InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blozen uit schaamte

Blozen uit schaamte

Blozen uit schaamte Blozen kan naast lichamelijke kwalen ook komen door schaamte. Schaamte ontstaat bijvoorbeeld in situaties als het laten van scheten in het openbaar of het laten afgaan van een telefoon in een volle collegezaal. Personen die onzeker zijn hebben meer last van blozen door schaamte, omdat zij vaker schaamte voelen. Blozen door schaamte kan bijvoorbeeld ontstaan doordat aandacht op iemand wordt gericht, een onzekerheid wordt benadrukt en het overdenken van situaties in het verleden. Vaak voelt iemand zich anders of vernederd, terecht of onterecht.

Onzekerheid benadrukken

Wanneer er bijvoorbeeld bij een lang persoon wordt benadrukt dat hij/zij zo lang is en die persoon is daar onzeker over, dan gaat hij/zij blozen. Dit komt vooral voor bij kinderen en adolescenten. Zij hebben een bepaald beeld geschetst zoals ze zelf willen zijn aan de hand van indrukken verkregen bij leeftijdsgenoten, wanneer zij hier dan naar hun eigen mening niet aan voldoen kan dit blozen tot gevolg hebben. Het is dus meestal bij situaties waarin iets gebeurt wat ten overstaan van anderen niet mag of niet hoort in de ogen van de blozende persoon. De persoon heeft het gevoel dat hij/zij buiten de groep valt.

Aandacht krijgen

Wanneer een persoon een tijd wordt aangestaard door een of meerdere personen. Situaties waarin dit zich voordoet is bijvoorbeeld het geven van een presentatie in de klas, waarbij alle ogen op je gericht zijn. Ook bij sollicitatiegesprekken komt het voor, hierin wordt de sollicitant voortdurend aangestaard en ‘gekeurd’. Dat kan ook blozen tot gevolg hebben.

Presteren

Blozen komt voor bij mensen die worden geprezen. Bijvoorbeeld in de klas wanneer iemand een heel hoog cijfer heeft gehaald vergeleken met de rest en daarop wordt aangesproken. Eigenlijk heeft dit iets weg van de eerste oorzaak, mensen voelen zich even anders dan de rest. Zelfs wanneer ze positief anders zijn dan de anderen, is dit zelfs voor hen beschamend.

Overdenken van situaties in het verleden

Ook wanneer mensen alleen zijn en zich beschamende dingen indenken kan men gaan blozen. Als ze terugdenken aan oude situaties waarin ze hebben gebloosd of nieuwe indenken waarin ze vast zullen gaan blozen.

Toelichting

Alle situaties zou je eigenlijk kunnen toeschrijven tot vernedering. Bij vernederen pleegt een ander een daad waardoor de persoon in kwestie zich minderwaardig voelt of anders. Dit kan aanzetten tot blozen. Je zou pesten ook als een vorm van vernederen kunnen zien. De persoon voelt zich anders en schaamt zich hierdoor.

De biologische reactie in je lichaam

Bij blozen door schaamte wordt door de persoon het stresshormoon geproduceerd. Deze zorgt als volgt voor een blos. Wanneer iemand erg gestrest is zet de persoon zoveel druk op zichzelf dat zijn/haar hartslag sterk omhoog gaat. Bij stress worden er prikkels verstuurd naar de hersenen, zogenaamde ‘stressprikkels’. De hypothalamus speelt een belangrijke rol bij de organisatie van handelingen die zorgen voor de overleving. Wanneer iemand stress heeft, reageert de hypothalamus op twee manieren. De eerste manier is dat hij via het sympathische zenuwstelsel de bijniermerg aanzet tot het produceren van de hormonen adrenaline en noradrenaline. In de tweede en langzamere reactie spelen drie stoffen een rol. Wanneer de stressprikkel de hypothalamus bereikt, produceert deze het peptide CRH. Dit stimuleert de voorkwab van de hypofyse tot productie van het hormoon ACTH. ACTH stimuleert de bijnierschors tot productie van het stresshormoon cortisol. Afscheiding van cortisol in de bloedbaan leidt tot een verhoging van het bloedsuikergehalte (glucosespiegel). Een hogere glucosespiegel zorgt weer voor een hogere hartslag, vaten worden verwijd en verwijden van bloedvaten zorgt ervoor dat de bloedvaten dichter bij de huid liggen en zo wordt de huid rood.

Lees hier meer over de oplossingen die er bestaan tegen blozen.
© 2011 - 2019 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Blozen uit schaamte"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 13-01-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!