InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wetenschappelijk onderzoek: explosie aan tanderosie

Wetenschappelijk onderzoek: explosie aan tanderosie

Wetenschappelijk onderzoek: explosie aan tanderosie Tandbederf was jarenlang dé nummer een als het ging om gebitsproblemen. Nu is dat probleem ingehaald door een relatief nieuw probleem: tanderosie. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat dit probleem explosief groeit. Wat is tanderosie? Hoe valt het te voorkomen? En wat zijn de nieuwste inzichten van de (medische) wetenschap? Lees verder. Tanderosie is steeds vaker in het nieuws. Tanderosie betekent dat de laag tandglazuur die het tandbeen beschermt wegslijt. De oorzaak is contact van de glazuurlaag met zuren uit eten en drinken. Het is een geleidelijk proces, maar het is ook een onverbiddelijk proces: als er sprake is van slijtage, is die onherroepelijk. Ooit was tandbederf hét probleem dat ons gebit bedreigde. Nu is het tanderosie geworden. Volgens recent wetenschappelijk onderzoek heeft bijna één op de drie Nederlanders, ofwel 30%, last van tanderosie. Nu is het wel zo, in dit geval, dat dit en ander onderzoek hier wordt aangehaald in het kader van de introductie van een tandpasta tegen tanderosie. Maar op basis van wetenschappelijk onderzoek en feiten blijkt wel degelijk: hier is iets aan de hand.

Kinderen: van 3% tot 42%

Specifiek wetenschappelijk onderzoek is uitgevoerd onder kinderen, met name 12-jarigen. In 1998 was tanderosie geen veel voorkomend probleem volgens toenmalig wetenschappelijk onderzoek: slechts bij 3% van de twaalfjarigen werd tanderosie geconstateerd. Maar slechts een paar jaar later, in 2002, toonde wetenschappelijk onderzoek aan dat het percentage sterk was gestegen. Van 3% tot 24%. Dat betekent dat toen inmiddels één op de vier kinderen tanderosie vertoonde. Terwijl in 2008 nieuw onderzoek stelde dat tanderosie bij 32% ofwel één op de drie 12-jarigen voorkwam, stond de 'teller' in 2010 al op het schrikbarende aantal van 42%. Dat betekent dat nu al vier op de tien kinderen met tanderosie te maken hebben.

Oorzaken: smaakvoorkeur en eetmomenten

Hoe komt het tot deze explosieve stijging? Dé boosdoener is onze veranderde manier van eten en drinken. Van de drie eetmomenten die we vroeger telden op een dag, zijn we naar een eetpatroon van 'grazen' gegaan: de hele dag door kleine beetjes. Ongeacht de vraag hoe veel je eet, leidt elk eetmoment echter tot risico. Met name 'zure' eetmomenten én - vaak vergeten - drinkmomenten zijn problematisch. Hoe vaker en langer het gebit blootgesteld wordt aan zuren uit eten en drinken, des te meer kans op tanderosie. Daarnaast speelt onze veranderde 'smaakvoorkeur'. Die is verschoven van zoet, naar zoetzuur.

Verborgen zuur: van sportdrank tot babyvoeding

Het is vrij logisch dat een Granny Smith appel, dé zure natuurlijke smaakbom bij uitstek, flink wat zuren bevat. Maar er zijn ook veel verborgen zuren. Neem snoep, bijvoorbeeld lollies. Maar ook frisdranken, appelsap, cola, ijsthee, sportdrankjes, niet eens zo zuur smakende fruitsoorten, fruitsappen en zelfs babyvoeding hebben zo'n hoge zuurgraad dat het tandglazuur er letterlijk in oplost!

Acht tips om tanderosie te voorkomen

  • Beperk de consumptie van zure voedingsmiddelen en voeding met een hoog 'risicoprofiel'
  • Beperk het aantal eet- en drinkmomenten tot maximaal zeven keer per dag (water is uiteraard van die telling uitgesloten!).
  • Drink tijdens of na het eten melk of water. Deze neutraliseren zuur, zodat het door zuur week gemaakte glazuur sneller weer verhardt.
  • Neem zuur houdende dranken zoals vruchtensappen en fris tijdens de maaltijd, niet tussendoor. Dat scheelt weer een 'zuuraanval'.
  • Spoel zuurhoudende dranken niet door je mond maar drink ze vlot weg.
  • Poets de tanden niet met een harde tandenborstel maar met een zachte variant. Poets pas een uur na eten of drinken, zodat het glazuur niet door het poetsen wordt aangetast.
  • Overweeg het gebruik van een gerichte tandpasta die het tandglazuur tegen zuuraanvallen wapent.

Elmex Erosie Protection

Poetsen met fluoridetandpasta is goed, maar als het om tanderosie gaat, kan het nog beter. Erosie-aanvallen op het gebit worden verminderd dankzij Elmex Erosie Protection tandpasta. De German University deed onderzoek en stelde vast: de tandpasta biedt beduidend meer bescherming tegen zuuraanvallen, en tot 61% minder tandglazuurverlies veroorzaakt door de schurende werking van de tandenborstel tijdens het poetsen. Ook het probleem van tandslijtage via het poetsen wordt verminderd. Er is een Elmex Erosie Protection tandpasta, en een tandspoeling. Deze worden aangeraden boven de leeftijd van zes jaar.
Gerelateerde artikelen
Tandglazuur beschermen tegen tanderosie: voedingstipsTandglazuur beschermen tegen tanderosie: voedingstipsHeb je last van gevoelige, pijnlijke tanden als je bepaald voedsel eet? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met he…
Tanderosie - slijtage van het tandglazuurTanderosie - slijtage van het tandglazuurTanderosie houdt in dat u tanden en/of kiezen worden beschadigt dankzij zuren. Echter is het ook een combinatie van uw e…
Tanderosie en droge mond: snoepjes en speekselTanderosie en droge mond: snoepjes en speekselSnoepjes zijn niet zo onschuldig zoals vele mensen denken. Natuurlijk bevatten de meeste suiker, dat vorming van cariës…
Tanderosie: voorkomen & behandelingTanderosie: voorkomen & behandelingEen paar jaar geleden begonnen tandartsen steeds meer mensen in hun praktijk te zien met het probleem tanderosie. Nu de…
Veel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesVeel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesOnze tanden en ons tandvlees hebben het zwaar te verduren: dagelijks worden ze herhaaldelijk letterlijk blootgesteld aan…
Bronnen en referenties
  • Persbericht Elmex / GABA Benelux BV
  • Kat & Muis Communicatie
  • Nederlands Tijdschrift Tandheelkunde
  • Onderzoek G.J. Truin, H. Ela Aidi, E.M. Bronkhorst, M.C. Huysmans, M.A. van 't Hof, H.M. van Rijkom, J. Mulder

Reageer op het artikel "Wetenschappelijk onderzoek: explosie aan tanderosie"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 20-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!