InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > SOA's: Syfilis

SOA's: Syfilis

SOA's: Syfilis Syfilis in een bacteriële infectie die aanvankelijk op de genitaliën zit, maar die, zonder behandeling, jaren later ook ziekte van andere lichaamsdelen kan veroorzaken. Syfilis kan zich voordoen bij seksueel actieve mensen van alle leeftijden. De symptomen van syfilis doen zich in drie stadia voor. De eerste en tweede stadium zijn tot twee jaar besmettelijk. Het derde stadium is niet besmettelijk. U kunt het risico om syfilis op te lopen beperken door veilig vrijen.
Syfilis wordt veroorzaakt door de bacterie Treponema pallidum. Dit micro-organisme komt in het lichaam via het slijmvlies van de genitaliën of via de huid binnen. Zonder behandeling kan de ziekte ernstige gevolgen hebben. Het voorkomen van syfilis is na de introductie van penicilline (jaren veertig van de vorige eeuw) sterk afgenomen. Tegenwoordig komt de ziekte zelden verder dan het stadium waarin de huid en slijmvliezen zijn aangetast. Wel komt er sinds circa 1980 weer meer syfilis voor.

Een zwangere vrouw met syfilis kan de ziekte aan de foetus doorgeven, met aangeboren syfilis als gevolg. Daarom worden alle zwangeren routinematig aan het begin van de zwangerschap op silis getest, waardoor deze complicatie eigenlijk nauwelijks meer voorkomt in Nederland.

De symptomen

De symptomen van syfilis doen zich in drie stadia voor. De eerste en tweede stadium zijn tot twee jaar besmettelijk. Het derde stadium is niet besmettelijk.

Primaire syfilis

Binnen een tot twaalf weken na contact met een besmet persoon doen zich de volgende symptomen voor:
  • harde, pijnloze en zeer besmettelijke zweer, ook wel sjanker geheten. De sjanker verschijnt meestal op de penis of vulva, maar kan ook in de vagina, mond of het rectum zitten, ten gevolge van orale of anale seks;
  • pijnloze vergroting van de lymfklieren in de lies of de hals.

De sjanker kan ongemerkt blijven en dan na een tot zes weken weer verdwijnen.

Secundaire syfilis

Ongeveer zes tot 24 weken nadat de sjanker is verschenen, ontwikkelen zich de volgende symptomen:
  • niet-jeukende, besmettelijke uitslag over het hele lichaam, inclusief de handpalmen en voetzolen;
  • dikke, grijze of roze, vochtige wratachtige plekken in de huidplooien van de genitaliën en de anus;
  • een heel enkele keer haaruitval in plukken;
  • koort en vermoeidheid;
  • hoofdpijn en spierpijn.

Na vier tot twaalf weken verdwijnen deze symptomen vanzelf.

Tertiaire syfilis

Sommige mensen hebben de rest van hun leven geen symptomen. blijft behandeling achterwege, dan zal een op de drie mensen tien tot twintig jaar na de eerste besmetting tertiaire syfilis krijgen. De symptomen wisselen, maar zijn onder andere persoonlijkheidsveranderingen, dementie, meningitis tabes dorsalis ( de beruchte 'ruggenmergstering'), wat tot verzwakking en moeite met lopen leidt, en aorta-aneurysma.

De behandeling

als u denkt dat u (of uw partner) syfilis hebt, ga dan naar uw huisarts of naar een SOA-kliniek. In het eerste stadium zal uw arts een uitstrijkje maken van de sjanker voor microscopisch onderzoek. de diagnose van zowel primaire als secundaire syfilis wordt aan de hand van bloedonderzoek bevestigd. er wordt waarschijnlijk tegelijk op andere SOA's getest. Als men tertiaire syfilis vermoedt, zal een lumbaalpunctie worden gedaan om te kijken of er in het ruggenmergvocht antistoffen tegen de bacterie zitten.

Syfilis wordt behandeld met injecties met antibiotica. In de primaire en secundaire fase herstelt men meestal volledig. Letsel ten gevolge van tertiaire syfilis kan van blijvende aard zijn.

Is het te voorkomen?

U kunt het risico om syfilis op te lopen beperken door veilig te vrijen. Wie de ziekte heeft, mag geen onbeschermd seksueel contact hebben tot behandeling is afgerond.
Gerelateerde artikelen
Syfilis: symptomen vrouwen en mannen & behandeling, oorzaakSyfilis: symptomen vrouwen en mannen & behandeling, oorzaakSyfilis symptomen, oorzaak en behandeling. Syfilis is een seksueel overdraagbare aandoening (soa). Syfilis ontwikkelt zi…
Seksueel overdraagbare aandoeningenVaak weten mensen de gevolgen van onveilige seks niet. Ik vind het belangrijk dat je de gevolgen hiervan weet. Waarom zo…
Syfilis, een seksueel overdraagbare aandoening: wat te doen?Syfilis, een seksueel overdraagbare aandoening: wat te doen?Syfilis is een SOA die wordt veroorzaakt door een bacterie. Deze aandoening kent verschillende stadia. Kenmerkend is het…
Besmetting met syfilisBesmetting met syfilisJaarlijks worden in Nederland gemiddeld 750 mensen besmet met syfilis. Dit is goed voor een zevende plaats op de lijst m…
Soa thuistesten online bestellen; werking & betrouwbaarheidSoa thuistesten online bestellen; werking & betrouwbaarheidHoe kun je de aanwezigheid van een soa zelf testen? Met een thuistest kun je zelf thuis controleren of je misschien een…

Reageer op het artikel "SOA's: Syfilis"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 21-09-2007
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!