InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wijnvlek, naevus flammeus

Wijnvlek, naevus flammeus

De medische term voor een wijnvlek is een naevus flammeus. In het Engels wordt het ook wel een "port-wine stain" genoemd. Een wijnvlek is een afwijking in de huid waarbij er zich in de huid uitgezette bloedvaatjes bevinden, waardoor de huid rood tot roodpaars verkleurd. Het is een aandoening die goedaardig is, maar van blijvende aard is.

Wat is een wijnvlek?

Een wijnvlek ontstaat doordat er een vaatafwijking aanwezig is in de huid. Deze vaatafwijking is ontstaan door een ontwikkelingsstoornis in het huidgebied waar de wijnvlek zich bevindt. Hoe deze ontwikkelingsstoornis ontstaat is niet geheel bekend. Het lijkt er op dat de ontwikkeling van bloedvaatjes beïnvloedt wordt door een defecte functie van eiwitten. De vaatafwijking bestaat uit een toegenomen aantal bloedvaatjes in de huid. Deze bloedvaatjes zijn uitgezet waardoor er een verkleuring (roze tot paars) van de huid ontstaat. Deze verkleuring is vaak bij de geboorte rozerood van kleur waarna deze donkerder en dikker wordt bij het ouder worden. Dit komt doordat de bloedvaatjes verder uitzetten. Andere namen voor een wijnvlek zijn naevus flammeus en een "port-wine stain"

Waar kan een wijnvlek zitten?

Wijnvlekken worden het meeste gezien in het gezicht, in de nek en op het achterhoofd. Ze kunnen echter overal op de huid voorkomen. In het gelaat worden wijnvlekken vaak aan 1 zijde gezien.

Wat zijn de verschijnselen van een wijnvlek?

Een wijnvlek is aanwezig vanaf de geboorte. Zoals hierboven beschreven ontstaat een wijnvlek door een overmatige groei van bloedvaatjes in de huid. De verkleuring zichtbaar in de huid komt doordat de bloedvaatjes in de huid uitgezet zijn. Bij de geboorte is de wijnvlek vaak nog roze van kleur en vlak. Met het ouder worden, kunnen de bloedvaatjes echter verder uitzetten waardoor de wijnvlek donkerder van kleur en dikker kan worden.

Hoe vaak komt een wijnvlek voor?

Een wijnvlek wordt gezien bij ongeveer 3 tot 5 op de 1000 pasgeborene. Een wijnvlek wordt even vaak gezien bij jongens als bij meisjes. Het krijgen van een wijnvlek is niet erfelijk.

Wat is het beloop van een wijnvlek?

Een wijnvlek is een goedaardige aandoening waarbij geen maligne ontaarding plaats vindt. Een wijnvlek verdwijnt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een ooievaarsbeet of een aardbeienvlek (haemangioom) nooit spontaan. Een wijnvlek kan een onderdeel zijn van een bepaald syndroom. Wanneer wijnvlekken op bepaalde plekken voorkomen, dient men hierop bedacht te zijn. Zo wordt bij het sturge-webersyndroom de wijnvlek gezien in het gezicht, met name op de bovenste oogleden en het voorhoofd (meestal wordt de wijnvlek dan op 1 gezichtshelft gezien). Bij dit syndroom kunnen er naast de wijnvlek ook neurologische afwijkingen bestaan. Wanneer er een erg grote wijnvlek aanwezig is op een ledemaat, moet men bedacht zijn op het klippel-trenaunaysyndroom. Naast de wijnvlek op dit ledemaat, kunnen er spataderen en bot- en spiervergrotingen voorkomen aan het ledemaat. Daarnaast dient men extra op te letten bij wijnvlekken in het trigeminusgebied (gebied van de vijfde hersenzenuw), er kunnen dan namelijk ook afwijkingen aanwezig zijn in het centrale zenuwstelsel of aan de ogen.

Wat is de behandeling van een wijnvlek?

Een wijnvlek is een goedaardige aandoening die nooit spontaan verdwijnt. Ondanks dat de wijnvlek goedaardig is, kan het wel voor problemen zorgen. De aandoening wordt vaak in het gezicht gezien, waardoor hij erg zichtbaar is. Het kan als erg vervelend ervaren worden dat een wijnvlek de huid ontsiert, wat voor psychosociale problemen kan zorgen. Wat hierbij kan helpen, is het camoufleren van de vlek met make-up. Dit zal er echter meestal niet voor zorgen dat de wijnvlek geheel onzichtbaar wordt.
Een wijnvlek kan ook behandeld worden met lasertherapie. Dit kan voor goede resultaten zorgen, maar het effect van lastertherapie kan ook gering zijn. Sommige wijnvlekken zullen goed reageren op lasertherapie en zo goed als verdwijnen, terwijl andere vlekken alleen verbleken door lasertherapie of vlekken waarbij het zelfs geen effect heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wijnvlek: symptomen, oorzaken & behandeling wijnvlek op huidWijnvlek: symptomen, oorzaken & behandeling wijnvlek op huidEen wijnvlek is een aangeboren, goedaardige vaatafwijking die gekenmerkt wordt door te sterk uitgezette bloedvaatjes in…
Hoe ontstaat een wijnvlek in de huid?Hoe ontstaat een wijnvlek in de huid?Een wijnvlek op het gezicht kan iemands leven behoorlijk beïnvloeden. Door te wijde bloedvaatjes stroomt er relatief mee…
Wijnvlekken in het gezichtBaby's kunnen geboren worden met een zogenaamde wijnvlek, in medische termen naevus flammeus genoemd. Dit is een verkleu…
Huidziekten: enkele minder bekende vormenHuidziekten: enkele minder bekende vormenHuidziekten zijn alle aandoeningen aan het haar, de nagels en de huid. Er is bijna niemand die nog nooit iets aan de hui…
Gezondheid: Rode vlekkenGezondheid: Rode vlekkenRode vlekken, in het gezicht of op het lichaam, kunnen van verschillende oorsprong zijn. Meestal niet kwaadaardig en som…
Bronnen en referenties
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten, 2008, Kleine kwalen bij kinderen, Elsevier Gezondheidszorg, 2e druk, Amsterdam
  • www.huidziekten.nl
  • www.huidinfo.nl
  • www.huidarts.com
  • www.dermatografie.nl
  • www.nswv.nl

Reageer op het artikel "Wijnvlek, naevus flammeus"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 22-12-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huid
Medische informatie…
Schrijf mee!