InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maagzweer oorzaken, symptomen en behandeling

Maagzweer oorzaken, symptomen en behandeling

Een maagzweer (ulecer pepticum) in de maag wordt een ulcus ventriculi genoemd een maagzweer in de dunne darm (twaalfvingerige darm) wordt een ulcus duodeni genoemd. Een maagzweer ontstaat wanneer het evenwicht tussen slijmproductie en maagzuurproductie is verstoord. NSAID’s en de helicobacter pylori kunnen een maagzweer veroorzaken. Stress veroorzaakt geen maagzweer. Pijn vlak na de maaltijd (na het eten) of nuchter rond de maagstreek staat voorop. De behandeling bestaat uit maagzuurremmers en soms antibiotica.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van een maagzweer?

Helicobacter pylori en langdurig gebruik van Non Steroide Anti Inflammatoire Drugs (NSAID's) zijn de oorzaak van een maagzweer. De maag is een soort van zak waarin voedsel tijdelijk wordt opgeslagen, maar ook wordt ontsmet. De lage zuurgraad veroorzaakt door het maagzuur maakt het overleven van schadelijke bacteriën onmogelijk. De lage zuurgraad is echter ook schadelijk voor de maag zelf. Om deze reden zijn er slijmproducerende cellen die slijm produceren. Het slijm bedekt de binnenzijde van de maag. Zo wordt de maag beschermd tegen het maagzuur. Een maagzweer kan ontstaan wanneer er onvoldoende slijm en/of veel maagzuur wordt geproduceerd. Het maagzuur kan dan de maag beschadigen en een maagzweer veroorzaken. Een maagzweer wordt veroorzaakt door een bepaalde bacterie (helicobacter pylori). Ook langdurig gebruik van NSAID’s (Ibuprofen, Diclofenac, Naproxen) en aspirine kunnen een maagzweer veroorzaken.

Stress geen oorzaak van een maagzweer

Vaak wordt gedacht dat stress een oorzaak is van een maagzweer. Dat is niet het geval. Stress veroorzaakt geen maagzweer. Wel zorgt stress ervoor dat de klachten van een maagzweer verergeren. Stress zorgt er namelijk voor dat er minder maagslijmvlies wordt aangemaakt en daardoor de beschermende laag aan de binnenzijde van de maag verdwijnt.

Wat zijn symptomen van een maagzweer?

Een zweer in de dunne darm veroorzaakt nuchter pijn

Mensen met een maagzweer hebben pijn rond de maagstreek. Bij een zweer in de twaalfvingerige darm (duodenum) is er vaak pijn op een nuchtere maag. Er stroomt dan onverdund maagzuur in de twaalfvingerige darm wat direct in contact komt met de zweer. Dit is erg pijnlijk.

Een zweer in de maag veroorzaakt pijn na het eten

Bij een maagzweer in de maag is er pijn bij voedselinname. Bij voedselinname produceert de maag maagzuur wat in contact komt met de zweer. Ook kan er sprake zijn van een verminderde eetlust, misselijkheid en braken. Soms kan er bloed in het braaksel zitten, of wordt er bloed gebraakt. Een ernstige complicatie van een maagzweer is een maagbloeding. Een maagbloeding is te herkennen aan teerachtige zwarte ontlasting. De diagnose maagzweer wordt gesteld op basis van een gastroscopie. Met een gastroscopie wordt met een klein cameraatje de maag bekeken. Soms wordt weefsel afgenomen (biopt) en onderzocht op de aanwezigheid van de helicobacter pylori.

Hoe verloopt de behandeling van een maagzweer?

Maagzweer wordt behandeld met maagzuurremmers en antibiotica

Een maagzweer is goed te behandelen. Een maagzweer wordt zeker behandeld met een maagzuurremmer. De maagzuurremmer remt de productie van de maagzuur. Hierdoor kan het evenwicht van de maag en de zweer herstellen. Als de maagzweer wordt veroorzaakt door de helicobacter pylori wordt antibiotica voorgeschreven. Antibiotica doden de helicobacter pylori. Soms worden probiotica samen met de antibiotica geadviseerd. Probiotica kunnen het gezonde evenwicht van bacteriën in het maagdarmkanaal herstellen.

Leefstijlregels zorgen voor vermindering van de klachten

Verder wordt geadviseerd om te stoppen met NSAID’s, roken en aan stressreductie te doen. Verder moeten prikkelende stoffen zoals sterk gekruid voedsel, vetrijk voedsel, alcohol en koffie beperkt worden, want dit voedsel remt het herstel en provoceert de klachten. Eet verder gezond, maar niet vlak voor het slapen gaan en beweeg voldoende.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maagzweer; symptomen, diagnose, behandeling, tips en adviesMaagzweer; symptomen, diagnose, behandeling, tips en adviesVan een maagzweer is sprake als het slijmvlies van de maag of de twaalfvingerige darm beschadigd is, waardoor het (zure)…
Wat is een maagzweerSoms kan er in het slijmvlies van de maag een soort wondje ontstaan. Dit is een maagzweer. Meestal zit de maagzweer net…
Maagzweer: zeurende of brandende pijn in de bovenbuikMaagzweer: zeurende of brandende pijn in de bovenbuikEen maagzweer is een zweer in de maag. De medische naam voor ‘maagzweer’ is ulcus ventriculi. De term maagzweer wordt oo…
Hoe moet ik een maagzweer voorgoed genezen?Hoe moet ik een maagzweer voorgoed genezen?De ontdekking van de 'Helicobacter pylori' heeft voor een revolutie in de bestrijding van de maagzweer veroorzaakt. De '…
Bronnen en referenties
  • http://www.maagdarmlever.nl/content/maag/maagzweer.asp
  • http://www.mlds.nl/ziekten/56/maagzweer/oorzaak/
  • http://www.mlds.nl/ziekten/56/maagzweer/diagnose/
  • www.cbo.nl/Downloads/254/maagkaart.pdf
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGpatientenbrieven/NHGpatientenbrief/PBD1c.htm

Reageer op het artikel "Maagzweer oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 07-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Spijsvertering
Medische informatie…
Schrijf mee!