InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ingegroeide teennagel: verwijderen, behandelen en operatie

Ingegroeide teennagel: verwijderen, behandelen en operatie

Ingegroeide teennagel: verwijderen, behandelen en operatie Een ingegroeide teennagel is een vervelende aandoening. Hoe kun je het beste een ingegroeide teennagel verwijderen of behandelen? De medische benaming van een ingegroeide teennagel is 'onychocryptosis'. Deze pijnlijke aandoening komt voor wanneer een deel van de nagel in de huid dringt, hetgeen tot een ontsteking kan leiden. Een ingegroeide teennagel komt vooral voor bij een grote teen. De behandeling van een ingegroeide teennagel is afhankelijk van de ernst van ingroeiing van de nagelrand. Een ingegroeide teennagel is normaliter goed te behandelen in de huisartsenpraktijk. Een ingegroeide nagel zelf behandelen, is vaak niet verstandig omdat het de klachten kan verergeren. Bij jongvolwassenen komt een ingegroeide nagel het meest frequent voor, slechts zelden bij een kind of een baby.

Ingegroeide teennagel

Ingegroeide teennagel / Bron: Uruz08, Wikimedia Commons (GFDL)Ingegroeide teennagel / Bron: Uruz08, Wikimedia Commons (GFDL)

Ingegroeide teennagel

Een ingegroeide teennagel staat ook wel bekend als onychocryptosis en is een pijnlijke aandoening van de teen. Het treedt op wanneer de binnen- of buitenrand van de nagel in het omliggende nagelbed groeit. Dit geeft aanleiding tot roodheid, irritatie, pijn en zwelling. Wanneer dit langer bestaat kan als gevolg van een chronische ontsteking of prikkeling 'wild vlees' ontstaan met geelachtige, pussige afscheiding. Elke teennagel kan ingroeien, maar het betreft meestal de grote teen.

Infectie

Indien een ingegroeide teennagel niet behandeld wordt, kan er zich een infectie ontwikkelen of zelfs een abces die chirurgische behandeling behoeft. Een infectie van het bot (osteomyelitis) is een zeldzame complicatie van een ontstoken teen.

Wie hebben er last van?

Ingegroeide teennagels komen vaak voor bij volwassenen en slechts zelden bij kinderen en zuigelingen. Ze komen iets vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Twintigers en dertigers lopen het grootste risico.

Oorzaken ingegroeide teennagel

Het is niet geheel duidelijk wat de oorzaak van een ingegroeide teennagel is. Meerdere factoren lijken daaraan te kunnen bijdragen:
  • Te nauw of te smal schoeisel, waardoor de tenen tegen elkaar aan worden gedrukt en de nagel abnormaal groeit.
  • De bouw van de teen zelf. De teen kan licht gekanteld zijn, waardoor bij het lopen een nagelrand te veel in de huid drukt.
  • Het te kort inknippen van de nagel in de hoekjes, waardoor de nagel in de hoek in de huid kan ingroeien. Nagels moeten recht worden bijgeknipt en niet worden afgerond.
  • De vorm van de nagel, waarbij de nagel aan de randen een sterke kromming vertoont.
  • Aandoeningen, zoals een schimmelinfectie van de nagel, waarbij de nagel dikker wordt en aan de randen wat verbrokkelt.
  • Een doorgemaakt trauma aan de betreffende teen.
  • Overmatig zweten.
  • Nagelpeuteren.

Beschermende factor

Bij mensen die veel op blote voeten lopen, komt de aandoening bijna niet voor.

Diagnose

Een diagnose is door een huisarts over het algemeen vrij eenvoudig te stellen, waardoor het onderzoek beperkt kan blijven. Een ingegroeide teennagel kan goed onderscheiden worden van een paronychia (een ontsteking van de nagelriem of nagelwal) en andere infecties.

