InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Trombosebeen (DVT) oorzaken, symptomen en behandeling

Trombosebeen (DVT) oorzaken, symptomen en behandeling

Bij een trombosebeen is er geen sprake van verstopping van een slagader, maar van een diepe ader van het been. Oorzaken voor een trombosebeen zijn onder andere kanker in de voorgeschiedenis, eerdere een trombosebeen of longembolie hebben gehad en ernstig overgewicht. Symptomen van een trombosebeen zijn pijn bij het staan en lopen en een been wat dik, warm en roodpaars is. De behandeling bestaat uit anticoagulantia (bloedverdunners) en een elastische kous (steunkous).

Inhoud

Wat zijn oorzaken van een trombosebeen?

Longembolie is een complicatie van een trombosebeen

De meest voorkomende oorzaken van een trombosebeen zijn hetzelfde als van een longembolie. In feite is een longembolie een ernstige complicatie van een trombosebeen. Bij een longembolie is er vaak een stolsel losgeschoten uit het been. Via de rechterkamer van het hart, komt het stolsel uit de beenader in de longslagader terecht.

Verschillende risicofactoren verhogen de kans op een trombosebeen

De volgende risicofactoren verhogen het risico op het krijgen van een trombosebeen:
  • Ouderdom
  • Gebruik van de pil (anticonceptie)
  • Immobilisatie van het been, door gips (bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie in de laatste maand)
  • Kanker in de voorgeschiedenis
  • Eerder een trombosebeen of longembolie hebben gehad
  • Ernstig overgewicht (BMI groter dan 30)
  • Afwijking in de stolling (bijvoorbeeld Factor V Leiden)
  • Narcose
  • Zwangerschap, of net na de bevalling

Wat zijn symptomen van een trombosebeen?

Stolsel verstopt de beenader

Een stolsel in de diepe grote beenader verstopt de betreffende beenader. Hierdoor kan er geen bloed meer terugstromen naar het hart en hoopt het bloed zich op achter het stolsel. Vaak hebben patiënten met een trombosebeen pijn aan het been. Vaak zit de pijn in de kuit. De pijn wordt vaak erger door staan en lopen en de pijn neemt wat af wanneer het been omhoog ligt. Bij lopen en staan, zakt het bloed in het been en hoopt het bloed nog meer op. Doordat het bloed niet goed door de grote beenader kan stromen, zoekt het bloed een andere weg om terug te stromen. Het bloed gaat meer terugstromen door de oppervlakkige aders, die vlak onder huid liggen. Hierdoor voelt het been erg warm en zijn de aderen goed zichtbaar. Ook wordt het been rood tot roodpaars. De arts zal goed luisteren naar wat de patiënt te zeggen heeft en welke klachten de patiënt heeft. Ook zal de arts aanvullend onderzoek doen. De diagnose wordt vaak gesteld op basis van bloedonderzoek en een echo. Het bloed wordt onderzocht op D-dimeer. D-dimeer is een afbraakproduct van de bloedstolling en is verhoogd wanneer er een trombosebeen is. Met een echo worden de beenaderen in beeld gebracht en wordt gekeken of een stolsel een beenader verstopt. Ook wordt een duplexonderzoek gedaan, om de snelheid van de bloedstroom te beoordelen.

Hoe verloopt de behandeling van een trombosebeen?

Bloedverdunners belangrijk in de behandeling van een trombosebeen

Een trombosebeen wordt behandeld met anti-coagulantia (anti-stollingsmiddelen; bloedverdunners). In het begin bestaan de anti-coagulantia uit spuitjes en tabletten. In de spuitjes zit heparine. De spuitjes worden door de verpleegkundige, of door de patiënt zelf vlak onder de huid ingespoten. De tabletten zijn vaak acenocoumarol, of fenprocoumon. Wanneer het bloed voldoende ontstold is, mag gestopt worden met de spuitjes. Deze bloedwaarde die aangeeft of het bloed voldoende ontstold (bloed voldoende dun is) is wordt de INR-waarde genoemd. De tabletten zijn nodig om te voorkomen dat het stolsel niet groeit, het ontstaan van nieuw stolsel voorkomen en een longembolie voorkomen.

Bij de eerste keer een trombosebeen, gebruikt de patient een half jaar bloedverdunners

Wanneer de patiënt voor de eerste maal een trombosebeen heeft, mag na een half jaar gestopt worden met tabletten. De patiënt blijft onder controle van de trombosedienst tijdens gebruik van anti-coagulantia. Wanneer de patiënt voor de tweede keer een trombosebeen, of eerder een longembolie heeft gehad, moet levenslang anti-coagulantia gebruikt worden. Tegen de pijn kan paracetamol gebruikt worden.

Steunkous belangrijk bij een trombosebeen

Naast de anti-coagulantie moet de patiënt ook een steunkous (elastische kous) dragen. De steunkous is nodig om verdere beschadiging van de beenader door het bloedstolsel te voorkomen. De steunkous ondersteunt de terugstroom van bloed en voorkomt dat het been dik wordt. De steunkous moet altijd worden gedragen. Alleen met sporten mag de kous uit en tijdens het slapen moet de kous uit. De steunkous wordt aangemeten, maar dat kan pas als het been weer normaal van dikte is. Tot die tijd moet het been ingezwachteld worden. De ernstigste klachten moeten binnen twee weken voorbij zijn.

Lees verder

© 2011 - 2017 Wieschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trombose en een trombosebeen, wat kun je er tegen doen?Heel wat mensen krijgen vroeg of laat een keer last van trombose. Sterker nog, trombose is doodsoorzaak nummer één in Ne…
Bloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomenBloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomenEen trombosebeen kan erg vervelend en zelfs potentieel levensgevaarlijk zijn doordat het de bloedsomloop belemmert. De b…
Aderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingAderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEen aderontsteking duidt op een plaatselijke ontsteking en stolselvorming van de wand van een oppervlakkig gelegen ader…
Trombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethodeTrombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethodeElk jaar krijgen twintigduizend mensen een trombosebeen. Om complicaties en chronische klachten te voorkomen is het van…
Trombose, een sluipmoordenaarTrombose, een sluipmoordenaarLongembolie, hartinfarct, trombosebeen en CVA (herseninfarct, beroerte). Het zijn enkele van de meest bekende aandoening…
Bronnen en referenties
  • http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/vaatziekten/trombose/oorzaken_trombose/
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M86_svk.htm
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGpatientenbrieven/NHGpatientenbrief/PBK11a.htm
  • http://vasculairegeneeskunde-amc.nl/?w=amcvasc&p=patienteninformatie_ziekte_trombose
  • www.cbo.nl/Downloads/492/rl_stol_09.pdf

Reageer op het artikel "Trombosebeen (DVT) oorzaken, symptomen en behandeling"

Reacties

Danser Eduard, 18-12-2016 23:44 #3
Ik ben 79 en heb voor de eerste keer eeen trombosebeen; de specialist heeft mij Xarelto 15 mg, 2 Xper dag gedurende één maand voorgeschreven en daarna 1 X per dag. ook heeft hij mij voorgeschreven steunkousen te dragen. ik vraag mij af of ik op 31 december naar thailand kan vliegen in een vliegtuig met voldoende beenruimte (vluchtduur 10,5 uur) dank voor een reactie

Jv, 09-03-2014 10:21 #2
Mag ik met een trombose been, zonder kous, in de zon zitten?

Scheers, 23-02-2013 07:23 #1
Kan ik gebruik maken van een elketrische onderdeken bij trombose (Na kanker)?

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 12-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: De bloedsomloop (circulatie)
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!