InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pancreaskanker (alvleesklierkanker), oorzaak en prognose

Pancreaskanker (alvleesklierkanker), oorzaak en prognose

De pancreas (alvleesklier) is een orgaan wat links in de buikholte ligt. De pancreas is een belangrijk orgaan in de spijsvertering. De pancreas produceert enzymen die de vertering van koolhydraten, vetten en eiwitten mogelijk maakt. Ook produceert de pancreas insuline en glucagon. Dit zijn hormonen die de bloedglucosespiegel reguleren. De oorzaak van pancreaskanker is onbekend. Bij 4,5% van de mensen die aan kanker lijden is er sprake van pancreaskanker. Pancreaskanker heeft een slechte prognose. Steve Jobs is een bekend slachtoffer van alvleesklierkanker.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van pancreaskanker?

De precieze oorzaak van pancreaskanker (pancreascarcinoom) is onbekend. Wel zijn er een aantal factoren die de kans op het ontwikkelen van deze vorm van kanker vergroten. Zo komt de ziekte meer voor bij mensen die roken, veel alcohol drinken (alcoholisten) en bij mensen die veel vet eten. Ook komt de ziekte met name voor bij mensen ouder dan 50 jaar. Door de vergrijzing zullen dus meer mensen deze ziekte ontwikkelen. Mensen die vaak een ontstoken pancreas hebben (chronische pancreatitis), hebben ook een grotere kans op het ontwikkelen van pancreaskanker. Pancreaskanker komt twee keer vaker voor bij mannen, dan bij vrouwen en komt ook meer voor binnen bepaalde bevolkingsgroepen.

Wat zijn symptomen van pancreaskanker?

Pancreaskanker ontwikkelt zich sluipend en zonder veel symptomen

Pancreaskanker heeft een zeer sluipend beloop en ontwikkelt zich over maanden. Dit heeft tot gevolg dat pas in een zeer laat stadium de patiënt merkt dat er iets mis is. Vaak is er dan al sprake van metastase (uitzaaiingen) en is de prognose slecht. De symptomen van zijn een onbedoeld gewichtverlies (gewicht verliezen zonder dat de patiënt een dieet aan het volgen is), pijn in de bovenbuik (rond en onder de maagstreek) met pijn richting de onderrug en minder eetlust. Vaak is de tumor zo groot dat de galwegen en galblaas worden dichtgedrukt. Ook is de tumor vaak zo groot gegroeid dat de twaalfvingerige darm, buikholte, zenuwen, de rug en via het bloed de lever zijn aangedaan.

Gevolgen van pancreaskanker zijn ernstig

De gevolgen van pancreaskanker zijn dichtgedrukte galwegen en galblaas wat geelzucht en een donkere urine tot gevolg heeft. Ook een lichtkleurige ontlasting en jeuk zijn gevolgen van alvleesklierkanker. Met behulp van MRI, CT-scan, echografie, endoscopie en een biopt/punctie van de alvleesklier wordt de diagnose kanker gesteld.

Hoe verloopt de behandeling van pancreaskanker?

De prognose van pancreaskanker is zeer slecht

Pancreaskanker is doodsoorzaak nummer 4 bij het overlijden door kanker. De meeste mensen met deze ziekte overlijden binnen 1 jaar. De 5-jaarsoverleving is 2% (dit betekent dat nog maar 2% van de mensen met pancreaskanker na 5 jaar in leven is). De gemiddelde 5-jaarsoverleving van alle kankersoorten samen is ongeveer 47%.

Genezing is alleen mogelijk wanneer de tumor wordt verwijderd

Er is alleen genezing mogelijk wanneer de delen van de pancreas waar de tumor zit geheel te verwijderen. Dit kan betekenen dat de pancreas gedeeltelijk of geheel wordt verwijderd. Vaak wordt echter de diagnose pas in een laat stadium gesteld, wanneer de kanker als is gemetastaseerd.

Behandeling pancreaskanker vaak symptoombestrijding

Vaak richt de behandeling zich op het beperken van de klachten veroorzaakt door de kanker. Dit kan betekenen dat de afvoergang van de galblaas wordt open gehouden. Vaak wordt pijnmedicatie gegeven of een operatie uitgevoerd om de pijn te verminderen. Bestralen en chemotherapie kan het groeien van de tumor remmen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pancreaskanker; oorzaak, symptomen en behandelingPancreaskanker; oorzaak, symptomen en behandelingPancreaskanker (pancreascarcinoom), ook alvleesklierkanker genoemd, wordt helaas vaak pas opgemerkt als de tumor al in a…
Kanker: SchildklierkankerSchildklierkanker is een soort kanker die maar vrij zelden voorkomt. Ongeveer 2 op de 100.000 mensen worden jaarlijks ge…
AlvleesklierkankerAlvleesklierkankerIn Nederland krijgen er ongeveer 1500 mensen per jaar te maken met alvleesklierkankerpatiënten. Deze vorm van kanker tre…
Alvleesklierkanker: symptomen, diagnose en behandelingAlvleesklierkanker: symptomen, diagnose en behandelingAlvleesklierkanker is een zeer ernstige vorm van kanker. Jaarlijks worden ongeveer 2.200 mensen getroffen door deze ziek…
Teelbalkanker, oorzaken, symptomen en behandelingTeelbalkanker (testiscarcinoom) is de meest voorkomende soort kanker bij mannen jonger dan 35 jaar. Ongeveer 0,004% van…
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/142/alvleesklierkanker/oorzaak/
  • http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/artikelen/alvleesklierkanker/
  • http://www.iknl.nl/nieuws/index.php?id=304&jaar=2004&selectie=1
  • http://www.kanker-actueel.nl/NL/ka-soalvleesklierkanker-5203.html

Reageer op het artikel "Pancreaskanker (alvleesklierkanker), oorzaak en prognose"

Reactie

Marianne, 21-05-2014 00:37 #1
Infoteur,
Ik vind het heel duidelijk uitgelegd, ik wist er niet zoveel van, maar nu heb ik een goed beeld voor ogen. Mijn vriendin ( 52).heeft vandaag uitslag gekregen van het ziekenhuis: alvleesklierkanker met uitzaaiing naar bijnier en rug, ze is er slecht aan toe.
Al jaren had ze het benauwd, o.a. astma, liep altijd met pufjes op zak. Begin deze maand had ze het weer zo benauwd en was vreselijk moe, toen ze bij de specialist was, werd het meteen opname. De longen zagen er niet goed uit, ze werd na 3 dagen zo geel als een kanarie. Dat waren galsteentjes die met een kleine snee met een slangetje werden verwijderd, en er werd een stend geplaatst. Na een paar dagen was die gele kleur verdwenen. Toen kreeg ze trombose in haar linker been, dat werd helemaal ingezwachteld, moe was ze nog steeds. Toen volgde een gesprek tussen de diverse specialisten MDL-Long, of het een met het ander te maken kon hebben. Voordat ze haar naar huis lieten gaan werd er nog een botpunctie gedaan.
Ze knapt thuis ook niet op, en is moe en kan haast niets meer, lukt soms net het toilet te halen. Dan nu die uitslag die als een mokerslag aankomt… Ze wil zo spoedig mogelijk een 2nd opinion. Voor chemo zijn de longen te zwak.
Mijn vraag: wat kun je nog ondernemen, wat is de rol van de longen in dit ziekteverloop, is er wat over het hoofd gezien?
Bij voorbaat dank.

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 07-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Spijsvertering
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!