InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Whiplash, oorzaken, symptomen en behandeling

Whiplash, oorzaken, symptomen en behandeling

Een whiplash is een typisch acceleratie-deceleratie trauma. Een whiplash kan ontstaan na een kop-staart botsing waarbij het hoofd snel van voren naar achter beweegt. De spieren rondom de nek kunnen niet snel genoeg samentrekken, waardoor er veel spanning op de banden (ligamenten) van de nek komt. Hierdoor kunnen de ligamenten oprekken. Nekpijn staat in het begin op de voorgrond bij een whiplash. De behandeling van een whiplash kan actief of passief zijn.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van whiplash?

Een whiplash is een typisch acceleratie-deceleratie trauma. Een kop-staart botsing is een veel voorkomende oorzaak van een whiplash, maar ook andere ongelukken waarbij het hoofd snel van voren naar achteren beweegt (duikongeluk, val van de fiets), kan een whiplash veroorzaken. Bij een whiplash kunnen de spieren rondom de nek niet snel genoeg het hoofd stabiliseren, waardoor de banden (ligamenten) rondom de nek opgerekt kunnen raken. Risicofactoren voor het ontwikkelen voor het ontwikkelen van een whiplash zijn:
  • Verkeerd afgestelde hoofdsteun in de auto
  • Een lichte (kleine massa) auto
  • Vrouw zijn, vrouwen hebben een groter risico op het ontwikkelen van een whiplash, dan mannen.
  • Aanrijding van achteren, geeft een groter risico op het ontwikkelen van een whiplash, dan een aanrijding van voren.
  • Leeftijd, ouderen hebben een groter risico op het ontwikkelen van een whiplash
  • Slechte conditie

Wat zijn symptomen van whiplash?

Symptomen van een whiplash zijn onder te verdelen in symptomen die op korte termijn optreden en symptomen die op lange termijn optreden. Symptomen die op korte termijn kunnen optreden zijn:
  • Hoofdpijn
  • Nek- en schouderpijn
  • Vermoeidheid
  • Tintelingen in de vingers
  • Doof gevoel in nek en schouders

Symptomen die op korte termijn optreden kunnen ook pas na een aantal dagen (of zelfs weken) optreden. Op de lange termijn kunnen naast de bovenbeschreven symptomen ook vermoeidheid, emotionele labiliteit, depressie, slaapstoornissen, concentratieproblemen en geheugenproblemen optreden. Men spreekt van acute klachten over klachten die tot 3 weken na het ongeluk duren. Subacute klachten zijn klachten van 3 weken tot 3 maanden na het ongeluk en langdurige klachten zijn klachten die langer dan 3 maanden aanhouden.

Hoe verloopt de behandeling van whiplash?

De prognose van een whiplash is over het algemeen goed. 80% van de mensen die een whiplash doormaakt, geneest in relatief korte tijd. In de acute fase van een whiplash kan behandeling een actieve of een passieve behandeling betreffen. In een actieve behandeling komen oefentherapie, tractie en mobiliseren (technieken die door de fysiotherapeut worden gebruikt) aan bod. In een passieve behandeling staat rust en immobiliseren (mogelijk met nekkraag) op de voorgrond. Ook kan ultrageluid of electrostimulatie gebruikt worden in een passieve behandeling. Er lijkt weinig verschil in effectiviteit tussen de twee behandelvormen. Verder lijkt een injectie met corticosteroïden binnen 8 uur na een whiplashongeval de ziekteduur iets te beperken. Bij mensen die langdurig last blijven houden van klachten lijken phasic exercises effect te hebben. Pijnstillende injecties kunnen bij langdurige klachten pijnreductie geven. Injecties worden echter niet aangeraden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Whiplash en klachten op het werkWhiplash en klachten op het werkEen whiplash gaat gepaard met diverse klachten, waaronder met name nekklachten. Veel mensen ervaren na een whiplash dusd…
Whiplash en nekklachtenDikwijls staan er nieuwsberichten in de krant waarin vermeld wordt dat een persoon een auto-ongeluk heeft moeten bekopen…
Whiplash en de keuringsarts WAOWhiplash en de keuringsarts WAODe keuringsarts of verzekeringsarts is een van de meest gevreesde artsen in de wereld van de whiplash. Zij zijn namelijk…
Vragenlijst whiplashklachtenVragenlijst whiplashklachtenEen whiplash is een aandoening die getypeerd wordt door met name nekklachten. Het is lastig om whiplash letsel te onderz…
Whiplash en de bedrijfsartsWhiplash en de bedrijfsartsVeel mensen die een whiplash opgelopen hebben komen vroeg of laat in aanraking met de bedrijfarts. Dit is een arts die z…
Bronnen en referenties
  • http://www.fysiotherapie-amsterdam.nl/Whiplash.html
  • http://www.fysiotherapiegroningen.nl/ziektebeelden/whiplash/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Whiplash_(letsel)
  • http://www.whiplashstichting.nl/nl/over-whiplash.html
  • CBO (2008) Richtlijn Diagnostiek en Behandeling van mensen met Whiplash Associated Disorder I / II

Reageer op het artikel "Whiplash, oorzaken, symptomen en behandeling"

Reactie

Hermien, 02-09-2014 19:09 #1
Door een auto ongeluk liep ik 11 jaar geleden een whiplash op. Ik had zeer extreme klachten, verlammende pijn in linkerarm, korte termijn geheugen was zeer slecht, ik kon niet meer op woorden komen, pijn in nek en schouders, totaal geen kracht meer in mijn armen, altijd moe etc etc. Deze klachten heb ik jarenlang gehad.
Nadat ik een paar jaar geleden naar Duitsland verhuisd ben, kwam ik een jaar geleden in contact met een chiroprakter (ondertussen mijn vriendin geworden).

Zij heeft uiteindelijk nadat ik 10 jaar ellende heb gehad, geconstateerd dat de atlas en draaier in mijn nek verkeerd zat en nog een aantal wervels. Na een aantal maanden onder behandeling te zijn geweest, zijn mijn klachten zo goed als verdwenen!

Waar oefeningen, fysiotherapie (1 jaar 2x per week) niet tot herstel hebben geleid bracht Amerikaanse chiroprakter voor mij uiteindelijk de verlossing van pijn en klachten.

Ik zou een ieder aanraden, laat je eens onderzoeken door een Amerikaanse chiroprakter. Ik ben er stellig van overtuigd dat er zeer veel mensen mee geholpen zouden kunnen worden.

Ik wens iedereen die een whiplash opgelopen heeft zeer veel sterkte, moed en doorzettingsvermogen en vooral hoop ik dat een ieder zich ervan hersteld.

Met vriendelijke groeten,
Hermien

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 18-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!