InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillers

Behandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillers

Behandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillers De winter is de periode waarin verkoudheden het vaakst voorkomen. Een verkoudheid kan erg vervelend zijn, zeker als je ademhaling bemoeilijkt wordt. Hoesten, niezen en snotteren is bovendien erg uitputtend waardoor je lichaam sneller vermoeid geraakt. Wanneer je verkouden bent is het dan ook belangrijk om voldoende te rusten, je neus vrij te houden en bijvoorbeeld een warme citroendrank te drinken tegen uitdroging. Ook een hoestdrank kan nuttig zijn ter behandeling van keelpijn bij verkoudheid. Om de koorts terug te dringen kan je een koortswerende pijnstiller als paracetamol nemen. Welke tips en middeltjes zijn nog zoal nuttig om de symptomen van verkoudheid snel en effectief te bestrijden?

Verkouden: hoesten, niezen en snotteren

In de winterperiode heeft zowat iedereen er al wel eens last van: verkoudheid. Verkoudheden zijn geen ernstige aandoening en gaan relatief snel voorbij. Na een weekje of tien dagen ben je er meestal van af. Een opkomende verkoudheid is te herkennen aan de typische symptomen zoals hoesten en niezen. Een verkoudheid kan ook leiden tot bijkomende symptomen zoals hoofdpijn, keelpijn en vermoeidheid. Een verkoudheid gaat na een tijdje vanzelf voorbij, maar er zijn middeltjes om je lichaam goed te verzorgen zodat de symptomen sneller verminderen.

Behandeling verkoudheid

De behandeling van een verkoudheid situeert zich op meerdere niveau's. In de eerste plaats kan je een verkoudheid snel bestrijden door meteen de symptomen te behandelen. Deze behandeling is onder meer gericht op het stillen van de pijn (keelpijn, hoofdpijn), het verbeteren van de ademhaling (verstopte neus, ontstoken keel) en het verbeteren van de weerstand in het algemeen (vitaminenniveau's hoog houden). Ook moet je erop letten je lichaam de nodige rust te gunnen zodat het kan recupereren. Tijdens een ziektetoestand heeft je lichaam immers meer energie nodig dan in een normale, gezonde toestand.

Tips bij verkoudheid

Rust

Als je lichaam onder druk staat door een ziekte of aandoening, heeft het veel energie nodig om met die ziektetoestand om te gaan. Daardoor gaat veel kracht verloren en voel je je sneller moe. Daarom is het van belang om je lichaam niet te forceren met overbodige inspanningen en voldoende nachtrust te nemen. Ga dan ook een beetje vroeger slapen dan anders en neem een siësta. Als je kan, blijf dan binnenshuis en vermijd de kou buitenshuis.

Warm bad of douche

De hele dag maar niezen, hoesten en snotteren neemt veel energie weg en maakt je snel moe. Je nachtrust heb je dan ook echt wel nodig. Om goed te kunnen slapen, moet je goed kunnen ontspannen voordien. Daarvoor is een warme douche of een warm bad zeker een aanrader. Door de hitte komen ook afvalstoffen en bacteriën los wat voor verlichting van de klachten kan zorgen.

Middeltjes tegen verkoudheid

Neusdruppels

Als je verkouden bent heb je vaak last van een verstopte neus waardoor ademhalen moeilijk wordt. Je bent aan het snotteren en je kan niet anders dan voortdurend je neus snuiten. Dat kan heel vermoeiend zijn waardoor veel energie verloren gaat. Probeer je neus dan ook zo goed mogelijk vrij te maken en voor een goede ademhaling te zorgen. Dit kan dankzij middeltjes gebaseerd op eucalyptus zoals bijvoorbeeld Vickxcrème of neusdruppels.

Hete citroendrank

Door te snotteren en te niezen verlies je ook veel vocht waardoor je lichaam sneller uitgedroogd geraakt. Een droge keel en keelpijn dragen bij aan dat gevoel. Compenseer dit dan ook door voldoende vocht tot je te nemen. Iemand die verkouden is heeft vaak niet veel zin om water te drinken, dus warme dranken zijn een meer geschikte oplossing. Thee met citroen is ideaal om de keel te verzachten en tegelijk de nodige vitaminen op te nemen, waardoor je je immuunsysteem sterker maakt. Een andere aanrader is een gezonde bouillonsoep.

Hoestdrank tegen keelpijn

Een hoestdrank die slijm losmaakt of verzachtend werkt kan erg nuttig zijn tegen een pijnlijke verkoudheid. Ten eerste kan een hoestsiroop met bijvoorbeeld broomhexine de keelpijn tegengaan en tegelijkertijd kan het keelslijm sneller loskomen. Hierdoor kan de verkoudheid vlotter genezen en zullen symptomen als hoesten en keelpijn sneller verdwijnen.

Pijnstillers bij verkoudheid

Pijn
Een pijnstiller tegen hoofdpijn of keelpijn is snel genomen, maar toch moet je hiervoor opletten. Je lichaam raakt heel snel gewoon aan pijnstillers en je zal er dan ook meer nodig hebben om hetzelfde effect te bereiken. Probeer een verkoudheid op een zo natuurlijk mogelijke manier te behandelen en heb geduld tot je lichaam alles heeft uitgezweet en de verkoudheid vanzelf verdwijnt.

Koorts
Als de symptomen na tien dagen niet verdwenen zijn en je koorts krijgt, dan kan er meer aan de hand zijn en is het aangeraden om advies te vragen aan een arts. Om de koorts snel te bestrijden kan je paracetamol nemen, dat niet alleen pijnstillend maar ook koortswerend werkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoestbuien bij kinkhoest: symptomen, behandeling & tipsHoestbuien bij kinkhoest: symptomen, behandeling & tipsKinkhoest is een ziekte die overgedragen wordt via een bacterie. De kinkhoest treft de bovenste luchtwegen en leidt tot…
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Verkoudheid en hoesten, voorkomen en behandelenVerkoudheid en hoesten, voorkomen en behandelenIn de koudere maanden worden veel mensen verkouden. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat in de wintermaanden mensen v…
Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheidJe hoeft niet altijd meteen naar de dokter te lopen wanneer je een beetje verkouden bent. Ontdek hier enkele natuurlijke…

Reageer op het artikel "Behandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillers"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Winterkwaaltjes
Medische informatie…
Schrijf mee!