InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestie

Lekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestie

Lekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestie December is de maand van de gezelligheid bij uitstek. Er worden cadeautjes gegeven, er wordt gefeest en er wordt vooral lekker gegeten, denk maar aan de klassieke kalkoen die verorberd wordt tijdens de kerstmaaltijd. Behalve lekker wordt er vaak ook overvloedig gegeten, onder meer omdat we denken dat het zo hoort bij kerst en nieuw. Als je teveel en te snel eet, dreigt indigestie om de hoek. Indigestie geeft je een opgeblazen gevoel en kan misselijkheid veroorzaken. Een maagzuurremmer kan tijdelijk verlichting van de klachten brengen. Buikpijn en spijsverteringsproblemen die optreden tijdens de eindejaarsfeesten kan je vermijden door op enkele dingen te letten. Welke tips kunnen helpen om indigestie tegen te gaan?

Feestdagen: veel en lekker eten

Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar zijn de dagen waarop er graag lekker én veel gegeten wordt. Het is een donkere periode met weinig zonlicht die we graag willen compenseren met cadeautjes, delicieuze maaltijden en feestjes. Vaak is een kerstmaaltijd heel uitgebreid en komt er meer lekkers op tafel dan we eigenlijk aankunnen. Dat kan leiden tot spijsverteringsproblemen zoals een misselijk gevoel, maagzuur, oprispingen en buikpijn.

Sociale druk

De periode van kerst en nieuw nodigt zodanig uit tot overvloedig eten en drinken, dat spijsverteringsprobemen haast een logisch gevolg zijn van al deze feestdissen. Er zijn nu eenmaal veel eindejaarsfeestjes en nieuwjaarsrecepties waarbij maat houden geen sinecure is. Je bent in een goede stemming, het sfeertje zit er in, en dan is het niet zo vanzelfsprekend om het bij die twee of drie glazen alcohol te houden, of bijvoorbeeld het dessert over te slaan omdat je buik eigenlijk al vol zit. Sociaal gezien ligt dat moeilijk: als iedereen nog aan het eten is of er nog een glaasje alcohol bijneemt, ga je toch niet de spelbreker uithangen en aan de kant blijven?

Wat is indigestie?

Als je aan de feestdis zit en je wordt als het ware meegesleurd in een maaltijd met de ene gang na de andere, dreigt het gevaar van indigestie. Indigestie is een soort van overbelasting van de maag door een teveel aan voedsel en drank. Je maag kan het tempo van voedsel verteren niet aan. Simpel bekeken krijg je een indigestie doordat je te veel, te snel en te vet hebt gegeten. Precies omdat er bij de feestmaaltijden op het einde van het jaar zo overvloedig wordt gegeten, komt indigestie dan ook vrij vaak voor.

Symptomen indigestie

  • gevoel van misselijkheid
  • opgeblazen buik
  • maagzuur
  • braakneigingen
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • oprispingen
  • buikpijn
  • gas in de buik
  • neiging tot voortdurend boeren
  • gevoel dat voedsel hoog in je slokdarm zit

Tips

Rust

Voel je de indigestie "opkomen" tijdens de maaltijd, stop dan onmiddellijk met eten. Je kan aan de feestdis blijven zitten maar blijf in een toestand van kalmte en rust, met andere woorden: doe geen onnodige inspanningen. Op zo een moment heeft je maag zoveel mogelijk energie nodig om alle voedsel te verteren, geef hem dan ook de kans daartoe.

Tijd

Eventueel kan je een korte, trage wandeling maken om wat frisse lucht te scheppen. Let er op dat je alleen water drinkt als je je daar goed bij voelt. Denk je door te drinken een opgeblazen gevoel te krijgen, laat je glas dan staan. Geef je lichaam tenslotte de tijd om het eten te verteren en wacht geduldig af.

Behandeling: maagzuurremmer

Indigestie kan aanvullend behandeld worden met medicijnen tegen dat vervelende opgeblazen gevoel in de maag. Door gedurende de hele eindejaarsperiode vaak en veel te eten krijgt de maag het zwaar te verduren. Maagzuurremmers kunnen verlichting van de klachten brengen in geval van indigestie. Maagzuurremmers verminderen de aanmaak van maagzuur waardoor maagbrand, oprispingen en een zure smaak tegengegaan worden. Aangeraden is om een maagzuurremmer in te nemen naargelang de momenten waarop je het meest last hebt van je maag. Treden klachten vooral tijdens de maaltijd op, neem de maagzuurremmer dan een half uurtje voor de maaltijd. Heb je vooral 's nachts last van maagzuur en oprispingen, neem dan een dosis voordat je slapen gaat. Enkele voorbeelden van effectieve maagzuurremmers zijn:
  • Zantac
  • Zantac Redugas (vooral tegen gasvorming)
  • Rennie
  • Omeprazol

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spijsverteringsproblemen: oorzaken, oplossingen en tipsSpijsverteringsproblemen: oorzaken, oplossingen en tipsProblemen met de spijsvertering kunnen je dagelijks leven aardig onder druk zetten. Maagpijn, zure oprispingen en missel…
Homeopathie bij indigestieIndigestie zijn alle storingen van de spijsvertering die op de maag en darmen slaan. Er zijn meerdere oorzaken aan te wi…
Wat is indigestie?Een té volle maag hebben betekent dat je tijdelijk lijdt aan indigestie. Het gaat vanzelf over, maar je moet even een pa…
Ben je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidBen je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidMisselijkheid is een erg vervelend gevoel dat in het algemeen vrij veel voorkomt. Vaak gaat misselijkheid gepaard met br…
Maagzweer; symptomen, diagnose, behandeling, tips en adviesMaagzweer; symptomen, diagnose, behandeling, tips en adviesVan een maagzweer is sprake als het slijmvlies van de maag of de twaalfvingerige darm beschadigd is, waardoor het (zure)…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/ranitidine?product=ranitidine, bezocht op 26/07/2015.

Reageer op het artikel "Lekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Maagproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!