InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat zijn wormen (aarsmaden; oxyuren)?

Wat zijn wormen (aarsmaden; oxyuren)?

Wormen, ook wel aarsmaden of oxyuren genoemd, kunnen in de darm voorkomen. Wormen zijn ongeveer 1 centimeter groot en zijn gelig/bleek. Wormen planten zich in de darm van de gastheer voor en leggen hun eitjes rond de anus. Iedereen kan wormen krijgen. Bij kinderen die naar de creche of basisschool gaan, komen wormen het vaakst voor. Wormen zijn ongevaarlijk. Wel kunnen kinderen behoorlijk schrikken als er wormen in de ontlasting zitten en veroorzaken jeuk aan de anus en bilspleet.

Wat zijn de oorzaken van wormen (aarsmaden)?

Wormen zijn parasieten en leven in de darm, maar komen in de nacht naar buiten en houden zich dan op rond de anus. Bij de anus leggen de wormen hun eitjes. De eitjes kunnen behoorlijk wat jeuk aan de anus en bilspleet geven. Degene die wormen heeft krabt vervolgens aan de jeukende gebieden. Door het krabben komen de eitjes aan handen en vingers van de besmette persoon (meestal jonge kinderen). Vervolgens kunnen de eitjes overal aan blijven zitten en via deurklinken, voedingswaren, speelgoed, speeltoestellen andere mensen besmetten. De eitjes kunnen namelijk lange tijd buiten een gastheer in leven blijven. Wanneer een persoon een besmet object aanraakt en vervolgens met zijn handen aan zijn mond zit, kan deze persoon wormen inslikken.

Wat zijn symptomen van een wormen?

Bij aarsmaden staat jeuk op de voorgrond. Bij besmetting van aarsmaden treedt met name jeuk op rond anus en bilspleet. Soms is er ook sprake van jeuk rond de schaamlippen. De jeuk treedt met name in de nacht op wanneer men slaapt. Tijdens de slaap wordt er onbewust gekrabd. Ook kunnen de wormen misselijkheid en buikpijn veroorzaken. Verder kunnen er kleine witgele wormpjes in de ontlasting zitten.

Wat is de prognose van wormen?

Wormen zijn ongevaarlijk. Wel zijn wormen erg vervelend. Door een juiste behandeling te starten en goed op de hygiëne te letten kan iemand snel van wormen af komen.

Behandeling bij wormen?

De behandeling bij wormen bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel is het doden van de wormen die zich ophouden in de darm. Het tweede onderdeel is herbesmetting van de gastheer en besmetting van anderen te komen. Het doden van de wormen wordt gedaan met een wormendodend middel. Dit middel heet Mebendazol. Mebendazol is een tablet. Vaak worden twee tabletten genomen. De eerste tablet wordt in het begin van de behandeling genomen. De tweede tablet moet na twee weken worden genomen. Het wordt aangeraden om een heel gezin aan de behandeling deel te laten nemen. Besmetting kan namelijk ook in de tussentijd optreden. Mebendazol kan bij de apotheek worden verkregen. Om herbesmetting van de gastheer en besmetting van gezinsleden te voorkomen worden enkele tips en adviezen gegeven:
  • Draag tijdens de nacht een strakke onderbroek, zodat niet gekrabd kan worden.
  • Smeer anus en bilspleet in vaseline of een verzachtende zalf, zodat jeuk aan de anus afneemt.
  • Gebruik voor onder- en bovenlichaam een apart washandje.
  • Knip nagels erg kort, zodat eitjes van wormen niet onder de nagel achter kunnen blijven.
  • Verschoon beddengoed dagelijks, zodat er geen eitjes in het beddengoed achter kunnen blijven.
  • Verschoon het ondergoed voor de nacht en dag, zodat hier geen eitjes in achter kunnen blijven.
  • Was ondergoed en beddengoed op minimaal 60 graden, om zo de achtergebleven eitjes te doden.
  • Reinig dagelijks speelgoed, deurknoppen en toilet.
  • Was grondig de handen voor en na eten.
  • Was grondig de handen na het toiletbezoek.
  • Wanneer er toch wordt gekrabd aan de anus, was dan meteen grondig de handen.
Tenslotte is het aan te raden om de creche en school van het kind in te lichten. Wellicht moeten er op de creche en school maatregelen worden genomen om besmetting van andere kinderen te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Geneesmiddelen bij wormen (anthelminthica)Veel mensen krijgen ooit te maken met wormen (maden, spoelwormen en/of lintwormen). Worminfecties zijn over het algemeen…
Problemen met wormen in het menselijk lichaamProblemen met wormen in het menselijk lichaamWormen zijn niet het meest smakelijke gespreksonderwerp tijdens gesprekken. Toch komen wormen relatief veel voor en kunn…
Worminfectie met aarsmaden of spoelwormen bij kinderenWorminfectie met aarsmaden of spoelwormen bij kinderenZodra de letter R weer uit de maand is, krijgt onze gezondheid vaak een goede impuls. Maar het mooie zomerweer kent ook…
Last van wormen?Een besmetting met wormen komt vaak voor en meestal bij kinderen. Maar ook volwassenen kunnen wormen krijgen. Hoe kom je…
Wormen: soorten en behandelingWormen: soorten en behandelingIedereen kan een besmetting oplopen door het inslikken van eitjes van de wormen. De meest voorkomende soort in Nederland…
Bronnen en referenties
  • http://ww.kennisring.nl/smartsite.dws?id=31702
  • http://www.mlds.nl/ziekten/76/aarsmaden/oorzaak/
  • http://www.ingelicht.be/behandeling-aarsmaden-of-wormen

Reageer op het artikel "Wat zijn wormen (aarsmaden; oxyuren)?"

Reactie

S. Duru, 06-07-2012 08:33 #1
Wat is de betere middel voor aarsmaden te behandelen?

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 14-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!