InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Koude voeten in de winter: tips tegen wintervoeten

Koude voeten in de winter: tips tegen wintervoeten

Koude voeten in de winter: tips tegen wintervoeten Een strenge winter is geen pretje als je last hebt van koude voeten. Voeten die koud aanvoelen kunnen ook in andere seizoenen voorkomen, maar in de winter is dit verschijnsel het ergst. Koude voeten kunnen te maken hebben met ziekten zoals reuma of diabetes, maar ook een gebrek aan beweging kan een rol spelen. Het belangrijkst is om te zorgen voor een goede bloedcirculatie. Ook het aanbrengen van speciale voetencrème en het dragen van extra warme sokken kan soelaas brengen. Een elektrische voetenwarmer heeft dan weer het voordeel dat je met een schakelaar verschillende warmtestanden voor je voeten kan regelen. Wat absoluut het proberen waard is is een professionele voetmassage. Hierdoor verbetert je bloedcirculatie en ervaar je een algemeen gevoel van ontspanning. Wat zijn de mogelijke oorzaken van koude voeten en welke tips kunnen je nog zoal helpen om je voeten te verwarmen?

Koude voeten in de winter

De winter is voor sommigen het seizoen van de gezelligheid, denk maar aan Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar. Voor anderen brengt de winter typische kwaaltjes met zich mee, zoals bijvoorbeeld koude voeten. Koude voeten kunnen erg vervelend zijn en zorgen voor een onaangenaam gevoel in de voet, de hiel en de tenen. Bovendien kunnen koude voeten samengaan met krampen of tintelingen. Sommige mensen hebben ook tijdens andere seizoenen last van koude voeten, maar in de winter worden de symptomen doorgaans erger omwille van de koude en de vochtigheid. Koude voeten in de winter is een fenomeen dat ook wel wintervoeten wordt genoemd.

Wintervoeten door slechte bloedcirculatie

De belangrijkste oorzaak van koude voeten is een verminderde bloedcirculatie. Het warmtegevoel in de voeten wordt sterk beïnvloed door de temperatuur van de omgeving. Als het koud weer is, trekken de bloedvaten in de huid samen om zo min mogelijk warmte te laten ontsnappen. Dat is een natuurlijke reactie van het lichaam. Maar bij sommige mensen is die samentrekking van de bloedvaten zo sterk, dat de bloedcirculatie enorm verminderd wordt. Door de verminderde bloedcirculatie gaat de voet dan weer kouder aanvoelen. Ironisch dus hoe een actie om het verlies aan warmte te beperken, zelf kan leiden tot een gevoel van koude.

Andere oorzaken wintervoeten

Wie koude voeten heeft, gaat best eens na welke levensstijl hij of zij erop na houdt. Zo kan het zijn dat roken koude voeten in de hand werkt doordat het de bloedcirculatie kan verminderen. Ga ook na of je eventueel knellende schoenen draagt die ervoor zorgen dat de bloedtoevoer in je voeten bemoeilijkt wordt. Weinig bewegen kan ook leiden tot een slechte bloedcirculatie: denk er dus aan om niet te lang achter je pc te zitten zonder je voeten en benen te bewegen.

Koude voeten door ziekte

Aan het fenomeen van koude voeten kunnen ook ziekten of aandoeningen ten grondslag liggen, zoals bijvoorbeeld:
  • reuma
  • artritis
  • artrose
  • diabetes
  • ziekte van Raynaud
  • aderverkalking

Tips en middeltjes tegen koude voeten

Voeten bewegen

Om te zorgen voor een goede bloedcirculatie is het bovendien aangeraden om je voeten voldoende te bewegen. Ook als je thuis of op kantoor stilzit is het nuttig om bijvoorbeeld draaiende en op-en neergaande bewegingen met je voeten te maken. Hierdoor vermijd je een afkoeling van de voeten. Daarnaast is het aanbevolen om knellende schoenen te vermijden en te kiezen voor makkelijk zittend schoeisel.

