InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bindvliesontsteking, oorzaken, symptomen en behandeling

Bindvliesontsteking, oorzaken, symptomen en behandeling

Bij een bindvliesontsteking (conjunctivitis) aan het oog is het bindvlies om het oogwit en de binnenkant van het ooglid ontstoken. Oorzaken zijn onhygiënisch gebruik van contactlenzen, infectie met een bacterie, of virus en een allergie bijvoorbeeld hooikoorts. Soms kunnen de oogleden na een nacht slapen aan elkaar plakken. Ook pijn is een symptoom van een bindvliesontsteking.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van een bindvliesontsteking?

Een bindvliesontsteking wordt ook wel een conjunctivitis genoemd. Bij conjunctivitis is het bindvlies wat het oogwit bedekt en de binnenkant van het ooglid ontstoken. Er zijn drie veel voorkomende oorzaken van conjunctivitis. De drie veel voorkomende oorzaken zijn een allergie, een virusinfectie en een bacteriële infectie. Bij de allergische vorm (niet besmettelijke conjunctivitis) is de patiënt allergisch voor bijvoorbeeld pollen (bij hooikoorts), huisdieren, of huisstofmijt. Vaak gaat de allergische conjunctivitis gepaard met niezen, tranende ogen en jeuk. Bij de virale is een virus de oorzaak. Bij een bacteriële conjunctivitis is een bacterie de oorzaak. Vaak is een bacteriële het gevolg van onhygiënisch gebruik van zachte lenzen, of make-up. De bacteriële conjunctivitis is zeer besmettelijk. In 70% van de gevallen is er sprake van een besmettelijke bacteriele conjunctivitis. Andere oorzaken van een conjunctivitis zijn bepaalde chemicaliën (irriterende stoffen) en grote drukverschillen (bijvoorbeeld door hoogte). Deze vormen van conjunctivitis zijn niet besmettelijk.

Wat zijn symptomen van een bindvliesontsteking?

Doorgaans hebben mensen met conjunctivitis last van pijn. Patiënten geven aan dat de ogen branden en dat het lijkt alsof er constant iets in het oog zit. Bij een bacteriële conjunctivitis ontstaat er veel pus. De pus die ontstaat kan in de nacht opdrogen waardoor de oogleden aan elkaar plakken. Vaak is er ook sprake van jeuk aan de ogen en ogen die veel tranen. Mensen die een conjunctivitis hebben ten gevolge van een allergie, hebben ook last van niezen, jeukende ogen en tranende ogen.

Hoe verloopt de behandeling van een bindvliesontsteking?

Een bacteriële conjunctivitis geneest bij 60% van de patiënten binnen 5 dagen (self-limiting). Bij een bacteriële conjunctivitis kan antibiotica worden gegeven om het herstel te bespoedigen en om de kans op her-infectie en klachten te reduceren. Wanneer oogleden in de ochtend aan elkaar zijn vastgeplakt, kunnen de ogen met wat lauwwarm water worden open gemaakt. Was washandjes en handdoeken direct na gebruik. Bacteriële conjunctivitis is namelijk besmettelijk. Bij een virale conjunctivitis is het soms noodzakelijk om te druppelen om ontsteking te remmen. Bij een allergische conjunctivitis kunnen middelen gegeven worden om de allergische reactie tegen te gaan. Verder kan het verstandig zijn huisdieren te verwijderen, of het huis huisstofmijtvrij te maken bij een allergische conjunctivitis. Tenslotte is het aan te raden geen lenzen en make up te dragen tijdens een conjunctivitis. Lenzen en make up irriteren de ogen en vertragen daardoor het herstel. Ook kunnen lenzen en make up herbesmetting veroorzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis is een ontsteking van het bindvlies. Het bindvlies is een slijmvlies wat buiten het oog zit. Lees hierond…
Conjunctivitis, bindvliesontsteking behandeling (rood oog)Conjunctivitis, bindvliesontsteking behandeling (rood oog)Conjunctivitis of bindvliesontsteking is de medische benaming voor ontstoken slijmvlies (conjunctiva) van de ogen en het…
Conjunctivitis (pink eye), een ontsteking van de conjunctivaConjunctivitis (pink eye), een ontsteking van de conjunctivaConjunctivitis is een ontsteking van de conjunctiva, dit is de slijmvlieslaag die de binnenkant van de oogleden en de bu…
Bindvliesontsteking (conjunctivitis)Bindvliesontsteking (conjunctivitis)Jaarlijks gaat één op de vijftig mensen naar de huisarts omdat ze last hebben van een bindvliesontsteking. Dat is een on…
Chlamydia (soa)Clamydia werd vroeger gerekend tot de groep der virussen, het organisme vertoont echter ook bacteriële kenmerken en kan…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bindvliesontsteking
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1518/bindvliesontsteking-van-het-oog#symptomen-bindvliesontsteking
  • http://www.goedgezond.be/2008/09/29/wat-is-bindvliesontsteking-of-conjunctivitis/
  • http://www.oogartsen.nl/oogartsen/hoornvlies_slijmvlies/conjunctivitis_ontsteking_infectie_bindvlies/

Reageer op het artikel "Bindvliesontsteking, oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 31-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!