InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk aan de anus en anaal eczeem

Jeuk aan de anus en anaal eczeem

Anaal eczeem wordt ook wel pruritus ani genoemd. Anaal eczeem veroorzaakt jeuk aan de anus. Hoewel anaal eczeem erg vervelend is, is het ongevaarlijk. Een anaal eczeem veroorzaakt niet alleen jeuk, maar kan er ook rood uit zien. Ook kunnen er blaasjes gevuld met vocht en pus rond de anus voorkomen. Verder kan er schilfering van de huid ontstaan en kan de huid makkelijk beschadigen. Wanneer de oorzaak van anaal eczeem goed is vastgesteld is de prognose goed.

Wat zijn oorzaken van anaal eczeem?

Een anaal eczeem kent drie hoofdoorzaken. Deze drie hoofdoorzaken zijn beschadiging van de huid rond de anus door irriterende stoffen, een allergie (allergisch contacteczeem), huidaandoeningen (bijvoorbeeld psoriasis) en een combinatie van factoren. Beschadiging van de huid van de anus is het gevolg van grofweg vijf verschillende oorzaken. Deze oorzaken zijn achterblijven van ontlasting rond de anus, overmatige slijmproductie, te veel wassen met irriterende stoffen, hoge zweetproductie in combinatie met overgewicht en suikerziekte (diabetes mellitus) en een infectie (wormen) of bepaald medicijngebruik (antibiotica). Het achterblijven van ontlasting rond de anus kan komen door een slechte hygiëne, overmatige beharing, ingedroogde aambeien of een anatomische afwijking van de kringspier of een zwakke kringspier. Een overmatige slijmproductie kan veroorzaakt worden door aambeien. Overmatige slijmproductie kan ook veroorzaakt worden door een SOA en bepaalde voedingsmiddelen (bijvoorbeeld koffie of sterk gekruid voedsel).

Wat zijn symptomen van anaal eczeem?

Jeuk rond de anus staat op de voorgrond bij een anaal eczeem. Verder kan in de acute fase sprake zijn van roodheid. Vaak ziet men ook blaasjes gevuld met vocht en pus rond de anus. De arts kan een kweek nemen van de huid rond anus, om te onderzoeken of er sprake is van een infectie met een parasiet. Ook kan de arts proctologisch onderzoek verrichten om de slijmvlies te beoordelen.

Hoe verloopt de behandeling van anaal eczeem?

De behandeling van het anaal eczeem is afhankelijk van de oorzaak (oorzaken bij mengvormen). Wanneer het anaal eczeem het gevolg is van een gebrekkige hygiëne zal de arts adviseren om na de stoelgang de anus goed te reinigen met een doekje met lauwwarm water. Is het anaal eczeem het gevolg van een te hoge slijmproductie door bijvoorbeeld aambeien, dan moeten de aambeien behandeld worden. Is het anaal eczeem het gevolg van een infectie of SOA, dan zal de SOA behandeld moeten worden. Wordt het anaal eczeem veroorzaakt door een contactallergie, dan zal achterhaald moeten worden voor welke stof men allergisch is. De dermatoloog zal dan allergietesten uitvoeren en het eczeem onderdrukken met een zalf met corticosteroiden.

Wat is de prognose van anaal eczeem?

Wanneer de oorzaak van de jeuk goed is vastgesteld, dan zal de jeuk binnen een aantal weken verdwijnen. De prognose is dus goed. Tijdens de behandeling is een goede hygiëne belangrijk. Dit betekent niet dat met WC-papier heel erg veel geveegd moet worden. Dit kan juist een averechts effect hebben, omdat WC-papier de huid kan beschadigen. Beter is het om een schoon, zacht doekje met lauwwarm water te gebruiken. Ook is het aan te raden om luchtig, katoenen ondergoed te dragen en regelmatig schoon ondergoed te dragen. Mensen die veel sporten kunnen de anus en bilspleet insmeren met vaseline, om zo wrijving rond de anus en billen te verminderen. Zo zal beschadiging van de huid verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1496/anaal-eczeem
  • http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1021400159
  • http://www.huidinfo.nl/anale%20jeuk.html
  • http://www.medicinfo.nl/%7Bf26ea894-aab6-49a6-88c1-2318a629125f%7D#{07e192a3-4ae2-49ad-b3f0-7a3c7337e382}

Reageer op het artikel "Jeuk aan de anus en anaal eczeem"

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 24-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Spijsvertering
Medische informatie…
Schrijf mee!