InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge huid op benen, gezicht en handen met jeuk en schilfers

Droge huid op benen, gezicht en handen met jeuk en schilfers

Droge huid op benen, gezicht en handen met jeuk en schilfers Droge huid op benen, een droge gezichtshuid of droge handen, zijn veelvoorkomende klachten. Veel mensen hebben (bij tijd en wijle) last van een droge huid. Normaal gesproken is het niet ernstig, ofschoon een droge huid wel heel erg vervelend kan zijn. Jeuk en krabeffecten kunnen daarbij voorkomen. Een droge huid wordt vaak veroorzaakt door externe en dus te beïnvloeden omgevingsfactoren, zoals het veelvuldig wassen met zeep en lang en warm douchen. Dat is goed nieuws. Een persoon met een droge huid kan dus zelf vaak wat doen aan het probleem.

Droge huid

Droge huid komt vaak voor

Een droge huid komt veel voor en is in de regel niet ernstig, maar het kan wel ongemakkelijk en lastig zijn. Droge huid is vaak geen teken van een huidaandoening. Een droge huid wordt vaak veroorzaakt door externe en dus te beïnvloeden omgevingsfactoren, zoals het veelvuldig wassen met zeep en lang en warm douchen. Of blootstelling aan warm of koud weer met een lage vochtigheidsgraad en veel zwemmen. Een persoon met een droge huid kan veel doen om de conditie van zijn huid te verbeteren, zoals het gebruik van moisturizers (een speciale vochtinbrengende crème), minder (lang) baden en/of douchen en het vermijden van zeep. Chronische of ernstige droge huidproblemen vereisen een deskundige beoordeling door een dermatoloog (huidarts).

Gevoelige huid

Veel mensen hebben een gevoelige huid, te herkennen aan het feit dat je last hebt van:
  • jeuk, rode vlekjes, een branderig gevoel of schilfers;
  • een snelle en directe reactie van de huid op veranderingen, weersinvloeden, spanning en stress; en
  • vaak kun je slecht één huidverzorgingsproduct verdragen (= hypergevoelige huid).

Een kwetsbare en gevoelige huid reageert sneller en heviger op irriterende invloeden dan normaal. Felle zon, kou, luchtverontreiniging, schoonmaakmiddelen en (aanhoudende) stress kunnen hierbij een rol spelen. De huid reageert is bijna altijd droog en vaak reageert de huid met jeuk, rode vlekjes, een branderig gevoel of schilfers op externe en interne invloeden. Ongeveer één op de drie mensen heeft last van een gevoelige huid.

De huidbarrière

De belangrijkste functie van de huid is bescherming tegen teveel vochtverlies van binnenuit enerzijds en tegen invloeden van buitenaf, zoals chemicaliën, virussen, bacteriën of andere indringers, anderzijds. De huidbarrière wordt hoofdzakelijk gevormd door de bovenste huidlaag, de opperhuid genoemd. Bij een gezonde huidbarrière is het vochtgehalte in de huid in balans, maar indien de vetten in de huidbarrière om wat voor reden dan ook afnemen, dan verliest de huid vocht waardoor deze uitdroogt.

Droge huid op benen, gezicht en handen

Een droge huid is vaak slechts een tijdelijk probleem, maar het kan ook een levenslange zorg zijn. De huid is vaak het droogst op armen en onderbenen, maar dit kan van persoon tot persoon sterk variëren. De symptomen van een droge huid zijn vaak afhankelijk van iemands leeftijd, zijn leef- en voedingspatroon, zijn gezondheidstoestand en de hoeveelheid tijd die hij besteedt aan de oorzaak van het probleem.

Klachten
Een droge huid kan de volgende klachten geven:
  • Een gevoel van een strakke of aangespannen huid, vooral na het douchen, baden of zwemmen;
  • Een huid die lijkt gekrompen of uitgedroogd;
  • Huid die ruw aanvoelt en er ruw uitziet, in plaats van glad;
  • Jeuk, die soms zeer hevig kan zijn;
  • Lichte tot ernstige schilfering;
  • Fijne lijntjes of barstjes in de huid (= craquelé aspect);
  • Diepe kloven die kunnen bloeden;
  • Roodheid.