Huisarts met een patiënt met een ingegroeide teennagel / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesHuisarts met een patiënt met een ingegroeide teennagel / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages

Behandeling ingegroeide teennagel

Er kunnen diverse behandelingsmogelijkheden worden onderscheiden, afhankelijk van de ernst van ingroeiing van de nagelrand. Bij lichte klachten zal de huisarts vaak volstaan met het geven van adviezen of met het starten van een conservatieve behandeling. Een beginnende ontsteking kan worden verzorgd met voetbaden (met een schep soda), of door betadine jodium te smeren op de ingegroeide nagel. Draag ruime schoenen of slippers, zodat er geen druk komt op de aangedane teen en teennagel.

Wat kan de huisarts doen?

  • De huisarts kan bij lichte klachten het centrale deel van de nagel dun afslijpen. Hierdoor vermindert de spanning op de nagelrand. Hypertrofisch weefsel kan worden aangestipt met zilvernitraat.
  • De huisarts kan bij lichte klachten ook besluiten de nagelrand wat op te hogen door een wattenbolletje of rubber gootje onder de nagel te schuiven en/of de huid regelmatig naar beneden te masseren.
  • Wanneer er sprake is van een actievere ontsteking of bovengenoemde therapie heeft gefaald, dan is een versmalling van de nagelrand vaak aangewezen. Onder lokale verdoving kan de nagelrand weggeknipt worden. Ook de wortel van de nagel wordt versmald. Later groeit de nagel weer terug.
  • Bij recidiverende klachten kan de huisarts verwijzen naar de chirurg, maar normaal gesproken is een ingegroeide teennagel goed te behandelen in de huisartsenpraktijk.

Chirurgische ingreep ingegroeide teennagel

Als de nagel te ver is ingegroeid er aanzienlijke wild vlees vorming is of als de klachten steeds terugkeren, kan een chirurgische ingreep nodig zijn. De chirurg kan dan een van de volgende behandelingen uitvoeren:

Partiële Matrix Excisie
De Partiële Matrix Excisie (PME), een veel toegepaste ingreep waarbij de nagelrand en een klein gedeelte van de nagelmatrix wordt verwijderd.

Fenolisatie
Fenolisatie is een andere methode waarbij de chirurg de aangetaste kant een smalle rand van de nagel verwijdert. Vervolgens wordt met een wattenstokje vloeibare fenol op een klein gedeelte van de nagelmatrix aangebracht. Hierdoor wordt een specifiek stukje van de nagelmatrix vernietigd.

Wigexcisie
Soms is een uitgebreidere ingreep geïndiceerd, de zogeheten wigexcisie. Hierbij wordt een wig van de ingegroeide nagel samen met het nagelbed en de matrix en een deel van de laterale nagelwal weggenomen.

Voorkomen beter dan genezen

Door je nagels regelmatig recht af te knippen, verklein je de kans op ingroeiende nagels. Doe dit bij voorkeur als je net in bad of onder de douche bent geweest. Je nagels hebben dan een hoger vochtgehalte, wat zee minder kwetsbaar maakt. Knip je nagels vooral niet te kort af en bijt of scheur ze niet af. Door nagel te bijten of deze af te scheuren, kunnen ze gemakkelijk inscheuren en ingroeien. Draag voorts goed zittende schoenen; schoenen die te smal of te klein zijn vergroten de kans op ingegroeide teennagels..

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ingegroeide teennagel: Oorzaken, symptomen, behandelingIngegroeide teennagel: Oorzaken, symptomen, behandelingEen ingegroeide teennagel zie je het meest aan de grote teen. Eén of beide zijkanten van nagel is gekromd en snijdt in d…
Ingegroeide teennagel: oorzaken en wat kun je eraan doen?Ingegroeide teennagel: oorzaken en wat kun je eraan doen?Een ingegroeide teennagel begint met druk in de rand van de nagelplooi en deze kan doorgroeien tot in de huid. Dit geeft…
Ingegroeide nagel behandelenIngegroeide nagel behandelenWanneer de nagel in de huid ingroeit, spreken we van een ingegroeide nagel. Dit komt het vaakst voor bij de teennagels,…
Behandeling van ingegroeide teennagelsBehandeling van ingegroeide teennagelsEen ingegroeide teennagel is een vervelende klacht, die je beter in een vroeg stadium kunt aanpakken, teneinde latere ch…
Pijnlijke teen, ontsteking door ingegroeide teennagelPijnlijke teen, ontsteking door ingegroeide teennagelOm goed te kunnen lopen, dienen de tenen pijnloos te zijn. Dit wordt lastig indien er sprake is van ingegroeide nagels.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ILAMETH At English Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • M.E. Dieudonné en J.A.H. Eekhof: Ingegroeide teennagel, in: Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.802-805.
  • http://www.emedicinehealth.com
  • http://www.chirurgenoperatie.nl
  • http://www.podotherapiezaanstad.nl
  • M Dieudonné, J.A.H. Eekhof, A. Knuistingh Neven. Ingegroeide teennagel ingegroeide teennagelkleine kwalennagel (aandoening). Huisarts & Wetenschap, april 2009.
  • Afbeelding bron 1: Uruz08, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Ingegroeide teennagel: verwijderen, behandelen en operatie"

