InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is een voedselallergie?

Wat is een voedselallergie?

Een allergie ie het gevolg van een overdreven reactie van het afweersysteem op een onschuldige stof. Deze onschuldige stoffen worden allergenen genoemd. Bij een voedselallergie is men allergisch voor eiwitten die in het allergieveroorzakende voedingsmiddel zitten. Symptomen van een voedselallergie kunnen eczeem, zwelling van de huid, galbulten, kortademigheid en zelfs een anafylactische shock zijn.

Wat zijn oorzaken van een voedselallergie?

Veel voorkomende voedselallergieën zijn noten- en pinda-allergie, soja-allergie, koemelkallergie, schaal- en schelpdierallergie en allergie voor aardbei. Bij deze voedselallergieën is men allergisch voor het desbetreffende eiwit in het voedingsmiddel. Dit eiwit wordt een allergeen genoemd. Wanneer een persoon (vaak een baby of jong kind) voor de eerste keer in aanraking komt met het voedingsmiddel wat het desbetreffende allergeen bevat, ontstaat er nog geen allergische reactie. Het immuunsysteem (afweersysteem) is echter wel al druk in de weer met het maken van een kleine hoeveelheid antistoffen. Wanneer er het immuunsysteem later nog een keer in aanraking komt hetzelfde allergeen, wordt het allergeen door het immuunsysteem herkend. Als reactie hierop vormt het lichaam sneller en meer antistoffen. Vervolgens binden deze antistoffen aan zogenaamde mestcellen. De mestcellen barsten op hun beurt. Mestcellen bevatten grote hoeveelheden histamine. Histamine veroorzaakt de vervelende allergische verschijnselen. Kinderen van wie gezinsleden astma of een voedselallergie hebben, hebben zelf ook een grotere kans om een voedselallergie te ontwikkelen. Deze kinderen hebben meer aanleg om een voedselallergie te ontwikkelen. De erfelijke aanleg om een voedselallergie te ontwikkelen, wordt atopische constitutie genoemd. Naast de atopische constitutie spelen ook uitlokkende factoren een belangrijke rol in de ontwikkeling van een voedselallergie. Uitlokkende factoren kunnen het te vroeg introduceren van voedingsmiddelen zijn en/of het eten van voedingsmiddelen met allergenen op het moment dat het maag-darmkanaal zwak is, bijvoorbeeld tijdens een buikgriep. Borstvoeding kan ook een bron van allergenen zijn. De allergenen worden dan via de borstvoeding aan de zuigeling gegeven.

Wat zijn de gevolgen van een voedselallergie?

Symptomen van een voedselallergie kunnen variëren van eczeem tot een anafylactische shock. Soms treedt al lokale zwelling van de huid op wanneer het desbetreffende huidgedeelte in contact komt voedingmiddelen die de uitlokkende allergenen bevatten. Het is echter lastig om een voedselallergie te herkennen. Een allergische reactie treedt namelijk niet direct na inname van voedingsmiddelen op. Ook kunnen veel voedingsmiddelen het schadelijke allergeen bevatten. Zo bevatten zeer veel voedingsmiddelen koemelk. Om deze redenen spelen bij het diagnosticeren van een voedselallergie de diëtist en de allergoloog een zeer belangrijke rol.

Wat is de behandeling van een voedselallergie?

Een voedselallergie is niet te genezen. Wel is zeer goed met een voedselallergie te leven. De behandeling van een voedselallergie bestaat uit twee onderdelen. Enerzijds kunnen medicijnen gegeven worden. Anderzijds is aanpassing van de voeding noodzakelijk. De medicijnen die gegeven kunnen worden zijn antihistaminica en een lokaal antibioticum. Antihistaminica zijn vaak pillen/tabletten. Antihistaminica temperen de allergische reactie. Een lokaal antibioticum wordt gebruikt als zalf om ontstoken huid ten gevolge van eczeem te genezen. Aanpassing van de voeding is noodzakelijk om de uitlokkende factoren weg te nemen. De voeding is de oorzaak van de allergische reactie. Consultatie bij de diëtist is hierin noodzakelijk. De diëtist kan samen met de patiënt uitzoeken welke voedingsmiddelen de allergische reactie uitlokken en hiervoor geschikte vervanging vinden. Ook wanneer de zuigeling een allergische reactie geeft op borstvoeding is advies van de diëtist inwinnen aan te raden. Verder kunnen ook ALBA-lijsten aangevraagd worden. Op ALBA-lijsten is te vinden welke voedingsmiddelen bepaalde allergenen bevatten. Bij een anafylactische shock moet direct contact worden gezocht met eerste hulpdienst. Een anafylactische shock ia aan de volgende symptomen te herkennen:
  • Kortademigheid
  • Jeuk
  • Galbulten
  • Braken
  • Verlies van bewustzijn
  • Zich warm voelen
  • Zwelling van gezicht en nek
  • Lage bloeddruk
  • Flauwvallen
  • Braken
De eerste hulpdienst kan levensreddende maatregelen nemen, zoals gebruik van adrenaline.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.voedselallergie.nl/eczeem
  • http://www.globetrotter.nl/voedselallergie.html
  • http://www.consumed.nl/ziekten/2412/Allergie
  • http://www.medicinfo.nl/%7B6cbd0b93-7be6-4e3e-9302-360485371a7d%7D
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/312/Anafylactische-shock.html

Reageer op het artikel "Wat is een voedselallergie?"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 21-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!