Een mogelijke complicatie van een gebarsten huid als gevolg van een ernstig droge huid, is een bacteriële huidinfectie met pus en korstvorming.

Oorzaken droge huid

Mogelijke oorzaken van een droge huid zijn onder meer:

Weersomstandigheden (kou, wind en een droge lucht)

Over het algemeen is de huid het meest droog in de winter, wanneer de temperatuur en de luchtvochtigheidsgraad daalt. Winterse omstandigheden kunnen ook veel bestaande huidaandoeningen verergeren.

Centrale verwarming en airconditioning

Een centrale verwarming zorgt voor een droge atmosfeer.

Warme baden en douches

Frequent en langdurig douchen of baden, vooral als het water heet is, veroorzaakt een droge huid, evenals frequent zwemmen, in het bijzonder in zwembaden met chloorwater.

Zeep en andere reinigingsmiddelen

Niet alleen water, maar ook zeep spoelen de huidvetten weg, waardoor de huid uitdroogt.

Blootstelling aan de zon

Een huid die veelvuldig aan (kunst)zonlicht is blootgesteld, is vaak droog, bleekgeel van kleur en voelt leerachtig aan.

Aandoeningen

Bij sommige (aangeboren) aandoeningen, zoals psoriasis, eczeem, hypothyreoïdie (traag werkende schildklier), fibromyalgie (een vorm van weke delen reuma) en diabetes (suikerziekte), komt een droge huid vaker voor.

Slechte leef- en eetgewoonten

Te weinig drinken, ongezond eten en roken kunnen een droge huid veroorzaken. Een tekort aan voedingsstoffen, onverzadigde vetzuren, mineralen en vitaminen, kan de kans op een droge huid vergroten. Vitamine C en E dragen ook bij aan het gezond houden van de huid.

Medicijnen

Van bepaalde medicatie en medische behandelingen is bekend dat zij als bijwerking een vochtarme huid veroorzaken. Deze bijwerking is bekend bij diuretica (plaspillen), medicijnen voor het regelen van de bloeddruk, of behandelingen zoals bestralen, dialyse of chemotherapie.

Erfelijke invloeden

Erfelijke factoren spelen ook een rol bij het vochtgehalte van de huid. Een vochtarme huid komt in sommige families vaker voor. Ook kunnen verschillende huidtypes van invloed zijn. Mensen met een lichte huid lijken gevoeliger te zijn voor een vochtarme huid dan mensen met een meer donkere huid. Aandoeningen zoals atopische dermatitis en psoriasis zijn vaak erfelijk bepaald.

Hormonale invloeden

Een droge huid kan veroorzaakt worden door de hormonale veranderingen die je lichaam ondergaat tijdens de menopauze of zwangerschap.

Leeftijd

Met het voortschrijden der jaren neemt het vermogen van de huid om transpiratie en huidvetten (lipiden) te produceren af. Reden daarvoor is de vermindering van de werking van talgklieren en zweetklieren in de huid. Veroudering gaat gepaard met het droger worden van de huid.

Diagnose droge huid

De arts kan door de huid te bekijken en te voelen vaak al de diagnose stellen. Aanvullende onderzoeken zijn normaal gesproken niet nodig. Een aantal huidziekten die ook een droge huid kunnen veroorzaken, moeten worden uitgesloten:

Keratosis pilaris

Keratosis pilaris veroorzaakt kleine, acne-achtige bultjes, die meestal optreden op de bovenarmen, benen of billen, en meestal geen jeuk of pijn veroorzaken. De verhevenheden creëren ruwe plekken en geven de huid een kippenvel of schuurpapier aspect.

Ichthyosis vulgaris

Ichthyosis vulgaris is een erfelijke huidaandoening, die wordt gekenmerkt door een droge en schilferende huid met verdikking van de hoornlaag.

