InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mexicaanse griep is nu officieel een pandemie

Mexicaanse griep is nu officieel een pandemie

Mexicaanse griep is nu officieel een pandemie De Mexicaanse griep is in 2009 en 2010 tot pandemie uitgeroepen en heeft vele slachtoffers gemaakt. In Nederland stierven hieraan inmiddels 67 mensen. Het gevaar zit vooral in het muteren van het virus en het gemak waarmee een virus zich van mens op mens weet te verspreiden. Mutaties vinden inmiddels plaats. De uitbraak van de griep in Mexico had vele slachtoffers gemaakt. De verspreiding ging razendsnel. In 2013 was de Mexicaanse griep weer terug in Europa. Wat zijn de symptomen en wat brengt 2015 ons? Wat is een pandemie?

Gevolgen van een gewone griep

De griep is een besmettelijke virusinfectie, die in herfst en winter velen ziek maakt. Besmetting treedt zeer eenvoudig op via de lucht of bijvoorbeeld besmette handen. Binnen 1 à 2 dagen incubatietijd kunnen vervelende verschijnselen optreden zoals spierpijn, hoofdpijn, verkoudheid, misselijkheid en zo verder. Meestal volstaat het om de griep uit te zieken, en zo nodig een paracetamol of anti griep middel, zoals Citrosan, te gebruiken en vers fruit. Voor ouderen en kleine kinderen of personen met een verminderde weerstand, is het goed om in de oktobermaand preventief een injectie bij de huisarts te halen.

De Vogelgriep

Dan hadden we tot voor kort de vogelgriep. Ook het vogelgriep virus is nauw verwant aan het menselijke griepvirus, een influenza A, waar jaarlijks 5 tot 10 procent van de Nederlandse bevolking aan lijdt. De bekende vogelgriep uit Azië is van het subtype H5N1. Veel trekvogels zijn drager van het influenzavirus. Via de uitwerpselen van de wilde vogels kan het virus bijvoorbeeld terecht komen in het drinkwater van kippen op een boerderij. Zodra er een besmet is, vermenigvuldigt het virus zich razendsnel.

Gevolgen voor de mens

Het virus kan zich van de kip op de mens verspreiden, maar dat gebeurt niet zo vaak. Tot nog toe zijn maar enkele mensen slachtoffer geworden van de H5N1-variant en overleden. Miljoenen dieren gingen wel dood. Vele werden preventief geruimd. Maar daar blijft het niet bij. Deskundigen waarschuwen al lang dat door vermenging van het vogelgriepvirus met het menselijke DNA een dodelijke cocktail voor de mens kan ontstaan. Het kan leiden tot een wereldwijde pandemie. Zoals bekend zijn er in het recente verleden meerdere epidemieën geweest. De bekendste in de hedendaagse tijd is de Spaanse Griep, die in 1918 tussen de 20 en 40 miljoen dodelijke slachtoffers veroorzaakte.

Mexicaanse griep

Nu de Mexicaanse griep. De Mexicaanse griep wordt veroorzaakt door een H1N1 virus. Bewezen is dat deze griep van mens op mens wordt verspreid. De belangrijkste symptomen van de Mexicaanse griep lijken veel op die van een stevige gewone griep en de incubatietijd bedraagt 4 dagen na de besmetting met het virus.

Symptomen Mexicaanse griep

Denkt u daarbij aan:
  • Hoge koorts.
  • Hoofdpijn.
  • Vervelende droge hoest.
  • Spierpijn.
  • Erg moe zijn.
  • Koude rillingen.

Wat is een pandemie?

Het bekendste voorbeeld van een pandemie is de griep uitbraak van de Spaanse Griep. Deze pandemie hield twee jaar aan, en startte aan het einde van de Eerste Wereldoorlog in 1918. Het type virus dat de Spaanse Griep veroorzaakte, was van oorsprong een vogelgriep virus, dat eveneens was gemuteerd en zich aan de mens aangepaste. Nu is de Mexicaanse griep door de WHO ook al uitgeroepen tot pandemie.

Is er een geneesmiddel?

Neen, momenteel is er geen geneesmiddel voor de mens. Niet in de laatste plaats omdat nog niet bekend is hoe het eventuele gemuteerde virus eruit zal zien. Wel is er virus remmer Tamiflu, die net zoals alle anti-virale middelen, tracht de vermenigvuldiging van het virus in het lichaam te beperken. Niemand die zeker weet of het afdoende zal zijn. Bovendien is er veel te weinig in voorraad om iedereen te beschermen. De overheid heeft vast lijstjes van mensen die dan zullen worden ingeënt, maar of u en ik op die lijst staan waag ik te betwijfelen. Het kabinet vast wel, en het Koninklijke huis. Maar verder is de lijst geheim.

