InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Beroerte (CVA) oorzaken, symptomen en behandeling

Beroerte (CVA) oorzaken, symptomen en behandeling

Een beroerte wordt ook wel een CVA genoemd. De oorzaak voor een beroerte is sterk leefstijlgebonden. Roken, hypertensie (hoge bloeddruk) en overgewicht zijn risicofactoren voor de ontwikkeling van een beroerte. Met de FAST-test kan mogelijk een beroerte worden vastgesteld. De behandeling van een beroerte bestaat uit drie fasen. De acute fase, de revalidatiefase en de chronische fase.

Wat zijn oorzaken van een beroerte?

Een beroerte wordt ook wel een Cerebro Vasculair Accident (CVA) genoemd. Een beroerte is een zeer ernstige, vaak levensbedreigende aandoening met ernstige en ingrijpende gevolgen. Een beroerte is doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen en nummer 3 bij mannen. Bij een beroerte is de normale gezonde bloedvoorziening naar de hersenen ontregeld. De oorzaak van een CVA kan een herseninfarct of een hersenbloeding zijn. Bij een herseninfarct verstopt een propje, of stolsel een aanvoerend bloedvat naar de hersenen. De hersencellen krijgen geen bloed en dus geen zuurstof en sterven af. Bij een hersenbloeding scheurt er een bloedvat en stroomt er bloed tussen de hersencellen in. De hersencellen zijn hier niet tegen bestand. In 80% van de gevallen is een herseninfarct de oorzaak van een beroerte. Wanneer de symptomen die lijken op een beroerte binnen 1 dag (24 uur) weer verdwijnen wordt gesproken over een Transient Ischemic Accident (TIA). De risicofactoren voor het ontwikkelen van een beroerte zijn:
  • Roken
  • Hypertensie (hoge bloeddruk)
  • Overgewicht
  • Suikerziekte (diabetes mellitus)
  • Stress
  • Veel verzadigd vet eten
  • Weinig groente en fruit eten
De oorzaken van een beroerte zijn sterk leefstijlgebonden. Een gezonde leefstijl kan het risico op het krijgen van een beroerte beperken.

Wat zijn symptomen van een beroerte?

Bij een beroerte kan een bepaald deel van de hersenen niet functioneren. Symptomen van een beroerte hangen af van welk deel van de hersenen beschadigd is. Bij mensen met een beroerte zijn de volgende symptomen te zien:
  • Het niet kunnen bewegen van arm en/of been
  • Scheefhangende mondhoek
  • Verwardheid
  • Patiënt spreekt wartaal
  • Bewusteloosheid
  • Misselijkheid
  • Slaperigheid
  • Duizeligheid
Met de FAST-test kan men snel inschatten of er mogelijk sprake is van een beroerte. De FAST-test is een afkorting van Face, Arms, Speech en Time. Bij de FAST-test wordt gevraagd of de persoon de tanden kan laten zien. Let op of de mond aan 1 kant scheef hangt. Dit kan een teken van een beroerte zijn. Vraag of de persoon met de ogen dicht de armen horizontaal naar voren strekt en de handpalmen naar boven draait. Let op of er geen arm weg zakt. Het wegzakken van een arm kan ook een teken van een beroerte zijn. Vraag tenslotte of de persoon een eenvoudige zin kan herhalen. Let op of de persoon dit niet lukt of de persoon onverstaanbaar spreekt. Wanneer er 1 of meerdere testen van de FAST-test positief zijn, kan er sprake zijn van een beroerte. Bel direct 112. Laat de persoon rusten in een comfortabele houding, controleer bewustzijn en ademhaling en alarmeer de hulpdiensten.

Hoe verloopt de behandeling van een beroerte?

De behandeling van een beroerte bestaat uit drie fasen. De acute fase, de revalidatiefase en de chronische fase. In de acute fase wordt de patiënt opgenomen in het ziekenhuis. Er wordt lichamelijk onderzoek verricht en de behandeling wordt gestart. Mogelijk worden er tijdens de behandeling bloedverdunners (antistollingsmiddelen) gegeven om een stolsel in de hersenen op te lossen. Na de acute fase van ongeveer 10 dagen start de revalidatiefase. In de revalidatiefase wordt gestart met de revalidatie. Bij de revalidatie zullen onder andere revalidatie-arts, ergotherapeut, psycholoog, logopedist en fysiotherapeut betrokken zijn. In de chronische fase probeert de patiënt om te gaan met de gevolgen van een beroerte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoening: BeroerteAandoening: BeroerteAls de toevoer naar de hersenen onderbroken wordt, dan spreekt men van een beroerte. In Nederland zijn er per jaar zo'n…
Een CVA of beroerte herkennenBij een beroerte of CVA (cerebro vasculair accident) is er sprake van een zuurstoftekort in de hersenen, vaak door een a…
Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct?Een beroerte of infarct kan iedereen overkomen. Hoe sneller je erbij bent als iemand in je omgeving een hersenbloeding o…
Beroerte en kansen op herstelBeroerte en kansen op herstelElk jaar krijgen ongeveer 40.000 mensen in Nederland een beroerte. Dat is een plotselinge onderbreking van de zuurstofto…
Beroerte: Belangrijke doodsoorzaak in de Westerse wereldJaarlijks worden 50 000 landgenoten getroffen door een beroerte. Deze hersenaandoening is na hartinfarct en kanker de be…
Bronnen en referenties
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/hartvaatstelsel/beroerte/omvang/
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/hartvaatstelsel/beroerte/beroerte-samengevat/
  • http://www.hartstichting.nl/actueel/feiten_en_cijfers/
  • http://www.beroerte.info/content/beroerte/oorzaken.asp
  • http://www.rodekruis.nl/eerste-hulp/wat-te-doen-bij/paginas/beroerte.aspx?gclid=CLfw-Nbj6qoCFQSEDgodiBCgPA
  • http://www.beroerte.info/content/beroerte/behandeling.asp

Reageer op het artikel "Beroerte (CVA) oorzaken, symptomen en behandeling"

Reactie

Mariska Blackson, 05-10-2016 00:17 #1
Vind dit zo belangrijk en het boeit mij vandaar dat ik graag meer zou willen weten omtrent CVA/beroerte.

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 25-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Diabetes mellitus
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!