Craquelé-eczeem

Craquelé-eczeem wordt ook wel asteatotisch eczeem genoemd. Het is een huidaandoening die wordt gekenmerkt door een droge, schilferige huid en komt vooral bij ouderen voor.

Psoriasis

Psoriasis is een chronische huidziekte, waarvan psoriasis vulgaris de meest voorkomende vorm is. Dit type kenmerkt zich door de karakteristieke plaques op de huid: dikke, rode, schilferige plekken. Deze plekken kunnen overal op het lichaam voorkomen, doch de voorkeurslocaties zijn de knieën, ellebogen, hoofdhuid, romp en nagels.

Bij twijfel kan de arts een stukje weefsel wegnemen ter onderzoek.

Behandeling droge huid met jeuk en schilfers

Wat te doen bij een droge huid? In de meeste gevallen reageert een droge huid goed op de volgende middelen en methoden:

Vaseline / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vaseline / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vette crème en minder vaak (of lang) douchen

Bij uitdroging van de huid gaat de huid zelf extra huidvetten produceren, onafhankelijk van de crème die van buitenaf op de huid gesmeerd wordt. Het is verstandig een droge huid te behandelen met een vette crème en minder vaak (of lang) te douchen of in bad te gaan. Op deze manier kan de huid herstellen; weggespoelde huidvetten kunnen worden vervangen waardoor de huidbarrière wordt hersteld. Een vaseline houdende crème wordt vaak aanbevolen. Gebruik sowieso parfumvrije en hypoallergene huidverzorgingsproducten.

Gebruik lauw water

Niet te lang douchen en altijd lauw water gebruiken. Schrob de huid niet schoon met borstels en andere hulpmiddelen. Gebruik zachte bad- of douchesponzen. Wrijf na het douchen nooit de huid droog, maar dep de huid droog. Doe dit altijd met een schone en droge handdoek. Smeer binnen drie minuten na het afdrogen een vettige huidemulsie op het lichaam, zodat de huid niet uitdroogt.

Arganolie

Mensen met een droge huid kunnen profiteren van arganolie. Vitamine E en vetzuren in arganolie zijn geschikt voor het repareren van beschadigde huid en om de huid te voorzien van voedingsstoffen die verdere droogheid en irritatie voorkomt. Arganolie bevat ook ingrediënten die de huid kalmeren en tot rust brengen. Het rechtstreeks aanbrengen van een kleine hoeveelheid olie op de droge huidgebieden en vervolgens voorzichtig inmasseren, kan droogheid verminderen.

CBD-olie: bescherming van de huid

CBD-olie heeft een positief effect op de huid. Het kan ook uitwendig worden gebruikt. Het heeft een ontstekingsremmende en een kalmerende werking op de huid. Het is ook bekend dat het rimpels en tekenen van veroudering tegengaat en dat het beschermt tegen huidziekten als eczeem en psoriasis.

Gebruik altijd een schone handdoek / Bron: Pexels, PixabayGebruik altijd een schone handdoek / Bron: Pexels, Pixabay

Vermijd contact met irriterende stoffen

Vermijd veelvuldig contact met water en irriterende stoffen, zoals zeep en (af)wasmiddelen. Hierdoor kunnen er scheurtjes ontstaan in de opperhuid, als gevolg waarvan huiddbeschadigingen kunnen optreden. Ook kunnen daardoor droge handen ontstaan. Was de handen met lauw water en weinig zeep. Spoel daarna de handen goed af, zodat er geen zeepresten achterblijven en dep vervolgens de handen droog. Gebruik daarvoor een droge schone handdoek of papieren handdoekjes. Smeer na het afdrogen de handen in met een vette handzalf. Trek tijdens schoonmaakwerkzaamheden PVC of nitrile handschoenen aan, zodat contact met irriterende stoffen wordt vermeden. Draag hieronder katoenen handschoenen.

Niet te warm stoken en gebruik vochtverdampers

Stook het huis niet te warm, zodat de atmosfeer niet te droog wordt. Zorg voor vochtverdampers aan de centrale verwarmingsradiatoren en vul deze tijdig bij met water. Deze vochtverdampers houden de vochtigheidsgraad van de lucht op peil.[

Bescherm de huid bij guur weer

Bescherm bij koud en guur weer de huid met goede kleding en handschoenen.

