InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psoriasis inversa: symptomen, oorzaak en behandeling

Psoriasis inversa: symptomen, oorzaak en behandeling

Psoriasis inversa: symptomen, oorzaak en behandeling Psoriasis inversa is een type psoriasis die vooral ouderen treft. De psoriasisplekken zijn vochtig, helderrood, niet schilferig, en ze worden aangetroffen in de plooien van de huid. De meest voorkomende gebieden zijn onder de borsten, in de oksels, in de buurt van de genitaliën, in de bilspleet of in de plooien van de buik. Psoriasis inversa kan spontaan ontstaan bij een patiënt met psoriasis, maar kan ook geïsoleerd voorkomen. Behandeling is in principe gelijk aan gewone psoriasis.

Psoriasis inversa

Psoriasis inversa / Bron: Martin SulmanPsoriasis inversa / Bron: Martin Sulman

Wat is psoriasis?

Psoriasis is een niet-besmettelijke, courante huidaandoening, die chronisch van aard is. Er kunnen verschillende typen psoriasis onderscheiden worden, elk met een specifieke en kenmerkend uiterlijk:

Psoriasis vulgaris
Psoriasis vulgaris: dit is de meest voorkomende vorm van psoriasis en is herkenbaar aan de karakteristieke plaques op de huid, dat wil zeggen dikke, rode, schilferige plekken die overal op het lichaam kunnen voorkomen, maar vooral aangetroffen worden op de knieën, ellebogen, hoofdhuid, romp en nagels.

Psoriasis guttata
Psoriasis guttata: is een vorm van psoriasis waarbij tientallen tot honderden kleine, zalm-roze tot rode druppelvormige plekken op het lichaam verschijnen.

Psoriasis pustulosa
Psoriasis pustulosa: deze vorm wordt gekenmerkt door niet-besmettelijke, steriele pustels (puisten), omringd door rode huid.

Psoriasis guttata geeft talloze rode vlekjes / Bron: Bobjgalindo, Wikimedia Commons (GFDL)Psoriasis guttata geeft talloze rode vlekjes / Bron: Bobjgalindo, Wikimedia Commons (GFDL)
Psoriasis inversa
Hierbij ontwikkelen zich meestal grote, vochtige rode plekken in de huidplooien, maar niet over het hele lichaam.

Wat is psoriasis inversa?

Psoriasis inversa is een huidaandoening die rode en ontstoken laesies in de huidplooien van het lichaam veroorzaakt. Het staat ook bekend als intertrigineuze psoriasis. Bij psoriasis inversa zijn rode, gladde en glanzende plekken in huidplooien van het lichaam te zien. De oksels, liezen, onder de borsten en andere huidplooien zijn voorkeursplekken. Mensen met overgewicht of met diepe huidplooien hebben meer kans op het ontwikkelen van psoriasis inversa. Mensen met psoriasis inversa hebben ook meer kans op andere vormen van psoriasis elders op het lichaam.

Psoriasis onder de oksel / Bron: Martin SulmanPsoriasis onder de oksel / Bron: Martin Sulman

Symptomen psoriasis inversa

Voorkeurslocaties

Psoriasis inversa is een ongebruikelijke vorm van psoriasis die voorkomt in de huidplooien. Tot de plooien behoren:
  • de liezen,
  • de oksels,
  • de bilspleet,
  • de plooien bij de genitaliën,
  • de navel,
  • de plooien onder de borsten,
  • de buikplooi, en
  • de plooi achter de oren.

Hoe zien de plekken eruit?

De plekken zien er anders uit dan andere vormen van psoriasis. Ze zijn meestal vochtig, glad, schilfering is vaak minder aanzienlijk of zelfs geheel afwezig. De kleur is diep rood, de plekken glinsteren en de begrenzing is scherp. Soms is er een pijnlijke kloof in het midden van de plek, die open kan gaan. Deze kloven treden vaak op, vooral in de bilspleet. Wanneer de patiënt veel zweet, kan er een wittige verkleuring waargenomen worden, de zogeheten maceratie (verweking). Bij de combinatie zweten en wrijving, kunnen de aangedane plekken geïrriteerd en ontstoken raken. Deze vochtige en geïrriteerde plekken zijn ideale gebieden voor een schimmelinfectie.

Complicaties

De laesies treden meestal op in delen van het lichaam waar de huid dun en gevoelig is. Deze gebieden lopen meer risico op infectie. Huidplooien zijn ook meestal warme, vochtige gebieden die gevoelig zijn voor gist of andere bacteriële infecties. Als de huid gewond raakt, is de kans groter dat deze geïnfecteerd raakt. Bovendien kunnen de medicijnen die worden toegediend om psoriasis inversa te behandelen de huid dunner maken, en dit verhoogt het risico op infectie.

