InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > SOA's: Gonorroe

SOA's: Gonorroe

SOA's: Gonorroe Een SOA is een infectie die vooral tijdens het vrijen van persoon op persoon wordt overgedragen. De meeste mensen gaan er uit schaamte pas laat mee naar de dokter, terwijl zo'n bezoek juist raadzaam is om complicaties te voorkomen. De meeste SOA's zijn met medicijnen goed te behandelen. Gonorroe is een bacteriële infectie die ontsteking van de genitaliën en afscheiding veroorzaakt. Gonorroe kan zich voordoen bij seksueel actieve mensen van alle leeftijden.

Gonorroe

De bacterie Neisseria gonorrhoeae gonococcus), die gonorroe, ook wel druiper genoemd, veroorzaakt, kan worden overgedragen door diverse vormen van seksueel contact. De infectie beperkt zich meestal tot de plek waar de bacteriën het lichaam binnenkomen, maar kan zich via de bloedbaan naar andere delen van het lichaam verspreiden, zoals de gewrichten. Een pasgeboren baby die in het geboortekanaal is geïnfecteerd, kan een ernstige oogontsteking krijgen die zonder behandeling blindheid kan veroorzaken.

Gonorroe komt tegenwoordig minder voor dan vroeger. dit komt deels doordat er veiliger wordt gevreeën. Gonorroe is nu de op twee na meest voorkomende SOA na een chlamydia-infectie en herpes genitalis.

De symptomen

Gonorroe bij de vrouw geeft vaak geen klachten. Zijn die er wel, dan treden ze meestal een tot veertien dagen na de geslachtsgemeenschap bij een besmet persoon op. Bij mannen zijn de klachten duidelijker:
  • afscheiding of pus uit de penis;
  • pijn blij het plassen.

Vindt geen behandeling plaats, dan kunnen de symptomen na ongeveer twee weken verdwijnen, maar de persoon blijft besmettelijk. Ongeveer de helft van de besmette vrouwen krijgt wel klachten. Deze kunnen zijn:
  • geelachtige of groene afscheiding of pus uit de vagina;
  • pijn bij het plassen;
  • pijn in de onderbuik en eventueel koorts en ernstig ziek zijn (PID);
  • onregelmatige vaginaal bloedverlies.

Voor beide geslachten geldt dat als de gonorroe ten gevolge van anale seks is opgelopen, de anus en het rectum ontstoken kunnen raken. Als de infectie tijdens orale seks is overgedragen, is een pijnlijke keel het eerste verschijnsel.

Zijn er complicaties?

Bij mannen kan gonorroe leiden tot ontsteking van de teelballen en bijballen (de buisjes die het sperma uit de teelballen vervoeren), een ziekte die we epidodymo-orchitis noemen. Bij vrouwen kan de infectie zich van de vagina via de baarmoeder naar de eileiders verspreiden, en zo voor ontsteking in het kleine bekken zorgen. Blijft behandeling achterwege, dan kunnen er verklevingen ontstaan waardoor de vruchtbaarheid vermindert. Een enkele keer komen de gonokokken ook in de bloedbaan, met als gevolg koorts, huiduitslag en ontstoken gewrichten.

De behandeling

Als u denkt dat u of uw partner gonorroe heeft, ga dan naar uw huisarts of naar een kliniek die gespecialiseerd is in SOA. U kunt hier anoniem onderzocht en behandeld worden. Om de diagnose te bevestigen wordt een kweek afgenomen. u zult waarschijnlijk ook op andere SOA worden getest, zoals een chlamydia-infectie. Gonorroe wordt met antibiotica behandeld en is meestal na 3 a 4 dagen over.

In de zeer zeldzame situatie dat de bacteriën zich door het hele lichaam hebben verspreid, is ziekenhuisopname voor een infuus met antibiotica noodzakelijk. Waarschuw al uw sekspartners, ook voor hen is onderzoek noodzakelijk, ook als ze geen klachten hebben.

Is het te voorkomen?

Het risico om gonorroe op te lopen kunt u beperken door veilig te vrijen. Om te voorkomen dat de infectie zich verspreidt, is het van belang dat u geen onbeschermd seksueel contact hebt tot u en uw partner(s) de behandeling hebben afgerond.
Gerelateerde artikelen
Orale gonorroe: symptomen, oorzaak, behandeling en preventieOrale gonorroe: symptomen, oorzaak, behandeling en preventieWat is orale gonorroe, wat zijn de symptomen en hoe kan orale gonorroe behandeld worden? Gonorroe is een veel voorkomend…
Gonorroe, een seksueel overdraagbare aandoening (soa)Gonorroe, een seksueel overdraagbare aandoening (soa)Gonorroe is een seksueel overdraagbare aandoening en staat ook bekend onder de naam ‘druiper’. Gonorroe kan een infectie…
Druiper (soa): symptomen, oorzaak en behandelingDruiper (soa): symptomen, oorzaak en behandelingDe seksueel overdraagbare aandoening 'gonorroe' wordt in de volksmond vaak een 'druiper' genoemd vanwege een (soms) over…
Besmetting met GonorroeBesmetting met GonorroeGonorroe staat op de vierde plaats van meest voorkomende SOA binnen Nederland. Jaarlijks raken 6.000 mensen met deze zie…
Gonorroe: symptomen, oorzaak en behandeling van een druiperGonorroe: symptomen, oorzaak en behandeling van een druiperGonorroe symptomen zijn niet altijd aanwezig. Vrouwen met gonorroe (ofwel een druiper) ervaren vaak weinig of geen klach…

Reageer op het artikel "SOA's: Gonorroe"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 21-09-2007
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!