InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buikvliesontsteking of peritonitis: symptomen en behandeling

Buikvliesontsteking of peritonitis: symptomen en behandeling

Buikvliesontsteking of peritonitis: symptomen en behandeling Buikvliesontsteking of peritonitis is een ontsteking van het peritoneum of buikvlies (het vlies dat de buikholte en de ingewanden bekleedt) en kan de volgende symptomen veroorzaken: hevige, constante buikpijn, koorts, opzwellen van de buik en misselijkheid en braken. Andere symptomen zijn ook mogelijk, bijvoorbeeld verlies van eetlust, obstipatie, vermoeidheid, een verminderde urineproductie, etc. Snelle behandeling is geboden, teneinde ernstige complicaties te voorkomen. Bij vermoeden van buikvliesontsteking, zal de patiënt ogenblikkelijk in het ziekenhuis worden opgenomen. De behandeling van buikvliesontsteking is afhankelijk van de leeftijd, de algemene gezondheid en de medische voorgeschiedenis van de patiënt, alsmede de omvang van de aandoening en de onderliggende oorzaak. Er wordt vaak meteen overgegaan tot operatief onderzoek. Snelle behandeling van buikvliesontsteking vermindert de kans op complicaties.

Buikvliesontsteking

Pelvic Inflammatory Disease / Bron: Alila Medical Media/ShutterstockPelvic Inflammatory Disease / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock

Wat is buikvliesontsteking of peritonitis?

Buikvliesontsteking of peritonitis is een ontsteking en meestal een infectie van de buikholte en van het buikvlies (peritoneum). Het buikvlies is een dun, doorschijnend membraan of vlies, dat de buikholte bekleedt en de organen daarbinnen ondersteunt en bedekt.

Wat zijn de oorzaken van buikvliesontsteking?

Meestal is buikvliesontsteking het gevolg van een infectie die zich verspreidt vanuit een geïnfecteerd orgaan in de buikholte, zoals perforaties van de maag, darm, galblaas of blindedarm, waarbij bacteriën in de buikholte terechtkomen. Pelvic inflammatory disease (PID) bij seksueel actieve vrouwen is ook een veel voorkomende oorzaak van peritonitis. Peritonitis kan ook ontstaan ​​na complicaties die tijdens of na een operatie aan de buik plaatsvinden, als er bacteriën naar de buikholte zijn weggelekt. Peritonitis kan in enkele gevallen ook voortkomen uit irritatie van buikorganen, zonder enige vorm van infectie en zonder dat er bacteriën aan te pas komen. Zo kan een acute pancreatitis (alvleesklierontsteking) peritonitis veroorzaken. Andere mogelijke oorzaken zijn:
  • Appendicitis (blindedarmontsteking), waarbij door een gesprongen of geperforeerde appendix bacteriën terechtkomen in de bekleding van de buik, het buikvlies;
  • Bekkenontsteking: dit betreft een infectie van de baarmoeder en/of eileiders (en soms ook van de eierstokken) en is vaak het gevolg van bacteriën die verantwoordelijk zijn voor soa's als gonorroe en chlamydia;
    Vochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Vochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Diverticulitis, goedaardige uitstulpingen in de dikke darm;
  • Leverfalen, om onduidelijke redenen kun je een infectie ontwikkelen door de vochtophoping in de buik (ascites) als gevolg van leverfalen;
  • Nierdialyse: tijdens deze behandeling voor nierfalen of een nieraandoening, kunnen bacteriën via drains in de buikholte terechtkomen en een infectie veroorzaken;.
  • Trauma of letsel, hetgeen mogelijk resulteert in buikvliesontsteking doordat bacteriën (van andere delen in het lichaam) in het buikvlies terechtkomen;
  • Tuberculose (tbc), wat chronische peritonitis kan veroorzaken;
  • Ziekte van Crohn: Een auto-immuunaandoening waarbij de dikke darm ontstoken is en waarbij als complicatie een breuk in het colon kan optreden, waardoor de inhoud van de darm met darmbacteriën in het peritoneum lekt.

Wat zijn de symptomen van buikvliesontsteking?

Symptomen kunnen variëren van persoon tot persoon. De symptomen van een buikvliesontsteking ontwikkelen zich doorgaans vrij snel. De meest voorkomende symptomen van peritonitis zijn:

Complicaties

De symptomen van peritonitis kunnen sterk lijken op andere medische aandoeningen of problemen. Het is van belang dat peritonitis tijdig onderkend en behandeld wordt, aangezien er snel complicaties kunnen ontstaan. Zo kan peritonitis paralytische ileus veroorzaken, waarbij de normale bewegingen van de darm ernstig vertraagd zijn of stilliggen.

Hoe wordt de diagnose peritonitis gesteld?