Oorzaak van psoriasis inversa

De oorzaak van psoriasis is gecompliceerd. Er is een genetische component, maar ook omgevingsfactoren zoals infecties en stress spelen een rol bij het ontstaan. Psoriasis ontwikkelt zich sneller in warme vochtige gebieden zoals de lichaamsplooien, waarbij factoren zoals continue wrijving, en infecties met schimmels en gisten uitlokkende factoren zijn.

Risicofactoren

Je genen en je immuunsysteem spelen een grote rol. Ongeveer 40% van de mensen met psoriasis heeft ten minste een familielid met de ziekte. Veel van de genen die zijn geassocieerd aan psoriasis zijn degenen die helpen om je immuunsysteem te besturen. De volgende risicofactoren zijn vastgesteld:
  • roken
  • overgewicht / obesitas
  • medicijnen
  • infecties
  • alcohol
  • vitamine D-tekort
  • stress en spanning

Wie krijgen psoriasis inversa?

Psoriasispatiënten

Psoriasis inversa kan spontaan ontstaan bij een patiënt met psoriasis, maar kan ook geïsoleerd voorkomen als gevolg van bijvoorbeeld een schimmelinfectie of een schaafwond op die plaats. Dit wordt het Koebner fenomeen genoemd. Dat wil zeggen dat op de plaats waar (normale) huid beschadigd raakt, na gemiddeld 7-14 dagen een psoriasisplek kan ontstaan. Dit type psoriasis treft vooral oudere mensen.

Overgewicht

Deze hinderlijke vorm van psoriasis komt bij ongeveer 2 tot 6 procent van de patiënten met psoriasis voor. Onderzoek lijkt uit te wijzen dat mensen met overgewicht niet meer kans hebben op deze vorm van psoriasis, maar dat het wel de ernst ervan beïnvloedt.

Geïsoleerd voorkomen

Wanneer het geïsoleerd voorkomt, wordt het psoriasis inversa genoemd en wanneer het in het kader van gewone psoriasis voorkomt, wordt het inbegrepen onder de diagnose psoriasis vulgaris.

Onderzoek en diagnose

Een arts zal normaal gesproken psoriasis diagnosticeren aan de hand van een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek. Bij twijfel kan er een huidbiopsie verricht worden.

Triamcinolon / Bron: Martin SulmanTriamcinolon / Bron: Martin Sulman

Behandeling van psoriasis inversa

Crèmes en zalven kunnen worden voorgeschreven die ook worden gebruikt bij de bestrijding van gewone psoriasis. Men moet er echter rekening mee houden dat in de plooien de actieve bestanddelen van het geneesmiddel veel hoger is door het occlusieve effect in de huidplooi. Daarom wordt geadviseerd om corticosteroïden niet hoger dan klasse II voor te schrijven, zoals Triamcinolon 1 mg/g. De werkzame stof van Triamcinolon crème 1 mg/g is triamcinolonacetonide. Deze stof heeft een ontstekingsremmende en bloedvatvernauwende werking waardoor de verschijnselen van een huidontsteking en verschillende, vaak met jeuk gepaard gaande huidaandoeningen, worden onderdrukt, dat wil zeggen vermindering van pijn, jeuk en roodheid.Voorts wordt afgeraden om potentieel irriterende producten in de plooien aan te brengen, zoals ditranol, Daivonex of salicylzuur preparaten.¹ Bij hardnekkige gevallen kan lichttherapie ingezet worden.

Systemische middelen en biologicals kunnen ook gunstige effecten hebben op mensen die naast psoriasis inversa ook aan een uitgebreide vorm van psoriasis lijden. Biologicals worden gemaakt van levende cellen en richten zich op specifieke delen van je immuunsysteem die een rol spelen bij psoriasis. Je krijgt deze geneesmiddelen via injectie of infusie. Voorbeelden zijn adalimumab (Humira), adalimumab-adbm (Cyltezo), etanercept (Enbrel), guselkumab (Tremfya), infliximab (Remicade), infliximab-abda (Renflexis) en infliximab-dyyb (Inflectra), ixekizumab (Taltz), secukinumab ( Cosentyx) en ustekinumab (Stelara). Systemische middelen zijn geneesmiddelen die je als een pil inneemt en zijn acitretine (Soriatane), apremilast (Otezla), en methotrexaat (Rheumatrex, Trexall).

