van 70 jaar en ouder, die een zonbeschadigde huid hebben. Het komt vaker bij mannen voor dan bij vrouwen. Sommige medische websites suggereren dat de man-vrouw-verhouding gelijk is.

Wat zijn de symptomen van een atypisch fibroxanthoom?

Gewoonlijk is er sprake van slechts één gezwelletje. Het gezwelletje ziet eruit als een rood knobbeltje, die kan zweren of bloeden. Ze komen vooral voor in het hoofdhalsgebied. Een typische plaats is de ongehaarde schedelhuid bij kalende, oudere mannen. De knobbeltjes bevinden zich in de eerste plaats op gebieden die aan de zon staan blootgesteld, zoals het hoofd en de nek. Daarnaast zijn letsels gemeld bij op de romp en ledematen. De verhouding van letsels die zich voordoen op het hoofd en de nek en letsels die zich voordoen in andere gebieden, is ongeveer 4:1. Het gezwelletje groeit doorgaan snel, maar wordt normaalgesproken niet groter dan 3 cm.

Nodulair basaalcelcarcinoom: een glad, glazig knobbeltje met een parelmoerachtige glans, soms met bloedvaatjes / Bron: Klaus D, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Nodulair basaalcelcarcinoom: een glad, glazig knobbeltje met een parelmoerachtige glans, soms met bloedvaatjes / Bron: Klaus D, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Niet verwarren met huidkanker
Qua uiterlijke verschijningsvorm moet de aandoening niet verward worden met kwaadaardige huidgezwellen, zoals basaalcelcarcinoom, plaveiselcelcarcinoom en melanoom.

Waardoor wordt een atypisch fibroxanthoom veroorzaakt?

Blootstelling aan de zon en/of therapeutische straling welke heeft geleid tot aanzienlijke schade van de huid, zijn twee factoren die worden geassocieerd met de ontwikkeling van AFX. De tumor komt vooral voor op het hoofd of de hals van oudere mensen.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

De diagnose wordt onder de microscoop vastgesteld. Er wordt een stukje weefsel weggenomen (biopt) en onder de microscoop onderzocht.

Differentiaaldiagnose

De volgende aandoeningen kunnen (aanvankelijk) een soortgelijk beeld geven:
  • pyogeen granuloom (granuloma pyogenicum);
  • plaveiselcelcarcinoom;
  • metastase (uitzaaiing);
  • maligne fibreus histiocytoma;
  • dermatofibrosarcoma protuberans;
  • amelanotisch (niet-gepigmenteerd) melanoom;
  • sarcoom;
  • leiomyosarcoom,;
  • Merkel cel tumor; en
  • B-cel lymfoom.

Wat is de behandeling van een atypisch fibroxanthoom?

De aangewezen behandeling is om het weg te snijden (excisie), eventueel met Mohs micrografische chirurgie (kortweg Mohs-chirurgie). Dit is een speciale techniek voor het verwijderen van huidkanker. Hierbij worden direct alle sneevlakken gecontroleerd, zodat men er zeker van is de laesie volledig verwijderd is.

Teveel aan zon vermijden

Patiënten worden geadviseerd om overmatige blootstelling aan zonlicht te vermijden.

Wat zijn de vooruitzichten?

Er is een kans van 5 tot 10% dat het gezwelletje na chirurgische verwijdering op dezelfde plaats terugkeert. De kans op een uitzaaiing is zeldzaam. Het atypische fibroxanthoom wordt relatief vroeg opgemerkt. Bovendien groeit zij in het algemeen oppervlakkig. Deze factoren maken dat het een gunstige prognose heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knobbel onder de huid, heb ik kanker?Vaak denken mensen die een knobbel onder de huid ontdekken dat er sprake is van kanker. Vaak is de knobbel onder de huid…
Het behandelen van borstkanker bij vrouwenHet behandelen van borstkanker bij vrouwenBorstkanker is een woekering van kwaadaardige cellen die zich ontwikkelen uit normale borstcellen. Borstkanker die allee…
Fibroadenoom: meest voorkomende goedaardige knobbel in borstFibroadenoom: meest voorkomende goedaardige knobbel in borstEen veel voorkomend knobbeltje in de borst is een fibroadenoom. Het is een goedaardig gezwel tussen een halve centimeter…
Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van goedaardige knobbels of cysten in de borst. De cysten kunnen var…
Zelfmassage hulpmiddelenZelfmassage hulpmiddelenMet zelfmassage kunt u zelf spierklachten helpen verminderen. Wanneer de klachten niet te ernstig zijn, kunt u ze op dez…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • Afbeelding bron 1: Klaus D, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Atypisch fibroxanthoom: goedaardige huidtumor (rode knobbel)"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-08-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!