InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mariske verwijderen, behandeling en operatie van een mariske

Mariske verwijderen, behandeling en operatie van een mariske

Mariske verwijderen, behandeling en operatie van een mariske Wat zijn marisken en hoe kun je marisken verwijderen? Een mariske is een volkomen onschuldig en zacht aanvoelend huidflapje rond de anus. Het is in feite een uitgerekte huidplooi. Men vermoedt dat het een restant is van een aambei die er heeft gezeten. Normaal gesproken zijn marisken asymptomatisch. Marisken kunnen echter jeukklachten veroorzaken, vooral wanneer er restjes ontlasting rond het flapje achterblijven. Dit kan aanleiding geven tot jeuk, irritatie en eczeemklachten. Marisken kunnen worden verwijderd door middel van coagulatie.

Marisken verwijderen

Marisken: kernpunten

  • Marisken zijn zacht aanvoelende huidflapjes rond de anus.
  • Marisken zijn onschuldig, bloeden niet en ze doen ook geen pijn.
  • Deze huidflapjes zijn vaak het gevolg van aambeien.
  • Marisken kunnen operatief worden verwijderd.

Wat is een mariske?

Een mariske (in het Engels: anal tag of skin tag) is een goedaardige, volkomen onschuldige, zacht aanvoelend huidflapje bij de anus. Het is een courante huidaandoening, die meestal asymptomatisch is.

Oorzaak mariske

Het is niet precies bekend hoe een mariske ontstaat. Marisken zijn uitgerekte huidplooien en men vermoed dat het een restant is van een aambei die er heeft gezeten. Het belangrijke verschil is dat aambeien zich in het slijmvlies bevinden, terwijl marisken bedekt zijn met huid.

Klachten en symptomen mariske

Een mariske is een geplooid huidkleurig al dan niet gesteeld huidflapje, die zacht aanvoelt. Het is in feite een uitgerekte anale huidplooi, die ontstaan is door de aanwezigheid van aambeien.

Marisken kunnen jeukklachten veroorzaken, vooral wanneer er restjes ontlasting rond het flapje achterblijven. Dit kan aanleiding geven tot jeuk, irritatie en eczeemklachten.

Marisken bloeden zelden, wanneer er met toiletpapier langs geveegd wordt. Helderrood bloed op het toiletpapier of bij de ontlasting wijst eerder op aambeien, of een anale kloof (anale fissuur).

Marisken worden vaak verward met andere anorectale aandoeningen, zoals aambeien, vooral omdat ze gelijktijdig kunnen voorkomen, of anale wratten.

Diagnose mariske

De diagnose kan a vu door de arts worden gesteld, aangezien deze goed te onderscheiden is van een aambei of een wrat. Bij helderrood bloed of pijnklachten, kan inwendig onderzoek nodig zijn om bijvoorbeeld inwendige aambeien uit te sluiten.

Behandeling mariske

Een mariske is goedaardig en behoeft in principe niet verwijderd te worden. Vanwege hygiënische of cosmetische redenen kan behandeling worden overwogen. Het kan bijvoorbeeld lastig zijn de anus goed schoon te houden na de ontlasting als gevolg van de marisken. Marisken kunnen worden verwijderd door middel van coagulatie, dat wil zeggen het wegbranden van de huidafwijking. Dit gebeurt onder narcose. Na verwijdering van de huidflapjes worden de wondjes opengelaten. Deze genezen vanzelf maar dat heeft even tijd nodig.

Anus goed reinigen

Bij aanwezigheid van marisken is het van belang om de huid rond de anus grondig te reinigen met schoon water om jeuk en irritatie door achterblijvende ontlastingsresten te voorkomen. Doe dit bij voorkeur met een toiletdouche.

Het voorkómen van marisken

Marisken zijn vermoedelijk het gevolg van aambeien. Hier kun je lezen hoe aambeien voorkomen kunnen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huidvergroeiing bij het rectum: invloed van anale mariskenHuidvergroeiing bij het rectum: invloed van anale mariskenDe mariske is een vergroeiing aan of nabij de anus, waarbij extra huid uitsteekt als een hangende flap. Het kan een enke…
Aambeien en pijn bij de ontlastingAambeien en pijn bij de ontlastingAambeien zijn klachten die veel voorkomen. Ze veroorzaken pijn en hinder bij de ontlasting. Een klacht waarmee je missch…
Bultje bij anus: oorzaken van bult of knobbeltje bij de anusBultje bij anus: oorzaken van bult of knobbeltje bij de anusJe voelt een verheven plek, bultje of knobbeltje bij de anus. Wat kunnen de oorzaken daarvan zijn? De belangrijkste oorz…
Schoonspuiten na het poepen voor betere hygiëneSchoonspuiten na het poepen voor betere hygiëneHeeft men net de ontlasting gedaan, dan moet het worden schoongemaakt. Standaard wordt daar toiletpapier voor gebruikt,…
Knobbeltje bij mijn anus, wat kan het zijn?Knobbeltje bij mijn anus, wat kan het zijn?Het uiteinde van de endeldarm bestaat uit een sluitspier ook wel de anus genoemd. Deze spier zorgt ervoor dat de ontlast…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/scanrail

Reageer op het artikel "Mariske verwijderen, behandeling en operatie van een mariske"

Reacties

Lexa, 16-05-2017 15:50 #3
Volgens mij heb ik hier al een paar jaar last van. Meestal voel ik er niets van, maar als ik op dagen meerdere malen een grote toilet boodschap heb gebracht brandt het een aantal dagen.
Nu heb ik er langer last van dan anders en toileteer ik in kleine hoeveel heden aangezien drukken erg veel pijn doet (het doet sowieso nu pijn). Ook het afvegen doet erg veel pijn. Op het toiletpapier zit nu vaak ook een heel klein beetje helder bloed. Is er een manier om van die scherpe pijn af te komen en weer een keer prettig naar de toilet te kunnen gaan? Reactie infoteur, 04-06-2017
U kunt het beste een afspraak maken met de huisarts om te bekijken of er mogelijk sprake is van aambeien.

Anneke Groen, 03-07-2014 11:56 #2
Is het normaal dat marisken door de arts hetzelfde betiteld wordt als een grote poliep in de endeldarm? De operatie zou hetzelfde zijn als bij marisken dus ook de nazorg. Mijn vraag klopt dit wel?
A. Groen Reactie infoteur, 07-07-2014
Marisken zijn uitwendige huidflapjes. De huidflapjes kunnen onder narcose nauwkeurig worden weggesneden met behulp van een elektrisch mes. Bij een poliep is er sprake van afwijkende weefselgroei vanuit de darmwand of de wand van de endeldarm (rectum). Een enkele keer is er sprake van een poliep in de anus die soms spontaan buiten de anus treedt. Poliepen in de endeldarm worden tijdens coloscopie (kijkonderzoek) verwijderd met een snij-instrument of een soort elektrisch mes.

Hulpeloos Of Hopeloos, 24-06-2013 21:32 #1
Ik ben net geopereerd aan marisken, 4 dagen geleden, na het bekijken van het resultaat, zag alles er wel 3x zo erg uit dan voor de operatie. kan iemand mij vertellen of deze 'dingen' die ik nu in mijn aars heb nog verdwijnen? een hopeloze hulpeloos.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 31-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Anus aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!