InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling van etalagebenen (claudicatio intermittens)

Behandeling van etalagebenen (claudicatio intermittens)

De weefsels waaronder de spieren worden door de slagaders voorzien van bloed. In het bloed zit zuurstof. Het zuurstof in het bloed is nodig om met verbranding energie vrij te maken uit voedingsstoffen. Wanneer de weefels onvoldoende bloed en dus zuurstof krijgen, gaan de weefsels verzuren. Bij etalagebenen zijn de slagaders in de benen vernauwd door aderverkalking. Verbetering van de leefstijl is een behandelingoptie. Ook dotteren en een bypassoperatie zijn behandelopties.

Inhoud

Verbeteren van de leefstijl eerste stap in de behandeling van etalagebenen

Mensen met een ongezonde leefstijl vergroten de kans op het ontwikkelen van aderverkalking (atherosclerose) en dus etalagebenen. Niet alleen vergroot een ongezonde leefstijl de kans op het ontwikkelen van etalagebenen, ook verslechtert een ongezonde leefstijl de kwaliteit van de bloedvaten. Een ongezonde leefstijl laat de vetafzettingen in de slagaders van de benen verder groeien. Veranderen van de leefstijl heeft forse positieve effecten op de kwaliteit van de bloedvaten. Stoppen met roken, afvallen, meer fruit en groente eten en minder verzadigd vet eten zijn veranderingen die horen bij een gezonde leefstijl. Ook meer bewegen hoort bij een gezonde leefstijl. Het lijkt tegenstrijdig dat bewegen goed kan zijn bij etalagebenen, omdat bewegen pijnlijk is. Bewegen zorgt er echter voor dat er nieuwe bloedvaten worden gevormd en dat de aangedane bloedvaten elastischer worden. Hierdoor verbetert de bloedstroom en krijgen de spieren weer de benodigde zuurstof. Bewegen bij etalagebenen kan onder begeleiding van een fysiotherapeut plaatsvinden. Naast verandering van de leefstijl kunnen medicijnen worden geadviseerd die het groeien van de vernauwing remmen.

Een operatie wanneer de bloedvatvernauwing te ernstig is

Wanneer de vernauwing van de slagader van het been te ernstig is, kan een operatie worden ingezet. Bij een operatie wordt de bloedvoorziening van de weefsels waaronder de spieren van het been hersteld. De bloedvoorziening kan op verschillende manieren worden hersteld. Zo kan het verstopte bloedvat gedotterd worden. Ook kan een stent geplaatst worden. Tenslotte kan er een bypassoperatie of endarteriëctomie worden ingezet om de bloedvoorziening weer te herstellen. Elke methode wordt kort beschreven.

Dotteren

Dotteren vindt plaats onder plaatselijke verdoving. Via de liesslagader wordt een ballontje ter hoogte van de vernauwing gebracht. Wanneer het ballontje op de juiste plaats zit, wordt het ballontje opgepompt. Op deze manier wordt het bloedvat opgerekt en kan de bloedstroom weer normaliseren.

Stent plaatsen

Een stent plaatsen gebeurt vaak na een dotterbehandeling. Een stent is een kokertje van metaalgaas wat in het verstopte bloedvat wordt geplaatst. De stent houdt als het ware het bloedvat open.

Bypassoperatie

Bypass betekent niets meer en niets minder dan een omleiding. Een bypassoperatie wordt ook wel ingezet om de bloedstroom van het hart te normaliseren, wanneer de kransslagaders van het hart zijn verstopt. Ook in de benen kan een bypassoperatie worden ingezet om een omleiding voor het bloed naar de weefsels van de benen te creëren. De bypass wordt vaak gemaakt van een lichaamseigen ader.

Endarteriëctomie

Bij een endarteriëctomie schraapt de chirurg het bloedvat waar de vernauwing in zit schoon. Hierna hecht de chirurg het vat met een ader of kunststof. Endarteriëctomie is een relatief nieuwe behandelmethode. De effecten lijken vergelijkbaar, of beter te zijn dan van een bypassoperatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Claudicatio intermittens; oorzaak, symptomen en behandelingClaudicatio intermittens; oorzaak, symptomen en behandelingClaudicatio of etalagebenen is het optreden van pijnlijke kramp in spieren van het bovenbeen of de kuit door een slechte…
Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen?Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen?Een vreemd slap gevoel in je benen? Het gevoel dat je niet meer kan staan? Een slap, moe gevoel in de benen die trillen…
Pijnlijk been bij lopen? Mogelijk hebt u etalagebenenPijnlijk been bij lopen? Mogelijk hebt u etalagebenenEen wandeling door het park of samen gezellig winkelen is niet altijd zo leuk als wordt voorgespiegeld. Veel mensen krij…
Etalagebenen: symptomen, voorkomen, genezen en behandelingEtalagebenen: symptomen, voorkomen, genezen en behandelingEtalagebenen symptomen zijn pijnlijke benen bij het wandelen. Pijn, kramp of een doof/moe gevoel in je been staat hierbi…
Beter looptherapie bij pijnlijke etalagebenen dan opererenBeter looptherapie bij pijnlijke etalagebenen dan opererenNiet iedereen die voor een winkeletalage stil staat, doet dat uit interesse voor de geëtaleerde producten. Een groot aan…
Bronnen en referenties
  • http://www.mtchuizen.com/folder11.php
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Etalagebenen
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M13_svk.htm
  • http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/behandeling/behandeling_vaten/dotter_vaten/bypassoperatie_been/

Reageer op het artikel "Behandeling van etalagebenen (claudicatio intermittens)"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 30-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Diabetes mellitus
Medische informatie…
Schrijf mee!