InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat zijn aften? Kleine mondzweertjes

Wat zijn aften? Kleine mondzweertjes

Aften zijn pijnlijke zweertjes van het mondslijmvlies. Aften worden ook wel mondzweertjes genoemd. De aften kunnen voorkomen op de wangen, de tong en het tandvlees. De aften zijn vaak ontstoken en zijn soms wit en/of gelig van kleur. In Nederland heeft 1 op de 5 Nederlanders wel eens aften. De meeste mensen hebben wel eens aften gehad. Ondanks dat aften behoorlijk pijnlijk zijn, verdwijnen de aften binnen twee weken.

Wat zijn de oorzaken van aften?

Aften zijn niet het gevolg van één oorzaak. Aften kunnen door verschillende factoren veroorzaakt worden. Stress wordt als een zeer belangrijke oorzaak van aften gezien. Sommige onderzoekers denken dat aften tijdens een bepaalde periode van de menstruele cyclus kunnen optreden. Aften zouden verdwijnen door gebruik van de pil. Beschadiging van de mond, wangen of tong kan ook tot aften leiden. Hard voedsel, injecties in de mond een slecht sluitend gebit, op de wangen bijten, een slecht zittend kunstgebit, een afgebroken kies, onzurgvuldig poetsen etc… kan tot beschadiging van het mondslijmvlies leiden. Wanneer het immuunsysteem minder goed functioneert, is de kans op aften groter. Mensen die medicijnen (cytostatica) gebruiken die het immuunsysteem onderdrukken, hebben een grotere kans op aften. Verder lijkt erfelijkheid een rol te spelen in het krijgen van aften. De rol van voedselovergevoeligheid, virussen en bacteriën in de ontwikkeling van aften is nooit aangetoond. Bepaalde vormen van bloedarmoede (anemie) kunnen ook tot aften leiden. Bloedarmoede kan veroorzaakt worden door een tekort aan ijzer, vitamine B12 en B6. Ook kan bloedarmoede het gevolg zijn van een onderliggende ziekte. Aids, de ziekte van Behçet, coeliakie, de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa zijn ernstige oorzaken van aften. Aften komen veel voor bij pubers, adolescenten. Aften komen iets meer voor bij vrouwen, dan bij mannen.

Wat zijn symptomen van aften?

Aften zijn eenvoudig te herkennen door de tandarts en huisarts. De zweertjes zijn vaak hooguit een halve centimeter in doorsnede en hebben een wit/gelig uiterlijk. Sommige grote aften kunnen 1 centimeter groot zijn. Verder zijn de aften gevoelig bij aanraken, bewegen van het aangedane gebied en treedt pijn op wanneer de aft in contact komt voedsel.

Wat is de prognose van aften?

De prognose van aften is bijzonder goed. Aften genezen bijna altijd vanzelf. Veel Nederlanders hebben regelmatig aften en de aften genezen vanzelf. Er is geen behandeling nodig om aften te genezen. Wanneer de behandelaar twijfelt of er sprake is van aften kan een stukje weefsel voor verder onderzoek worden afgenomen. Dit afnemen van een stukje weefsel wordt een biopt nemen genoemd.

Behandeling bij aften?

Aften genezen vanzelf en hebben geen behandeling nodig. Aften horen binnen drie weken te genezen. Wanneer de aften na drie weken nog niet weg zijn, is het aan te raden om contact op te nemen met de huisarts. Wanneer de patiënt erg veel last heeft van de aften kunnen een aantal maatregelen genomen worden. Irriterende stoffen in het voedsel kunnen de aften prikkelen en pijn veroorzaken. Prikkelende stoffen zijn bijvoorbeeld bepaalde kruiden en erg zuur en warm voedsel. Het is aan te raden om de irriterende stoffen in het voedsel te vermijden. Verder kan spoelen met mondspoeling of zout water verlichting bieden. Ook kunnen bepaalde pijnstillers de pijn verlichten en verzachten. Pijnstillende middelen kunnen tabletten, gels en zalf zijn. Welk pijnstillend middel het beste gebruikt kan worden, is afhankelijk van de plaats van de aften.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://aften.gezondheidshandboek.nl/
  • http://www.huidinfo.nl/aften.html
  • http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medische-encyclopedie/aften/

Reageer op het artikel "Wat zijn aften? Kleine mondzweertjes"

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 16-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!