Bij vermoeden van buikvliesontsteking, zal de patiënt ogenblikkelijk in het ziekenhuis worden opgenomen. Een snelle diagnose van peritonitis is van vitaal belang, aangezien er vrij snel complicaties kunnen optreden. Naast een volledige medische anamnese en lichamelijk onderzoek, waarbij de buik wordt onderzocht op pijn of gevoeligheid, zullen er röntgenfoto's van de buik worden gemaakt. Ook is het mogelijk dat dat een laparoscopie (een kijkoperatie) wordt uitgevoerd, waarbij de arts de buikholte op afwijkingen onderzoekt. Voorts kan er met een naald vocht uit de buikholte opgezogen worden, zodat met het oog op een adequate behandeling in een laboratorium eventuele infectieuze organismen kunnen worden opgespoord en geïdentificeerd.

Differentiële diagnose

De volgende aandoeningen kunnen qua klachten en symptomen sterk op buikvliesontsteking lijken:
  • appendicitis of blindedarmontsteking;
  • diabetische ketoacidose (verzuring van het bloed);
  • familiaire mediterrane koorts (FMF, een genetische aandoening);
  • geperforeerde maagzweer;
  • herpes zoster (gordelroos);
  • loodvergiftiging;
  • ernstige obstipatie of verstopping;
  • porfyrie (een genetisch bepaalde stofwisselingsziekte);
  • sikkelcelanemie (een vorm van erfelijke bloedarmoede);
  • systemische lupus erythematosus (SLE, een auto-immuunziekte die de huid, gewrichten en interne organen kan aantasten);
  • tabes dorsalis (zenuwschade door syfilis); en
  • uremie (aandoening waarbij je nieren niet goed functioneren, zogeheten nierinsufficiëntie, waarna bloedvergiftiging optreedt).

Hoe wordt buikvliesontsteking behandeld?

De behandeling van peritonitis is afhankelijk van de leeftijd, de algemene gezondheid en de medische voorgeschiedenis van de patiënt, de omvang van de aandoening en de onderliggende oorzaak. Bij een bacteriële infectie, zal de patiënt behandeld worden met een antibioticum. De patiënt krijgt zo nodig intraveneus vocht toegediend om uitdroging en shock tegen te gaan.

Peritonitis operatie

De behandeling van peritonitis is over het algemeen gericht op de behandeling van de onderliggende aandoening. Er wordt vaak meteen overgegaan tot operatief onderzoek, indien er mogelijk sprake is van een blindedarmontsteking of een doorgebroken, geperforeerde maagzweer. Snelle behandeling is uiterst belangrijk om ernstige complicaties te voorkomen.

Buikvliesontsteking herstel

Wanneer buikvliesontsteking in een vroegtijdig stadium wordt behandeld, herstelt de patiënt meestal vrij snel en zijn complicaties op lange termijn, zoals een verkleving waardoor een patiënt nog jaren na de ontsteking buikpijn kan hebben, vrij zeldzaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buikvliesontsteking: Oorzaken, symptomen en behandelingEen buikvliesontsteking is vaak het gevolg van een ontsteking van de blinde darm, die niet tijdig wordt behandeld. Het b…
BuikvliesontstekingBuikvliesontstekingEen buikvliesontsteking is een ontsteking aan het buikvlies. Een buikvliesontsteking veroorzaakt vaak een hevige pijn in…
Overmatig opgezette buik, pijn en verklevingen: peritonitisOvermatig opgezette buik, pijn en verklevingen: peritonitisIndien de buik dikker wordt, dan kan het door een zwangerschap komen of door andere aandoeningen. Het kan namelijk ook a…
Blindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingPlotselinge heftige buikpijn kan duiden op een acute ontsteking van de blinde darm. Een appendicitis komt vooral voor bi…
Buikvliesontsteking herkennenBuikvliesontsteking herkennenEen buikvliesontsteking is vaak een gevreesd gevolg van een blindedarmontsteking, maar kan ook door een andere oorzaak o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Spotmatik
  • Peritonitis, http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec09/ch132/ch132g.html (geraadpleegd op 28 september 2016)
  • Afbeelding bron 1: Alila Medical Media/Shutterstock
  • Afbeelding bron 2: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Reageer op het artikel "Buikvliesontsteking of peritonitis: symptomen en behandeling"

Reactie

Sylvia, 17-05-2013 22:11 #1
Wanneer iemand een buikvliesontsteking. Bestaat dat dan uit actute pijn. Of kan deze pijn ook opkomen tot pijnlijk en uitbreidden naar hevige pijn na mate er wordt bewogen, gelopen, tillen bukken enz. En kan het dan ook weer wegebben en dan een paar dagen later weer terug komen. Reactie infoteur, 26-05-2013
De symptomen van buikvliesontsteking zijn afhankelijk van de ernst en de oorzaak van de ontsteking. De meeste mensen met buikvliesontsteking krijgen last van:
- doorlopend erge buikpijn;
- koorts ;
- een opgezwollen buik;
- misselijkheid en overgeven.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in onderbuik
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!