InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psoriasis inversa: symptomen, oorzaak en behandeling

Psoriasis inversa: symptomen, oorzaak en behandeling

Psoriasis inversa: symptomen, oorzaak en behandeling Psoriasis inversa is een type psoriasis die vooral ouderen treft. De psoriasisplekken zijn vochtig, helderrood, niet schilferig, en ze worden aangetroffen in de plooien van de huid. De meest voorkomende gebieden zijn onder de borsten, in de oksels, in de buurt van de genitaliën, in de bilspleet of in de plooien van de buik. Psoriasis inversa kan spontaan ontstaan bij een patiënt met psoriasis, maar kan ook geïsoleerd voorkomen. Behandeling is in principe gelijk aan gewone psoriasis.

Psoriasis inversa

Wat is psoriasis?

Psoriasis is een niet-besmettelijke, courante huidaandoening, die chronisch van aard is. Er kunnen verschillende typen psoriasis onderscheiden worden, elk met een specifieke en kenmerkend uiterlijk:

Psoriasis vulgaris

Psoriasis vulgaris: dit is de meest voorkomende vorm van psoriasis en is herkenbaar aan de karakteristieke plaques op de huid, dat wil zeggen dikke, rode, schilferige plekken die overal op het lichaam kunnen voorkomen, maar vooral aangetroffen worden op de knieën, ellebogen, hoofdhuid, romp en nagels.

Psoriasis guttata geeft talloze rode vlekjes / Bron: Bobjgalindo / Wikimedia CommonsPsoriasis guttata geeft talloze rode vlekjes / Bron: Bobjgalindo / Wikimedia Commons
Psoriasis guttata
Psoriasis guttata: is een vorm van psoriasis waarbij tientallen tot honderden kleine, zalm-roze tot rode druppelvormige plekken op het lichaam verschijnen.

Psoriasis pustulosa

Psoriasis pustulosa: deze vorm wordt gekenmerkt door niet-besmettelijke, steriele pustels (puisten), omringd door rode huid.

Psoriasis inversa

Hierbij ontwikkelen zich meestal grote, vochtige rode plekken in de huidplooien, maar niet over het hele lichaam.

Wat is psoriasis inversa?

Voorkeurslocaties

Psoriasis inversa is een ongebruikelijke vorm van psoriasis die voorkomt in de huidplooien. Tot de plooien behoren:
  • de liezen,
  • de oksels,
  • de bilspleet,
  • de plooien bij de genitaliën,
  • de navel,
  • de plooien onder de borsten,
  • de buikplooi, en
  • de plooi achter de oren.

Hoe zien de plekken eruit?

De plekken zien er anders uit dan andere vormen van psoriasis. Ze zijn meestal vochtig, glad, schilfering is vaak minder aanzienlijk of zelfs geheel afwezig. De kleur is diep rood, de plekken glinsteren en de begrenzing is scherp. Soms is er een pijnlijke kloof in het midden van de plek, die open kan gaan. Deze kloven treden vaak op, vooral in de bilspleet. Wanneer de patiënt veel zweet, kan er een wittige verkleuring waargenomen worden, de zogeheten maceratie (verweking). Bij de combinatie zweten en wrijving, kunnen de aangedane plekken geïrriteerd en ontstoken raken. Deze vochtige en geïrriteerde plekken zijn ideale gebieden voor een schimmelinfectie.

Wie krijgen psoriasis inversa?

Psoriasis inversa kan spontaan ontstaan bij een patiënt met psoriasis, maar kan ook geïsoleerd voorkomen als gevolg van bijvoorbeeld een schimmelinfectie of een schaafwond op die plaats. Dit wordt het Koebner fenomeen genoemd. Dat wil zeggen dat op de plaats waar (normale) huid beschadigd raakt, na gemiddeld 7-14 dagen een psoriasisplek kan ontstaan. Dit type psoriasis treft vooral oudere mensen.

Overgewicht

Deze hinderlijke vorm van psoriasis komt bij ongeveer 2 tot 6 procent van de patiënten met psoriasis voor. Onderzoek lijkt uit te wijzen dat mensen met overgewicht niet meer kans hebben op deze vorm van psoriasis, maar dat het wel de ernst ervan beïnvloedt.

