InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is een huisstofmijtallergie?

Wat is een huisstofmijtallergie?

Een allergie is een overdreven reactie van het immuunsysteem (afweersysteem) op onschadelijke stoffen uit de omgeving. Deze stoffen worden allergenen genoemd. Huisstofmijten zijn kleine spinachtige beestjes die in matras, tapijten, gordijnen en beddengoed kunnen voor komen. Mensen met een huisstofmijtallergie zijn allergisch voor de uitwerpselen van de huisstofmijt.

Wat zijn de oorzaken van een huisstofmijtallergie?

Huisstofmijten komen voor in matrassen, beddengoed, tapijten en gordijnen. Huisstofmijten leven van huidschilfers van mensen en huisdieren. Bij een allergie reageert het immuunsysteem van de mens overdreven op stoffen die niet schadelijk zijn. Stoffen die een allergische reactie veroorzaken worden allergenen genoemd. In het geval van een huisstofmijtallergie is de allergische persoon niet allergisch voor de huisstofmijt, maar voor de uitwerpselen van de huisstofmijt. Wanneer de allergenen worden ingeademd reageert het lichaam met een ontstekingsreactie in neusholten en longen.

Wat zijn symptomen en gevolgen van een huisstofmijtallergie?

Een allergie wordt gedurende het leven doorgaans langzaam opgebouwd. Alleen op basis van een bloed- en/of huidtest kan de arts zien of de patiënt allergisch is voor de huisstofmijt. Een aantal symptomen kunnen echter op een huisstofmijtallergie wijzen. Deze symptomen zijn:
  • Last van niezen en een lopende of juist verstopte neus, omdat de allergenen een ontstekingsreactie in de neusholten veroorzaken.
  • Een prikkelend gevoel achter in de keel en mond.
  • Een prikkelhoest.
  • Pijn in het gelaat.
  • Verstopte bijholten.

Bovengenoemde reacties zijn vroege reacties. Vaak treedt echter ook nog een late allergische reactie op. Tijdens de late allergische reactie raakt het neusslijmvlies makkelijk ontstoken en wordt zo extra gevoelig voor prikkelende stoffen zoals sigarettenrook. De klachten die hierboven staan beschreven moeten langer dan 4 weken aanhouden. Ook moeten de klachten het hele jaar voorkomen en niet gebonden zijn aan het voorjaar en/of zomer. Wanneer er sprake is van alleen klachten in het voorjaar en/of zomer kan er sprake zijn van hooikoorts. Een huisstofmijtallergie komt veel voor. De helft van de mensen met een allergie is in zekere mate allergisch voor de huisstofmijt. Bij een ernstige huisstofmijtallergie kunnen mensen astma-aanvallen ontwikkelen. De neiging om allergisch te reageren is voor een deel erfelijk bepaald. Allergieën komen in bepaalde families dus meer voor dan in andere families. Ook spelen tijdens de vroege kinderjaren in aanraking komen met infecties, sigarettenrook en luchtverontreiniging een belangrijke rol in de ontwikkeling van een allergie. Kinderen die veel met luchtverontreiniging, infecties en sigarettenrook in aanraking komen, ontwikkelen makkelijker een allergie.

Behandeling van een huisstofmijtallergie?

Alleen op basis van bloedonderzoek kan gezien worden of iemand allergisch is voor de huisstofmijt (allergische rhinitis). Bij de behandeling van huisstofmijtallergie zijn er verschillende strategieën. De arts kan voorlichting geven om het contact met allergenen zoveel mogelijk te beperken en de arts kan medicatie voorschrijven. Vaak wordt gestart om contact van allergenen te beperken. Praktisch betekent dit voor de patiënt dat de woonomgeving zoveel mogelijk huisstofmijtvrij moet zijn.
  • Het huis moet vaker gestoft (2 tot 3 keer per week) worden.
  • Zoveel mogelijk gladde, niet-stoffen vloerbedekking.
  • Beddengoed speciaal voor huisstofmijtallergie aanschaffen (dichte hoezen).
  • Het huis zo droog mogelijk houden.
  • Stop met roken.
  • Kleding niet laten slingeren, maar opruimen in een dichte kast.
  • Doe huisdieren weg.
  • Gebruik geen behangpapier.
  • Verwijder textielen bekleding van meubels.
  • Vermijd sterke geuren (ammonium, deodorant etc…)
  • Minimaal 1 keer per week beddengoed op minimaal 60 graden wassen.

De arts kan echter ook beslissen om ook meteen medicatie voor te schrijven. De arts kan verschillende medicijnen voorschrijven. Corticosteroïden, antihistaminicum en cromoglicinezuur zijn de verschillende medicijnen.
Gerelateerde artikelen
HuisstofmijtallergieHet hele jaar door verkouden. Dit klinkt vreselijk maar mensen met een huisstofmijtallergie zullen het herkennen. Door d…
Huisstofmijtallergie: wat kun je er zelf tegen doenLast hebben van huisstofmijtallergie kan heel erg vervelend zijn. Je moet vaak niezen en hoesten. Je kunt last hebben va…
Allergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergieën komen in de moderne samenleving alsmaar meer voor. De meest bekende allergie is allicht hooikoorts, maar ook…
Verkoudheid genezenVerkoudheid genezenVerkoudheid is een infectie van neus en keel die veroorzaakt kan worden door meer dan 200 verschillende zeer besmettelij…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisstofmijtallergie
  • http://www.ingelicht.be/oorzaak-van-een-huisstofmijtallergie
  • http://www.ingelicht.be/symptomen-van-een-huisstofmijtallergie
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1495/allergie-voor-huisstof-en-of-huisdieren
  • http://www.goffart-nko-orl.be/Patienteninfo/huisstofmijt.htm

Reageer op het artikel "Wat is een huisstofmijtallergie?"

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 17-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!