InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lasogen (sneeuwblindheid), oorzaken symptomen en behandeling

Lasogen (sneeuwblindheid), oorzaken symptomen en behandeling

Lasogen ook wel sneeuwblindheid of fotokeratitis genoemd, zijn het gevolg van langdurig onbeschermd blootgesteld zijn aan het ultraviolette licht van een lasvlam. Bij lasogen is het hoornvlies van het oog beschadigd. Het hoornvlies heeft aan de buitenkant een beschermende laag cellen. Bij lasogen is deze laag cellen beschadigd. Ook onbeschermde blootstelling aan de zonnebank en langdurig in de door de zon verlichte sneeuw kijken kan lasogen veroorzaken.

Oorzaken van lasogen

Bij lasogen (sneeuwblindheid of fotokeratitis) is de buitenste laag cellen van het hoornvlies beschadigd. Deze buitenste laag cellen van het hoornvlies beschermen het hoornvlies. Het hoornvlies is een doorzichtige structuur aan de buitenzijde van het oog voor de iris en pupil. Niet alleen langdurig onbeschermd (zonder laskap) lassen, maar onbeschermde blootstelling van de ogen aan de zonnebank, of in de zon verlichte sneeuw kijken en verblijf in de felle zon zonder het dragen van een goede zonnebril veroorzaakt lasogen. Bij lasogen is door langdurige blootstelling aan ultraviolet licht (UV-straling) de buitenste laag cellen van het hoornvlies beschadigd. Ook een takje, metaalsplinter etc… kunnen het hoornvlies beschadigen. Dit wordt dan echter geen lasoog genoemd.

Symptomen van lasogen

Bij lasogen voelen de ogen zeer pijnlijk, brandend en droog aan. Verder knijpt de patiënt de ogen dicht (blefarospasme) en tranen de ogen hevig (epifora). Ook wil de patiënt het liefste met de ogen dicht in het donker blijven (fotofobie). Verder voelen de ogen bij bewegen als schuurpapier aan. Het bewegen van de oogleden over de ogen bijvoorbeeld door knipperen doet ontzettend pijn. De huisarts ziet maar weinig afwijkends aan de ogen. Hooguit is wat roodheid aan de ogen te zien. Meestal ontstaan deze klachten 8 tot 12 uren na het lassen ontstaan. Wanneer patienten hulp zoeken bij een huisarts of EHBO is dat vaak laat in de avond, of in de nacht. De klachten zijn dan op hun hoogtepunt. Binnen 1 tot 3 dagen zijn de klachten vaak weer voorbij.

Beloop en behandeling van lasogen

Lasogen genezen binnen een aantal dagen (1 tot 3 dagen). Lasogen behoeven verder geen medicamenteuze behandeling. Hooguit kunnen eenmalig oogdruppels gebruikt worden om de ergste pijn weg te nemen. Ook een oogzalfverband kan gebruikt worden om de pijn te verminderen. Oogdruppels worden vaak maar eenmalig gegeven, omdat oogdruppels het verdere herstel vertragen. Naast oogdruppels kunnen ook pijnstillers, zoals paracetamol gebruikt worden. Verder mag de patiënt niet wrijven in de ogen, omdat wrijven in de ogen het herstel ook kan vertragen. Ook contactlenzen mogen niet gedragen worden. Contactlenzen maken contact met het beschadigde hoornvlies wat herstel in de weg staat. Wel kan een donkere zonnebril gedragen worden, om lichtirritatie te beperken. Ook kunnen de pijnlijke ogen afgedekt worden met een natte doek. De arts zal adviseren om in het vervolg de ogen goed te beschermen tegen laslicht met een beschermende kap en een goede zonnebril (met UV-filter) te dragen tijdens verblijf in de sneeuw of felle zon.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Lasoog
  • NHG.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGpatientenbrieven/NHGpatientenbrief/PBH5j.htm
  • www.dokterdokter.nl/aandoening/1729/sneeuwblindheid-en-lasogen
  • www.oogartsen.nl

Reageer op het artikel "Lasogen (sneeuwblindheid), oorzaken symptomen en behandeling"

Reactie

Erik, 17-04-2015 19:03 #1
Heb sinds gisteren lasogen. Vanochtend druppels gekregen en geen pijn meer alleen nog rood. Is het raadzaam om dan binnenkort een ogentest te doen.

Mvg Erik Groen

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 27-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!