Luchtbevochtiger

Het gebruik van een luchtbevochtiger kan een droge huid helpen voorkomen of de klachten verbeteren.

Vers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppeVers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppe
Gezond en gevarieerd eten
Een gezond en gevarieerd dieet is nodig voor een gezonde huid. Zo'n dieet bestaat uit voldoende koolhydraten, eitwitten, groente en fruit en niet te veel vet. Drink daarnaast voldoende water. Stop met roken.

Wanneer een arts raadplegen?

De meeste gevallen van een droge huid reageren goed op veranderingen van leefgewoonten of het aanbrengen van een goede beschermende crème. Raadpleeg de huisarts als de droge huid ondanks alle inspanningen niet verbeterd, men niet kan slapen van de jeuk of last heeft van een huidinfectie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen aan een droge huid?Een droge huid hebben is niet fijn. Daar wil je graag van af komen. Maar hoe kom je van een droge huid af?
Foundation voor een droge huid: Welke soort is het best?Er is niet zo vervelend als een huid die droog, trekkerig en schilferig is. Wanneer je foundation op zon huid aanbrengt…
Wat moet je doen tegen een droge huid?Wat moet je doen tegen een droge huid?Een droge huid is geen zware medische aandoening, maar het is toch iets vervelends. Gelukkig bestaan er genoeg oplossing…
Ureum: Wat doet het voor je huid?Voor veel mensen vormt een zeer droge huid een groot ongemak. Ichthyosis, eczeem of een extreem droge huid kan een grote…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gerryimages, Pixabay
  • http://www.webmd.com
  • http://www.gezondheidsplein.nl
  • http://www.mayoclinic.com
  • http://www.huidarts.com
  • http://www.huidinfo.nl
  • Afbeelding bron 2: Pexels, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/karelnoppe

Reageer op het artikel "Droge huid op benen, gezicht en handen met jeuk en schilfers"

Reacties

Leandra, 09-03-2016 00:37 #2
Ik heb elke nacht jeuk soms ook overdag vooral mijn knieholtes en mijn boven benen en mijn billen verder niet. Ik heb vaseline gehad van de huisarts wat totaal niet smeerbaar is en ook niet helpt tegen de jeuk. Hierdoor slaap ik 's nachts heel erg slecht. Wat kan ik doen? Wat kan het zijn? Reactie infoteur, 01-04-2016
Het is aan uw huisarts om een diagnose (onderliggende oorzaak) te stellen. Ik heb inmiddels het artikel iets uitgebreid met wat extra tips en adviezen over hoe om te gaan met een droge huid. Ik hoop dat u er wat aan hebt.

Van Raemdonck, 23-03-2015 16:20 #1
Ik heb een heel droge huid vooral armen en benen, ik denk dat ik wel een goede douchegel gebruik en gebruik regelmatig creme na het douchen, doch tevergeefs lastig want ik draag veel zwarte kleding en als ik dat uit doe is het steeds een wolk van schilfertjes, ik ben 73 jaar en dat geeft mij geen goed gevoel, wat kan ik doen?

Veel dank Reactie infoteur, 29-03-2015
Ouderen hebben vaak een droge huid. Dat is een normaal verschijnsel bij het ouder worden en komt onder meer door een vermindering en afname van de werking van de talgklieren. Ouderen zouden zich elke keer na het douchen helemaal in moeten smeren met een vochtinbrengende crème. En kijk uit met douchegels en te lang en te heet douchen; dat kan ten koste gaan van de huidbarrière. Een droge huid kan ontstaan wanneer de huidbarrière is verstoord door bijvoorbeeld verkeerde of te agressieve reinigingsproducten, die de huid ontvetten en zo de PH-waarde van de huid verstoren. Mocht u desondanks last blijven houden van een droge huid, dan valt een bezoek aan de huisarts te overwegen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 19-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Jeuk hoofdhuid
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!