InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandeling

Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandeling

Een koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes die pijn veroorzaken. Vervolgens drogen de blaasjes in en ontstaan korstjes. Binnen ongeveer 10 dagen genezen de lippen. Een koortslip wordt veroorzaakt door een virus. Het virus wat een koortslip veroorzaakt is het herpes simplex labialis virus. Een koortslip is besmettelijk en kan een genitale herpes veroorzaken. Een koortslip is voor de meeste mensen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen kan een koortslip wel gevaarlijk zijn. Alcohol deppen op de koortslipblaasjes doet de koortslip indrogen en ontsmet de koortslip. Een goede conditie voorkomt herhaling van de koortslip.

Wat zijn oorzaken van een koortslip?

Een koortslip wordt veroorzaakt door een virus. Dit virus wordt het herpes simplex labialis virus genoemd. De eerste besmetting van wordt veroorzaakt door het gingivostomatitis herpeticans virus. Het koortslipvirus verblijft in het zenuwstelsel. De structuur van het zenuwstelsel waar het virus in verblijft is het ganglion van Gasser. Het virus kan niet verdreven worden door het afweersysteem. Wanneer tijdelijk de weerstand wat minder is, veroorzaakt het virus een koortslip. Het virus reist via de n. trigeminus (een gezichtszenuw) naar de lippen en geeft daar een koortslip. Vaak ontstaat een koortslip na een periode van verminderde weerstand. Een verminderde weerstand kan het gevolg zijn koorts, stress, griep, verkoudheid en vermoeidheid. Andere factoren die een koortslip uitlokken zijn ultraviolette straling (zonlicht) en koud, schraal weer.

Wat zijn symptomen van een koortslip?

Een koortslip voelt men vaak goed aankomen. Een koortslip begint met tintelende, brandende, kloppende en pijnlijke plekjes op de lippen. Het is goed om te weten dat het virus dan al aanwezig op de lippen en de lippen besmettelijk zijn en een koortslip kunnen veroorzaken. Na een periode van brandende, kloppende, pijnlijke lippen ontstaan er op die plekken blaasjes gevuld met vocht. De blaasjes zijn ook besmettelijk. De blaasjes worden na verloop van tijd met korsten bedekte zweertjes. Na ruim een week zijn de lippen weer genezen. Soms voelen mensen zich ook wat moe en lusteloos wanneer zij een koortslip hebben. Baby’s en jonge kinderen kunnen ernstig ziek worden van een koortslip. Mensen met een koortslip moeten dus uit de buurt blijven van baby’s en jonge kinderen.

Wat zijn de gevolgen en prognose van een koortslip?

De prognose van een koortslip is goed. Na een ruime week geneest een koortslip. Het wordt echter levenslang meegedragen en kan in een periode van verminderde weerstand weer terug komen. Het is echter raadzaam om contact op te nemen met de huisarts wanneer een koortslip zes keer, of vaker per jaar optreedt, de blaasjes ook op andere plekken van het lichaam ontstaan, er pus of troebel vocht uit de blaasjes komt, de blaasjes na twee weken nog niet weg zijn. Voor volwassenen is een koortslip niet gevaarlijk. Bij baby’s en jonge kinderen kan besmetting met een koortslip echter levensbedreigend zijn. Bij baby’s en jonge kinderen is het immuunsysteem nog niet goed ontwikkeld en kan het herpes virus hersenvliesontsteking veroorzaken. Wanneer er sprake is van een koortslip, zoen, knuffel dan geen baby’s en jonge kinderen. Was ook regelmatig de handen. Naast dat een koortslip levensbedreigend kan zijn voor baby’s en jonge kinderen, kan een koortslip ook herpes genitalis veroorzaken.

Hoe verloopt de behandeling van een koortslip?

Een koortslip is in essentie niet te genezen. Wel kan door gebruik van alcohol (alcohol deppen op de blaasjes) de blaasjes doen uitdrogen en een deel van het virus doden, waardoor een volgende koortslip minder heftig is. Penciclovir en Acliclovir hebben weinig invloed op de genezing van een koortslip. Wel kunnen zinkhoudende cremes in de periode voor het ontstaan van de blaasjes de pijn verzachten. Om een koortslip te voorkomen is een goede lichamelijke conditie belangrijk. Ook bescherming van de lippen tegen weersinvloeden (zon, schraal weer) kan een koortslip voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koortslip
  • http://www.huisartsenheerde.uwartsonline.nl/pages/zelfzorghome.asp?ObjID=36&articleid=49641&token=
  • http://baby-op-komst.nl/209/gevaar-koortslip.html
  • http://www.consumed.nl/ziekten/697/Koortslip

Reageer op het artikel "Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandeling"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 18-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!