InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knobbeltje in de borst, borstkanker?

Knobbeltje in de borst, borstkanker?

Twaalfduizend keer per jaar wordt bij vrouwen borstkanker gediagnosticeerd en is daarmee de meest voorkomende kanker bij vrouwen. Ook bij mannen kan deze vorm van kanker voorkomen alleen veel minder dan bij vrouwen. In de leeftijdsklasse 30-59 jaar is borstkanker een van de meest voorkomende doodsoorzaken bij vrouwen. Vaak wordt een knobbeltje in de borst gevoeld. Dit knobbeltje kan onschuldig zijn, maar kan ook kanker zijn. Door de verandering van het DNA van een cel, kan een cel ongeremd gaan delen en gezonde cellen verdringen en via de bloedbaan verspreid worden naar andere delen en organen van het lichaam. Verspreiding van kankercellen naar andere delen van het lichaam wordt uitzaaien (metastaseren) genoemd.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van borstkanker?

De ontwikkeling van borstkanker kent verschillende oorzaken. Zo komt het binnen bepaalde families meer voor, dan bij andere families. Dit geeft aan dat erfelijkheid een rol kan spelen in de ontwikkeling van de ziekte. Ongeveer 5% van de borstkankers is erfelijk. In de jaren 90 is hier meer onderzoek naar gedaan. Het blijkt dat twee genen de kans op het krijgen van de ziekte aanzienlijk vergroten. Zo krijgen 70-80% vrouwen met het BRCA1-gen en 50% van de vrouwen met het BRCA2-gen voor het 50ste levensjaar borstkanker. Preventief kunnen vrouwen met deze genen een borstamputatie ondergaan en/of de eierstokken weg laten halen. Overgewicht en obesitas, niet bewegen, roken en alcoholgebruik vergroten ook de kans op het krijgen van borstkanker. Tenslotte speelt de duur van blootstelling aan het hormoon oestrogeen een belangrijke rol in het ontwikkelen van deze vorm van kanker. Vrouwen die al voor het 12de levensjaar ongesteld worden, pas laat in de menopauze komen, nooit kinderen hebben gehad, of pas laat kinderen hebben gekregen, oestrogeenbevattende medicijnen gebruiken, zijn langer blootgesteld aan het hormoon oestrogeen en hebben daarmee een grotere kans op het ontwikkelen van de ziekte.

Wat zijn symptomen van borstkanker?

Vaak wordt een knobbeltje in de borst gevoeld. Ook kan er een zwelling onder de oksel worden gevoeld. Het is dus zeer belangrijk dat vrouwen regelmatig zelfonderzoek uitvoeren. Verder kunnen veranderingen van de tepel (schilfering, afscheiding vocht/bloed, ingetrokken tepel, verdikkingen), veranderingen van de huid van de borst en rode, oranje vlekken symptomen zijn van deze vorm van kanker. Pijn in de borst kan ook een symptoom zijn. Pijn is echter niet vaak een symptoom van borstkanker. Neem zo snel mogelijk contact met de huisarts als er sprake is van een van de bovenstaande symptomen. Met beeldvormende technieken (echografie, MRI, CT-scan, mammografie) en biopsie wordt de diagnose borstkanker gesteld.

Hoe verloopt de behandeling van borstkanker?

De soort behandeling is afhankelijk van de prognose. Wanneer de prognose goed is, wordt een genezende (curatieve) behandeling gestart. Bij een curatieve behandeling wordt getracht alle kankercellen te verwijderen. Dit kan betekenen dat een deel van de, of de gehele borst geamputeerd moet worden. Ook is het mogelijk dat bepaalde delen van de lymfevaten worden weggehaald. Tenslotte kan de behandeling nog bestaan uit aanvullende chemotherapie, immunotherapie, hormoontherapie en bestraling (radiotherapie). Wanneer de prognose slecht is, wordt gestart met palliatieve behandeling. Bij een palliatieve behandeling zijn de doelen het terugdringen van klachten (waaronder pijn). De prognose is sterk afhankelijk van het soort carcinoom en stadium wanneer de carcinoom wordt ontdekt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Borstkanker: symptomen, stadia, behandelingBorstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. De oorzaken van borstkanker zijn niet bekend, maar er z…
Een nieuwe techniek voor borstkanker namelijk varkenshuidEen nieuwe techniek voor borstkanker namelijk varkenshuidJe zult denken borsten van varkenshuid? Ja, dit is echt. Dit is namelijk een geweldige oplossing voor vrouwen die door d…
Het behandelen van borstkanker bij vrouwenHet behandelen van borstkanker bij vrouwenBorstkanker is een woekering van kwaadaardige cellen die zich ontwikkelen uit normale borstcellen. Borstkanker die allee…
Borstkanker bij mannen, diagnose en behandelingBorstkanker bij mannen, diagnose en behandelingBij borstkanker wordt meestal gelijk gedacht aan een typische aandoening voor vrouwen. Niets is minder waar. Ook bij man…
Een blaastest die borstkanker op kan sporenEen blaastest die borstkanker op kan sporenIn Nederland krijgen jaarlijks ongeveer 13.500 mensen de diagnose borstkanker. Door de vergrijzing zal dit getal de kome…
Bronnen en referenties
  • http://www.borstkankerinfo.nl/content/borstkanker/borstkanker.asp
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/kanker/borstkanker/omvang/
  • http://www.borstkanker.net/diagnose.php
  • http://www.diagnoseborstkanker.nl/portal/eipf/nl/borstkanker/diagnoseborstkanker/behandeling
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M07_svk.htm
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/Bevolkingsonderzoeknaarborstkanker1.htm

Reageer op het artikel "Knobbeltje in de borst, borstkanker?"

Reactie

Marco, 17-04-2016 16:07 #1
Waarom gaan jullie niet verder in op philodes tumor. Wij zoeken ons wezelooes naar info. Mijn vrouw heeft zo'n tumor zelfs terugkerend.

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 05-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voortplanting
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!