InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kalknagel oorzaken, symptomen en behandeling

Kalknagel oorzaken, symptomen en behandeling

Een kalknagel kan ontzettend vervelend zijn. Hoewel een kalknagel geen pijn veroorzaakt, is een kalknagel wel ontsierend en vies. Een kalknagel wordt veroorzaakt door een schimmel. Een schimmelnagel (onychomycosis) is dus eigenlijk een betere benaming voor de aangetaste nagel. Een kalknagel ziet er vaak geelbruin uit en is verdikt en brokkelig/korrelig van structuur. Een schimmelnagel kan behandeld worden met een soort olie, of met orale schimmeldodende medicatie.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van een kalknagel?

De oorzaak van een kalknagel is een schimmel

Schimmelnagel is dus eigenlijk een betere benaming voor de aandoening. Schimmels die een schimmelnagel veroorzaken zijn de schimmels Trichophyton mentagrophytes en Trichophyton rubrum. Deze schimmels ook wel dermotyfyten genoemd, veroorzaken ook voetschimmel (zwemmerseczeem). Een kalknagel kan bij iedereen voorkomen. Mensen die vaak een zwembad en/of sauna bezoeken hebben een groter risico om een kalknagel te ontwikkelen. Het dragen van synthetische sokken en gesloten slecht ventilerende schoenen zijn dus ook een ideale broedplaats van schimmels. De schimmels die een kalknagel veroorzaken, komen namelijk vaker voor op warme, vochtige plaatsen. Verder lijken sommige mensen gevoeliger te zijn voor het ontwikkelen van voetschimmel en kalknagels. Tenslotte komen kalknagels vaker bij ouderen, diabeten (mensen met suikerziekte) en mensen met HIV/AIDS voor.

Wat zijn symptomen van een kalknagel?

De schimmel die een kalknagel veroorzaakt, nestelt zich onder de huid en verstoort de normale groei van de nagel door het nagelbed. Een infectie van een schimmel die een kalknagel veroorzaakt, start met een klein wit/gelig puntje aan de voorkant, of zijkant van de nagel. Wanneer het gehele nagelbed is geïnfecteerd, wordt een geelbruine nagel met een korrelige/brokkelige structuur geproduceerd door het nagelbed. Vaak herkent de huisarts direct een kalknagel. Soms kan de huisarts twijfelen tussen een kalknagel en psoriasisnagel. Een psoriasisnagel lijkt erg op een kalknagel. Wanneer de huisarts twijfelt, zal de huisarts de nagel op kweek zetten en wat weefsel afnemen voor microscopisch onderzoek.

Hoe verloopt de behandeling van een kalknagel?

Een kalknagel kan op verschillende manieren behandeld worden.

Medicijnen tegen een kalknagel

Er kan een medicijn (trisporal en lamisil) worden gegeven wat via het bloed de schimmel doodt. Dit medicijn moet oraal worden gebruikt. Dit medicijn kan echter niet in combinatie met bepaalde medicijnen (bijvoorbeeld de pil) gebruikt worden. Ook kan het middel vervelende maagdarmklachten veroorzaken, zoals diarree en misselijkheid.

Olie (tinctuur) tegen een kalknagel

In plaats van orale medicatie kan ook schimmeldodende olie worden gebruikt. Deze olie moet langdurig (vooral wanneer de hele nagel is aangetast) worden gebruikt. Soms moet wel langer dan een jaar de olie worden gebruikt. Deze schimmeldodende olie werkt alleen goed wanneer de olie door de nagel heendringt en het nagelbed kan bereiken. Om deze reden moet de kalknagel zeer kort afgeknipt, weggefreest, of weggevijld worden. Vijlen van de nagel kan echter het infecteren van andere nagels veroorzaken. Het wordt aangeraden om het vijlen en frezen door een pedicure te laten uitvoeren. Ook wordt aangeraden om de dagelijks de nagel goed met aceton te reinigen, zodat een nieuwe laag schimmeldodende lak ook daadwerkelijk de nagel bereikt.

Preventie tegen herbesmetting van een kalknagel

Naast het behandelen van de nagel zelf wordt aangeraden om de voeten goed te wassen en te drogen tussen de tenen. Ook mag niet teveel zeep gebruikt worden bij het wassen van de voeten. Het dragen van katoenen sokken en goed ventilerende schoenen zorgt ervoor dat het in de schoen minder warm en vochtig wordt. Ook moeten slippers bij sauna- en zwembadbezoek gedragen worden. Naast deze maatregelen wordt vaak een schimmeldodend poeder gebruikt. Dit poeder moet in de sokken en schoenen worden gestrooid. Deze maatregelen verkleinen de kans op een herbesmetting met een schimmel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.juniperus.net/probleem/kalknagel.htm
  • http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/165/2228/Kalknagels.html
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGpatientenbrieven/NHGpatientenbrief/PBS1e.htm

Reageer op het artikel "Kalknagel oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 05-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huid
Medische informatie…
Schrijf mee!