InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de rug oplossen: evenwicht tussen rusten en bewegen

Pijn in de rug oplossen: evenwicht tussen rusten en bewegen

Pijn in de rug oplossen: evenwicht tussen rusten en bewegen Rugpijn en rugklachten komen voor bij een groot deel van de bevolking en kunnen meerdere oorzaken hebben zoals hernia, ischias of reuma. Vaak worden ontstekingsremmers en pijnstillers voorgeschreven om rugpijn te behandelen. Deze werken vooral tegen de symptomen van rugklachten op korte termijn. Om rugklachten op lange termijn tegen te gaan is het vooral belangrijk om een evenwicht te vinden tussen rust en beweging. Bij vermoeidheid en pijn neem je best rust, terwijl beweging belangrijk is wanneer je je weer beter voelt. Want op die manier oefen je opnieuw de rugspieren. Dat evenwicht vinden is niet zo eenvoudig maar eens je het gevonden hebt, vergroot het wel de kans op genezing van je rugklachten. Essentieel is om je rug niet teveel te laten verstijven en ook niet teveel te vermoeien. Als aanvulling bij dit gezonde evenwicht tussen rust en beweging kunnen pijnstillers en ontstekingsremmers helpen om pijn in de rug te bestrijden.

Pijn in de rug

Rugpijn kan erg vervelend zijn en kan je dagelijkse activiteiten erg belemmeren. Pijn in de rug kan verschillende oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld hernia, ischias of reuma. Rugklachten kunnen ontstaan door een verkeerde beweging zoals het opheffen van een zwaar voorwerp, of het forceren van de rug bij het sporten. Ook immuunziekten zoals reuma kunnen aan de oorsprong liggen van rugpijn.

Rugklachten: pijnstillers

Bij rugproblemen is de pijn soms zo erg dat het nemen van pijnstillers nodig is. Pijnstillers (paracetamol en andere) worden vaak voorgeschreven door dokters om de rugklachten van de patiënt te verlichten. Toch werken pijnstillers alleen maar op de symptomen, met name de pijn, en zal je lichaam eraan wennen na langere tijd. Pijnstillers helpen de rugpijn te verdragen maar laten de oorzaak van het probleem ongemoeid. Toch maken ze vaak een belangrijk deel uit van de algehele therapie tegen rugproblemen en rugklachten.

Ontstekingsremmers

Rugpijn wordt vaak veroorzaakt door ontstekingen, die ervoor zorgen dat je hevige pijn moet verdragen. Een eerste vorm van ontstekingsremmers die kunnen aangeraden worden bij rugklachten zijn NSAID's zoals ibuprofen. Er kunnen ook heel specifieke ontstekingsremmende medicijnen voorgeschreven worden zoals bijvoorbeeld cortisone injecties die op de getroffen plek worden toegediend. Deze injecties kunnen erg effectief zijn op korte termijn, maar lossen ook alleen maar de symptomen op, en dit tijdelijk. Voordeel van deze injecties is wel dat ze heel plaatselijk werken, terwijl pijnstillers enkel de pijnprikkels verminderen.

Evenwicht rust - beweging

Rusten bij vermoeidheid

Waar in de twintigste eeuw door dokters vaak absolute rust werd voorgeschreven bij rugpijn, liggen de zaken sinds de eeuwwisseling anders. Meer en meer artsen staan kritisch tegenover deze eenzijdige behandeling en adviseren een therapie die gestoeld is op een evenwicht tussen rust en beweging. Het is van belang dat de patiënt naar zijn lichaam luistert. Als hij of zij voelt dat de rug vermoeid is, is het aangeraden om te rusten. Als je daarentegen voelt dat precies die rust de oorzaak is van een soort van verstijving, denk dan aan een lichte vorm van beweging.

Bewegen bij beterschap

Als de rust weer gezorgd heeft voor een goed gevoel zonder pijn, is het tijd om geleidelijk weer meer te bewegen. Het is immers niet de bedoeling om lui te worden want dan worden de spieren rond de rug zwakker. Het komt er op aan om een evenwicht te vinden tussen rust en beweging om het de rug makkelijker te maken en pijn te vermijden. Eventueel kan het zorgen voor warmte (warmtepleisters, hotpack) helpen om de pijnklachten te verminderen.

Rugpijn: onderzoek en behandeling

Onderzoek

Bij rugklachten moeten er veel vragen gesteld worden door de arts, en vaak worden er ook complexe onderzoeken gedaan zoals MRI-scans bijvoorbeeld. Afhankelijk van de soort oorzaak van de rugpijn zal de arts een behandeling voorstellen, die vaak een combinatie is van medicijnen en bewegingstherapie.

Behandeling

Bij pijn in de rug kan je proberen om de klachten te verminderen door bijkomend een rugbrace te dragen. Een rugbrace kan zorgen voor stabiliteit van de rug waardoor de mobiliteit verhoogt. Hierdoor verkleint de kans op bijkomende rugklachten. Aanvullend kan je de pijnlijke plek op de rug ook insmeren met een pijnstillende en ontstekingsremmende gel. Enkele voorbeelden van gels die nuttig kunnen zijn bij rugpijn:
  • Voltaren Emulgel
  • Ibuprofen Gel

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paracetamol bij acute rugklachtenAustralische onderzoekers hebben geconcludeerd dat acute lage rugklachten niet worden verminderd door het slikken van pa…
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Een op de drie mensen heeft elk jaar wel eens last van een vervelende rugpijn. De rug is het lichaamsdeel dat ons de mee…
Rugpijn: diverse oorzaken en wat je eraan kunt doenRugpijn: diverse oorzaken en wat je eraan kunt doenDe meeste mensen hebben wel eens last van de rug. Rugklachten komen veelvuldig voor en veel mensen komen met hun klachte…

Reageer op het artikel "Pijn in de rug oplossen: evenwicht tussen rusten en bewegen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Rugproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!