Reacties

Adriana 7- 11- 2016, 07-11-2016 17:40 #3
Nou ik ging 4 okt voor een eigenlijk eenvoudige ingreep voor mijn steeds terugkerende ingegroeide nagel om de nagel van mijn grote teen voor altijd te versmallen. De prikken waren geen pretje maar van de ingreep zelf niets gevoeld! Het verband mocht er na 36 uur vanaf en toen schrok ik. De chirurg had het elastiekje vergeten er af te halen dus ik had al die tijd geen bloedtoevoer dus ik dacht haal het er af. Nou een groot bloedbad en elastiekje er maar weer om gedaan om erger bloedverlies te voorkomen. Huisartsenpost gebeld meteen er naar toe die was blij dat ik er was scheelde niet veel of ik was mijn grote teen kwijt.

Maar deze zaak is nog niet ten einde want nu een maand later kan ik nog steeds geen schoen aan en heb ik de hele dag en nacht pijn! Jullie begrijpen dat dit muisje nog een hele lange staart zal krijgen ondanks de excuses die hij heeft gemaakt ben ik niet mee gered. Ik ga hier actie voor ondernemen vind dit zo slordig daar heb ik geen woorden voor! Dus let op als ze je weer verbinden na de ingreep of het elastiekje er af is!

Rjellema, 03-08-2016 21:09 #2
Ik loop al 3 jaar bij een gecertificeerde pedicure en elke keer slijpt zij aan de linker kant van mijn rechtervoet de nagel weg maar dit gaat niet zonder bloedverlies. Ik gebruik bloed verdunners nu zegt mijn dokter dat hij de nagel gaat verwijderen. Maar ik was vanmiddag bij een podoloog die raadde mij dit af, wat moet ik doen? Reactie infoteur, 05-08-2016
Er zijn verschillende behandelingsmogelijkheden voor een ingegroeide teennagel, afhankelijk van de ernst van ingroeiing van de nagelrand. Deze bespreek ik in het artikel. U kunt nogmaals met uw huisarts overleggen waarom hij adviseert om de hele nagel te verwijderen. De (ingegroeide) nagel kan bijvoorbeeld ook blijvend versmald worden door niet alleen de nagelrand weg te knippen, maar ook de wortel van de nagel te versmallen. Dat stukje wortel van de nagel kan weg worden gesneden of gekrabd, of door middel van een etsende vloeistof worden vernietigd. U kunt bij twijfel desnoods een second opinion aanvragen bij een andere huisarts.

Keeskorebrits, 03-05-2014 23:26 #1
Ik ben2 keer geopereerd aan een ingegroeide nagel.de nagel hebben ze op de helft weggehaald. en ik had veel ontstekingen aan mijn teen.toen heb ik een kuur gehad van 6 weken ik moest 6 capsules per dag in nemen. voor de bacterie te laten verwijderen.maar nu heb ik veel last van mijn voet ik denk dat dit van die ingegroeide nagel komt. een paar dagen geleden ben ik op spreekuur geweest de vrouwelijke dokter zij ik laat die nagel geheel verwijderen. de pijn zat eerst aan de linker zijde maar nu begint de pijn aan de rechterkant van de nagel.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!