Zelfzorg

Zorgvuldige hygiëne en zelfzorg kunnen helpen bij het beheersen van de symptomen. Dit kan de klachten verbeteren. Neem de volgende maatregelen:
  • Regelmatig baden met met Dode zeezout.
  • Agressieve zeep en heet water vermijden
  • Het toevoegen van badolie, bitterzout of colloïdale havermout aan een bad voor extra vocht.
  • Gebruik elke dag een moisturizer, of meerdere keren per dag bij koud, guur en droog weer
  • Ontspanningstechnieken bij stress.
  • Vermijd het gebruik van alcohol en rook niet.
  • Zorg ervoor dat je huid dagelijks zonlicht krijgt, maar bescherm je huid wel tegen de zon.
  • Afvallen indien nodig.

Prognose en vooruitzichten

Psoriasis inversa kan in sommige gevallen moeilijk te behandelen zijn. Sommige eenvoudige levensstijlveranderingen en het gebruik van medicijnen kunnen echter helpen om de symptomen onder controle te krijgen. Het is belangrijk voor mensen met psoriasis inversa om contact te houden met hun huisarts. Dit is vooral belangrijk tijdens een opflakkering die niet verbeterd door het gebruik van de voorgeschreven medicijnen. Het kan ook nuttig zijn om een ​​dagboek van symptomen bij te houden om eventuele triggers te kunnen identificeren.

Noot:
  1. http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ptxt/PsoriasisInversa.htm

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Aandoeningen: PsoriasisAandoeningen: PsoriasisPsoriasis is een chronische huidziekte die het meest voorkomt bij zowel jonge kinderen als volwassenen. De ziekte wissel…
Psoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis of ook wel plaque psoriasis is een aandoening van het immuunsysteem en een huidziekte. Psoriasis komt bij onge…
Psoriasis, een huidziekte met zware gevolgenPsoriasis is een ontsteking van de huid. Er zijn vijf soorten, elk met unieke tekenen en symptomen, zoals rode huid, wit…
Psoriasis; een veel voorkomende huidaandoeningPsoriasis; een veel voorkomende huidaandoeningPsoriasis is een veel voorkomende, niet-besmettelijke huidaandoening. Psoriasis kan op elke leeftijd optreden en het is…
Bronnen en referenties
  • http://www.ziekenhuis.nl
  • http://www.huidziekten.nl
  • http://dermatology.about.com
  • http://www.emedicinehealth.com
  • Medical News Today. Inverse psoriasis: What you need to know. https://www.medicalnewstoday.com/articles/314259.php (ingezien op 15-4-2018)
  • WebMD. Inverse Psoriasis. https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/psoriasis/inverse-psoriasis#1 (ingezien op 31-12-2018)
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 2: Bobjgalindo, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 4: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Psoriasis inversa: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Ben, 15-02-2016 17:14 #4
15-2-2016
Ik ben 77 jaar en 4 dagen geleden is er bij mij psoriasis gevonden daar ik een stoma heb sinds een jaar en nu kreeg ik daar rondom een rode huis wat ging juiken en branderug was, ik kreeg zalf en het werkt heel goed! ook zij de dermatoloog
dat ik het in lichte maten had, maar het gaat nu de goede kant uitů wel 2 x per dag dun opsmeren.

Sam, 27-12-2014 17:11 #3
Mijn dochter van 8 mnd oud heeft vanaf haar geboorte last van psoriasis inversa en psoriasis guttata de meeste cremes van de dermataloge helpen niet echt, ze blijft veel huilen hierdoor. Is er een natuurlijke (homeopathische) product of olie dat haar kan helpen om haar huidje weer te laten genezen overal?

Anka, 13-01-2014 22:26 #2
Beste Marjan,

Omdat de psoriasis inversa in plooien en op vochtige plekken zit, kan het zijn dat schimmels een rol spelen. Extra vierge kokosolie (te koop bij de natuurwinkel) kan op dat soort plekken heel goed werken omdat het 50% laurinezuur bevat dat schimmels en bacterien doodt. Kloofjes en kleine wondjes gaan sneller dicht. Het is puur natuur, heel zacht voor de huid en niet duur, het proberen waard. De kokosolie is ook gezond op brood of om in te bakken.

Veel succes!

Marjan, 30-08-2012 08:48 #1
Er is bij mij psoriasis inversa geconstateerd, krijg de zalf Dovobet voorgeschreven voor 3 weken als die niet werkt gaan we in de teerzalf en daarna lichttherapie proberen. Hoop dat het aanslaat ben al 5 maanden bezig. Wie oh wie kan mij helpen? m.vr.gr. Marjan

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 29-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Psoriasis
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!