Voetmassage

Voetmassage kan een ideaal middel zijn om eindelijk van die koude voeten verlost te geraken. Een professionele voetmassage is een stuk goedkoper dan een complete lichaamsmassage en is zeker het proberen waard. Dankzij het uitgebreid masseren van de voeten zal de bloedcirculatie gestimuleerd worden, waardoor dat koude, verkrampte gevoel verdwijnt. Bijkomend voordeel is dat je er heerlijk van ontspant. In je voeten komen heel wat zenuwbanen samen die verbonden zijn met de organen van je lichaam waardoor je ook op andere plekken van je lichaam een positief en warm gevoel ervaart.

Voetcrème

Er zijn speciale voetcrèmes op de markt die de voeten helpen ontspannen en daarnaast de bloedcirculatie stimuleren. Dankzij een diep inwerkende crème of zalf zal je snel een warmer en aangenamer gevoel in de voeten ervaren. Een voorbeeld van een efficiënte crème tegen koude voeten is Volatile Voetenmilk Wintervoeten.

Elektrische voetenwarmer

Een van de meest efficiënte middeltjes om je voeten snel warm te krijgen en ook te houden is een elektrische voetenwarmer. Dankzij een elektrische voetenwarmer worden je voeten meteen warmer. Via een schakelaar kan je bovendien verschillende warmtestanden bepalen waardoor je je voeten op de gewenste temperatuur kan brengen. De meeste elektrische voetenwarmers zijn trouwens uitgerust met een ingebouwde beveiliging waardoor er geen risico op oververhitting is.
Enkele voorbeelden van voetenverwarmers zijn:
  • Medisana Voetenwarmer
  • Heat in a Click
  • Dreamland Voetenwarmer

Bloedsomloopverbeteraar tegen koude voeten

Koude voeten houden in veel gevallen verband met een zwakke bloeddoorstroming. Om de bloedcirculatie te bevorderen kan je je voeten op een zogenaamde bloedsomloopverbeteraar plaatsen. Dat is een erg efficiënt apparaat dat de zenuwen van de voeten prikkelt, de voeten masseert en druk zet op de aderen in de benen. Op die manier wordt de bloedcirculatie in voeten en benen gestimuleerd. Doordat het bloed vlotter door je aderen kan stromen zullen je voeten al snel warmer aanvoelen. Een bloedsomloopverbeteraar kan dus de kans op koude voeten een heel stuk verkleinen.
Enkele voorbeelden van zogenaamde "circulation boosters" zijn:
  • Bodi-tek Bloedcirculatie
  • Revitive Bloedsomloopverbeteraar
  • Revitive Medic Pharma

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijk middel tegen koude voeten en anti-insectenmiddelKoude voeten. De natuur geeft ons allerlei middelen om aandoeningen te voorkomen of te genezen. Koude voeten zijn snel o…
Maatregelen bij winterhanden, wintervoeten en wintertenenMaatregelen bij winterhanden, wintervoeten en wintertenenKoude voeten of handen hebben we allemaal wel eens, vooral tijdens de winterperiode. Maar dat wil natuurlijk nog niet me…
Het koud hebben: oorzaken en remediesHet koud hebben: oorzaken en remediesDe één heeft het sneller koud dan de ander en soms ben je zo door en door koud dat het lijkt of je niet meer warm wordt.…
Huismiddeltjes voor de koude wintermaandenHuismiddeltjes voor de koude wintermaandenNaast allerlei middelen die je kunt kopen in de drogisterij en de apotheker, zijn er ook allerlei huismiddeltjes uit “gr…
Wat te doen tegen koude handen of voeten?Wat te doen tegen koude handen of voeten?In de herfst- en wintermaanden kan men last krijgen van koude handen of voeten. De een heeft nooit last van koude handen…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/voeten/tips-tegen-koude-voeten (geraadpleegd op 24/07/2015).

Reageer op het artikel "Koude voeten in de winter: tips tegen wintervoeten"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!