InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken, symptomen en behandeling achillespeesblessure

Oorzaken, symptomen en behandeling achillespeesblessure

De kuitspier (m. triceps surae) bestaat uit drie spieren (m. soleus, m. gastrocnemius en m. plantaris). Aan de kuitspier zit een dikke sterke pees vast die van de kuitspier naar de hak loopt. Deze pees wordt de achillespees genoemd. Bij langdurige belasting kan deze pees overbelast raken en kan er een ontsteking (tendinitis) ontstaan. Een tendinitis is er in verschillende graden van ernst. Bij de ernstigste vorm is er steeds pijn in de achillespees, zowel tijdens bewegen als rust. Vaak geneest een achillespeesblessure na een periode van rust. Soms wordt in de behandeling corticosteroïden gebruikt. Ook wordt de fysiotherapeut ingeschakeld.

Wat zijn de oorzaken van een achillespeesblessure?

De meest voorkomende oorzaak van een achillespeesblessure is overbelasting van de pees. Overbelasting van de achillespees kan ontstaan wanneer steeds dezelfde beweging wordt gemaakt. Bij sommige sporten komen vaak dezelfde bewegingen voor, waarbij de achillespees flink wordt belast. Sporten waarbij de achillespees wordt belast zijn hardlopen en sporten waarbij veel wordt gesprongen. Typische sprongsporten zijn volleybal, basketbal en korfbal. Een achillespeesblessure kan ook ontstaan wanneer training te snel wordt opgebouwd en/of er slecht schoeisel wordt gedragen. Schoeisel moet zowel ondersteuning aan de voet geven, maar ook de natuurlijke afwikkeling van de voet stimuleren. Te zacht, maar ook te hard schoeisel kan voor overbelasting van de achillespees zorgen.

Wat zijn symptomen van een achillespeesblessure?

Wanneer er sprake is van een achillespeesblessure (tendinitis) is er een ontstekingsreactie in en rondom de pees. Typische symptomen zijn pijn rondom de pees en de pees zelf, zwelling ter hoogte van de pees, roodheid ter hoogte van de pees, warm gebied ter hoogte van de ontsteking, moeilijk kunnen bewegen en soms wordt een krakend/knisperend geluid gehoord wanneer op de pees wordt gedrukt en/of wanneer wordt bewogen. De ernst van een ontsteking is in vier verschillende graden te verdelen:
  • Graad 1: is de lichtste vorm; er is geen voor en tijdens het sporten, wel na het sporten.
  • Graad 2: er is sprake van pijn tijdens warming up, maar de pijn verdwijnt daarna.
  • Graad 3: er is pijn tijdens de warming up, de pijn verdwijnt, maar de pijn komt terug na een tijd sporten en/of een bepaalde intensiteit.
  • Graad 4: er is continue pijn

Wat is de prognose van een achillespeesblessure?

Zeker in het beginstadium is de prognose van een achillespeesblessure goed. Dit betekent dat herstel snel en volledig kan optreden. Wanneer er alleen pijn na inspanning is, kan verlichting van het trainingsprogramma, ander schoeisel en/of tijdelijk een andere sport uitoefenen de klacht snel verhelpen. De fysiotherapeut is de aangewezen professional om naar het trainingsprogramma en schoeisel van de patient te kijken.

Behandeling bij een achillespeesblessure?

Het doel van de behandeling bij een achillespeesblessure is het verminderen van pijn, zwelling en bewegingsbeperking. Verder zal er aandacht besteed worden aan functieherstel. Ook zal er aandacht besteed moeten worden aan het voorkomen van terugkeren van een blessure aan de achillespees. De behandeling voor een achillespeesblessure bestaat uit verschillende onderdelen:
  • Rust. Dit betekent niet dat de patiënt de hele dag in de bank of bed moet liggen, maar dat uitlokkende factoren vermeden moeten worden.
  • NSAIDís (Niet Steroïde Anti-Inflammatoire Drugs). Deze NSAIDís verminderen de ontstekingsreactie. Ibuprofen is een voorbeeld NSAID.
  • Een injectie met corticosteroïden. Corticosteroïden verminderen de ontsteking.
  • Bij een ernstige achillespeesblessure kan de behandelaar de voet spalken of op een andere manier onbeweegbaar (immobilisatie) maken.
  • Oefentherapie bij de fysiotherapeut.
Wanneer er sprake is van een mogelijke achillespeesblessure kan de patiënt er voor kiezen om ook direct naar de fysiotherapeut te gaan. Door DTF (Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie) mag de patiënt direct naar de fysiotherapeut gaan zonder eerst naar de huisarts te gaan. De fysiotherapeut zal oefeningen voorschrijven. De fysiotherapeut zal echter ook kritisch proberen te achterhalen waar de blessure vandaan komt en hier gericht adviezen voor te geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een te snelle hartslag: tachycardieTachycardie is een hartritme waarbij het hart heel erg snel slaat. Een hartslag van 400 slagen per minuut is dan niet on…
Kiespijn: oorzaken & behandelingKiespijn of tandpijn is een van de vervelendste soorten pijn. Er is sprake van een constante, zeurende pijn, onderbroken…
Prikkelbare blaas: oorzaken en behandelingPrikkelbare blaas: oorzaken en behandelingDe term prikkelbare blaas is in feite een parapluterm voor iedere blijvende aandoening, die de spieren van de blaas onwi…
Pijn aan de achillespees? Behandeling achillespeesontstekingPijn aan de achillespees? Behandeling achillespeesontstekingPijn aan de hiel en een lichte zwelling onderaan het been kunnen erop wijzen dat je last hebt van een blessure aan de ac…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Peesontsteking
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Achillespeesontsteking
  • http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medische-encyclopedie/bursitis-enthesitis-en-tendinitis/peesontsteking-en-peesschedeontsteking/
  • http://www.associatie-orthopedie-lier.be/Generic/servlet/Main.html;jsessionid=CB18F82AFC44815520AC35C2D0173F33?p_pageid=67821

Reageer op het artikel "Oorzaken, symptomen en behandeling achillespeesblessure"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 07-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!