InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kersenwratjes: behandelen en oorzaak seniele angiomen

Kersenwratjes: behandelen en oorzaak seniele angiomen

Kersenwratjes: behandelen en oorzaak seniele angiomen Kersenwratjes of in het latijn: seniele angiomen, worden ook wel angiomata senilis, haemangiomata senilis of ruby spots genoemd. Kersenwratjes zijn geheel onschuldige vaatzwellingkjes, die zich vooral bij mensen boven de dertig jaar voordoen. Maar ze kunnen ook al in de tienertijd verschijnen. De diagnose wordt normaal gesproken op het oog gesteld. Behandeling van een kersenwratje is in principe niet nodig, omdat het om een volstrekt goedaardige aandoening gaat. Verwijdering is mogelijk door excisie, coagulatie of lasertherapie.

Kersenwratjes

Kersenwratjes - inleiding

Seniele angiomen of kersenwratjes worden ook wel angiomata senilis, haemangiomata senilis of ruby spots genoemd. Seniele angiomen betekent letterlijk 'ouderdom vaatgezwelletjes'. Het is een veelvoorkomend en volstrekt goedaardig huidverschijnsel. Ze komen bij ouderen vaak wijdverspreid over het lichaam voor en ze zien eruit als halfbolronde papels die 1mm tot 1cm groot zijn.

Oorzaak en ontstaan van kersenwratjes

De afwijking is een vasculaire dermatose: een vaatafwijking waarbij de bloedvaatjes in de oppervlakkige lederhuid uitsuwen. De plek ontstaat dus door oppervlakkige sterk verwijde vaatjes in de huid. Medische onderzoekers hebben geen duidelijke verklaring waarom kersenwratjes ontstaan. Sommige artsen geloven dat deze plekjes ontstaan ten gevolge van schade aan de huid door te veel blootstelling aan de zon, terwijl anderen geloven dat het een genetisch defect betreft.

Vóórkomen kersenwratjes

Met het toenemen van de leeftijd komen kersenrwatjes vaker voor. Ze kunnen al in de tienertijd verschijnen en bijna iedereen boven de veertig jaar heeft er één of meerdere. Bij mannen en vrouwen komen ze even vaak voor. We hebben sommige personen een sterke aanleg om kersenwratjes te ontwikkelen.

Symptomen kersenwratjes

Kersenwratjes zijn rode, halfbolronde vaatzwellinkjes van 1mm tot 1cm in doorsnede. Vaak zijn ze kersenrood of robijnrood en slechts zelden donkerbruin tot bijna zwart. Ze komen vaak voor op de romp, maar ze kunnen ook in het gezicht of de nek verschijnen. Het aantal kersenwratjes kan in de loop der jaren toenemen.

Diagnose kersenwratjes

De diagnose van kersenwratjes wordt meestal op het oog gesteld. Bij twijfel kan een biopsie uitkomst bieden.

Behandeling kersenwratjes

Kersenwratjes zijn volstrekt goedaardig en daarom is behandeling niet nodig. Behandeling kan worden aanbevolen wanneer de afwijkingen irriteren of bloeden of als de laesies als cosmetisch storend worden ervaren door de patiënt. Verwijdering is mogelijk door excisie (het wegsnijden van de afwijking), coagulatie (waarbij het kersenwratje wordt weggebrand) of lasertherapie. Kersenwratjes kunnen vooral goed behandeld worden met de vaatlaser.

Kersenwratjes behandelen met de vaatlaser

Het aantal behandeling dat iemand nodig heeft, is afhankelijk van de hoeveelheid kersenwratjes. Tijdens de behandeling met de vaatlaser verkleuren de bloedblaartjes naar een grijsschakering. Daarna verschrompelen de plekjes en het korstje valt er na 7 tot 10 dagen af. Voor een groot kersenwratje is soms een tweede behandeling nodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Angiokeratomen: rood-paarse verharde bultjes scrotum & vulvaAngiokeratomen: rood-paarse verharde bultjes scrotum & vulvaLast van rood-paarse verharde bultjes op scrotum of vulva? Angiokeratomen zijn rood-paarse gezwelletjes, die uitgaan van…
Pyogeen granuloom: symptomen, oorzaak en behandelingPyogeen granuloom: symptomen, oorzaak en behandelingHet pyogeen granuloom is een courante goedaardige huidaandoening. Het pyogeen granuloom wordt gekenmerkt door de groei v…
Oog laser behandeling - Tegen welke aandoeningen helpt het?Oog laser behandeling - Tegen welke aandoeningen helpt het?Ooglaser behandeling is een uniek waardevolle behandeling, maar het is alleen nuttig voor bepaalde, specifieke kwalen. B…
Permanente ontharing: Elektrische ontharing, laser en IPLWanneer mensen last hebben van overbeharing, zijn er tal van methoden beschikbaar. Scheren, epileren, ontharingscrème of…
Hardnekkige schimmelnagels aanpakken met laserSchimmelnagels worden wel vaak kalknagels genoemd. Dat woord klopt niet, maar het euvel zelf is erg moeilijk te bestrijd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lee Wrigley / Wikimedia Commons
  • http://www.huidarts.com

Reageer op het artikel "Kersenwratjes: behandelen en oorzaak seniele angiomen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!