Geïsoleerd voorkomen

Wanneer het geïsoleerd voorkomt, wordt het psoriasis inversa genoemd en wanneer het in het kader van gewone psoriasis voorkomt, wordt het inbegrepen onder de diagnose psoriasis vulgaris.

Hoe wordt psoriasis inversa behandeld?

Crèmes en zalven kunnen worden voorgeschreven die ook worden gebruikt bij de bestrijding van gewone psoriasis. Men moet er echter rekening mee houden dat in de plooien de actieve bestanddelen van het geneesmiddel veel hoger is door het occlusieve effect in de huidplooi. Daarom wordt geadviseerd om corticosteroïden niet hoger dan klasse II voor te schrijven. Voorts wordt afgeraden om potentieel irriterende producten in de plooien aan te brengen, zoals ditranol, Daivonex of salicylzuur preparaten.¹

Noot:
  1. http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ptxt/PsoriasisInversa.htm

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Aandoeningen: PsoriasisAandoeningen: PsoriasisPsoriasis is een chronische huidziekte die het meest voorkomt bij zowel jonge kinderen als volwassenen. De ziekte wissel…
Psoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis of ook wel plaque psoriasis is een aandoening van het immuunsysteem en een huidziekte. Psoriasis komt bij onge…
Psoriasis, een huidziekte met zware gevolgenPsoriasis is een ontsteking van de huid. Er zijn vijf soorten, elk met unieke tekenen en symptomen, zoals rode huid, wit…
Psoriasis pustulosa: pusblaasjes op handen, voeten, lichaamPsoriasis pustulosa: pusblaasjes op handen, voeten, lichaamPsoriasis pustulosa is een vorm van psoriasis die zelden voorkomt. Het wordt gekenmerkt door steriele pustels (puisten),…
Bronnen en referenties
  • http://www.ziekenhuis.nl
  • http://www.huidziekten.nl
  • http://dermatology.about.com
  • http://www.emedicinehealth.com
  • Afbeelding bron 1: Bobjgalindo / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Psoriasis inversa: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Ben, 15-02-2016 17:14 #4
15-2-2016
Ik ben 77 jaar en 4 dagen geleden is er bij mij psoriasis gevonden daar ik een stoma heb sinds een jaar en nu kreeg ik daar rondom een rode huis wat ging juiken en branderug was, ik kreeg zalf en het werkt heel goed! ook zij de dermatoloog
dat ik het in lichte maten had, maar het gaat nu de goede kant uitů wel 2 x per dag dun opsmeren.

Sam, 27-12-2014 17:11 #3
Mijn dochter van 8 mnd oud heeft vanaf haar geboorte last van psoriasis inversa en psoriasis guttata de meeste cremes van de dermataloge helpen niet echt, ze blijft veel huilen hierdoor. Is er een natuurlijke (homeopathische) product of olie dat haar kan helpen om haar huidje weer te laten genezen overal?

Anka, 13-01-2014 22:26 #2
Beste Marjan,

Omdat de psoriasis inversa in plooien en op vochtige plekken zit, kan het zijn dat schimmels een rol spelen. Extra vierge kokosolie (te koop bij de natuurwinkel) kan op dat soort plekken heel goed werken omdat het 50% laurinezuur bevat dat schimmels en bacterien doodt. Kloofjes en kleine wondjes gaan sneller dicht. Het is puur natuur, heel zacht voor de huid en niet duur, het proberen waard. De kokosolie is ook gezond op brood of om in te bakken.

Veel succes!

Marjan, 30-08-2012 08:48 #1
Er is bij mij psoriasis inversa geconstateerd, krijg de zalf Dovobet voorgeschreven voor 3 weken als die niet werkt gaan we in de teerzalf en daarna lichttherapie proberen. Hoop dat het aanslaat ben al 5 maanden bezig. Wie oh wie kan mij helpen? m.vr.gr. Marjan

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Psoriasis
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!