InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdip

Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdip

Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdip Naast de gewone lichttherapie tegen de symptomen van een winterdip of winterdepressie, is er nu ook een andere methode: de Valkee lichttherapie via de oren. Het klinkt misschien raar, maar deze methode heeft haar nut al bewezen voor een heleboel mensen met een affectieve stoornis. Via een headset wordt licht langs de gehoorgang naar de hersenen gezonden, waardoor vermoeidheid en angstgevoelens bestreden worden. Ook krijg je meer energie en word je minder snel moe. Wat zijn nog zoal de voordelen van deze lichttherapie via de oren?

Winterdip en winterdepressie

Eenmaal het winteruur van kracht is, worden de dagen korter en kouder. Dit zorgt bij veel mensen voor gevoelens van somberheid, moedeloosheid en melancholie. Deze gevoelens worden nog versterkt door het gebrek aan zonlicht en het slechte weer. In deze periode komt een winterdipje of winterdepressie dan ook vrij vaak voor.

Lichttherapie als remedie

Lichtstralen

Om de donkere dagen en het schaarse zonlicht te compenseren, nemen sommige mensen de beslissing om 's winters enkele weken te overwinteren in een zonnig klimaat. Een andere manier om verschijnselen van winterdepressie te voorkomen en te bestrijden, is het toepassen van lichttherapie. Lichttherapie bestaat erin dat de hersenen de lichtstralen van een speciale lamp of bril waarnemen.

Voordelen

Op die manier nemen de hersenen licht op via de ogen, waardoor positieve effecten worden waargenomen op psychologisch vlak. Doordat je meer licht kan opnemen neemt het niveau aan melatonine toe, waardoor je 's avonds makkelijker de slaap kan vatten. Bij sommige patiënten kan op deze manier ook depressie bestreden worden. De meest voorkomende vormen van lichttherapie zijn deze via een lichttherapielamp of via een lichttherapiebril.

Valkee headset

Maar er is ook een andere vorm van lichttherapie beschikbaar: de in Finland ontwikkelde lichttherapie via de oren. Het gaat om de Valkee lichttherapie. Deze vorm van lichttherapie verloopt via de "bright lights headset". Hierbij wordt door oordopjes licht gezonden naar de lichtgevoelige regio's van de hersenen. Het gedurende acht minuten gebruiken van deze headset zou volgens Valkee al volstaan om effectief te zijn. Duizenden mensen gebruiken deze methode al om hun winterdip te bestrijden en hun stemming te verbeteren.

Lichttherapie via de oren: voordelen

Draagbaar

De Valkee lichttherapie biedt heelwat voordelen ten opzichte van de klassieke lichttherapie, waarbij de patiënt de lichtstralen opvangt via een lamp. Het praktisch voordeel van deze vorm van lichttherapie is dat de Valkee headset draagbaar is. Je kan de headset dus makkelijk overal mee naartoe nemen om van het positief effect ervan te genieten. Daarnaast is het zo dat amper 8 minuten per dag volstaan om een positief effect te ondervinden van deze gesofistikeerde vorm van lichttherapie.

Bijkomende voordelen

De belangrijkste voordelen van deze lichttherapie hebben verband met de symptomen van winterdip en winterdepressie. In het algemeen zal je meer energie hebben dankzij lichttherapie en zal je je minder moe voelen. Daarnaast zal je humeur er op vooruit gaan en krijg je minder te maken met gevoelens als angst en onzekerheid. Je zal een betere algemene lichamelijke én mentale gezondheid ontwikkelen waardoor je ook een betere nachtrust zal hebben. Al deze voordelen zetten een positieve kettingreactie in werking waardoor je een winterdip of winterdepressie makkelijk zal kunnen vermijden.

Wetenschappelijk onderzoek

Sinds 2007 is aan de universiteit van Oulu in Finland multidisciplinair onderzoek gedaan op het vlak van psychiatrie, neurobiologie en hersenbiologie. Onderzoek wees uit dat de Valkee headset via de gehoorgang acitiviteiten in de hersenen veroorzaakt. Doordat hersenen lichtgevoelig zijn kunnen er op deze manier interessante resultaten behaald worden bij personen die last hebben van stemmingswisselingen. Bij 9 op 10 van de onderzochte personen met seizoensgebonden affectieve stoornissen waren de symptomen na vier weken verdwenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Winterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomenWinterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomenWe hebben al veel nieuwe inzichten verworven over de winterdip, ook wel herfstmoeheid of winterblues. Maar waarom wachte…
Winterdepressie, symptomen en behandelingWinterdepressie, symptomen en behandelingEen winterdepressie, winterblues of winterdip. Dit ontstaat wanneer de dagen korter en de nachten langer worden. De hoev…
Winterdepressie oorzaken, symptomen en behandelingEr zijn sterke aanwijzingen dat de verminderde blootstelling van het lichaam aan zonlicht een oorzaak is voor het ontsta…
Bronnen en referenties
  • http://www.humancharger.com/(geraadpleegd op 11/08/2015)
  • .http://www.slaapclinic.nl/node/10 (geraadpleegd op 29/04/2017).

Reageer op het artikel "Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdip"

Reactie

Adje Vermeulen, 12-11-2014 16:17 #1
Graag zou ik van u willen vernemen waar het Valkee lichttherapie Headsetje te koop is,
ik heb veel gezocht ook bij thuiszorgwinkels.
Graag hoor ik iets van u.

Groet A. Vermeulen Reactie infoteur, 13-11-2014
Hallo meneer Vermeulen,

Om de headset "Valkee lichttherapie" te kopen kan u onder meer terecht bij een therapeut, of bij medische zorgwinkels in uw buurt. Is de headset niet te koop dan kan u eventueel aan de zorgwinkel vragen om deze te bestellen. Thuiszorgwinkels die de headsel te koop aanbieden zijn onder meer Vegro, Vitaal en EmCart Groep.
Maar u kan ook zelf online de Valkee headset kopen via de websites:
-http://www.t-fitness.be/nl/valkee-Lichttherapie-1659515147
-http://www.valkee.com/en/

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Seizoensdepressies behandelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!