Doden in Nederland door Mexicaanse Griep in 2010

Breaking news is dat op 22 oktober 2009 een 14-jarig meisje uit Haarlem is overleden aan de gevolgen van de Mexicaanse griep, terwijl ze vlak daarvoor nog volledig gezond was. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft dit bevestigd. Mede hierdoor zullen waarschijnlijk alle jongeren, baby's en peuters worden gerekend tot de risicogroepen van de van de Mexicaanse griep.

Bijwerkingen vaccinatie Mexicaanse griep niet ongevaarlijk

Het vaccin tegen de Mexicaanse griep blijkt nogal wat bijwerkingen te hebben. Dit zou komen door de toevoegingen, adjuvans die de werking van het vaccin moeten versnellen en vereenvoudigen. Zo worden niet alleen conserveringsmiddelen toegevoegd, maar bijvoorbeeld ook haaienlever olie. Er is zelfs een goedkopere versie op de markt, die kwik en squaleen bevatten, terwijl van squaleen is bekend, dat het auto-immuunziekten kan veroorzaken. In nogal wat landen zwelt de kritiek op het vaccin aan. De inenting leidt dan niet alleen tot pijnlijke rode plekken op de huid, maar soms ook tot hevige koorts, heftige pijnen, vermoeidheid en heeft soms een shock als gevolg door bijkomende allergische reacties.

Doden door mutatie griepvirus

Op 27 november 2009 worden doden gemeld door veranderingen in het griepvirus. En dat is waar we voor vreesden: een veranderende, muterende, virus, waar de huidige middelen misschien wel tegen werken, maar toch in mindere mate. Momenteel zijn ook mutaties aangetroffen in landen als Noorwegen, Brazilië, China, Japan, Mexico, Oekraïne en de VS. U doet er dus goed aan om deze landen de komende tijd te mijden.

Mexicaanse griep in 2011, 2012, 2013-2014

De Mexicaanse griep is weer terug in 201. In Groot-Brittannië stierven recent 10 mensen. Ook in Duitsland en België. Ook dichter bij huis: in de regio Nijmegen stierven eind 2010 twee kinderen door het griepvirus H1N1 en voor 2011 wordt een verdere doorbraak van dit virus verwacht. De symptomen en risicogroepen zijn bekend. Niet bekend is hoe erg het gaat worden dit keer. Dit seizoen, 2010-2011, zijn al 43 mensen opgenomen in het ziekenhuis met de Mexicaanse griep. Sinds 2012 wordt de Mexicaanse griep meegenomen in het griepvaccin. In januari 2013 was de Mexicaanse griep toch weer terug en dat zou in 2014 ook weer het geval kunnen zijn.

Slot

Mexico, de VS, Canada, Engeland, Nederland, Frankrijk, Duitsland. Het H1N1 virus, de Mexicaans griep, verspreidt zich eenvoudig verder. Nu afwachten wat dat in 2015 voor ons gaat betekenen. Wie redenen heeft om aan te nemen dat hij de Mexicaanse griep heeft, neemt het beste zo snel mogelijk contact op met de huisarts. Tamiflu blijkt als virusremmer goed te werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Feiten over Mexicaanse griep en vogelgriepepidemieFeiten over Mexicaanse griep en vogelgriepepidemieGriep is een infectieziekte die seizoensgebonden is en die epidemisch optreedt in de wintermaanden. Dat betekent dat de…

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep is nu officieel een pandemie"

Reacties

J. Aalbregt, 02-11-2009 20:22 #2
Wat zijn de bijwerkingen van de vaccinatie? Reactie infoteur, 02-11-2009
Beste J. Aalbrecht,
Er wordt gewaarschuwd voor pijnlijke rode plekken op de huid, soms ook hevige koorts, heftige pijnen, vermoeidheid en ernstige bijkomende allergische reacties. Bovendien maakte het RIVM bekend dat het vaccin niet is getest op zwangere vrouwen en jongeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank Pronk, 28-10-2009 23:53 #1
Ik heb een kapsalon waar mensen niezen en proesten en hoesten, de remedie is niezen enz. in een papieren zakdoek, maar je handen zitten onder de kapmantel.Heeft u enig idee hoe kappers daar mee om moeten gaan?Moeten wij mondkapjes dragen, rubber handschoenen, huisartsen die klant bij ons zijn vinden dat onzin.
Er is nog geen enkele kapsalon in Nederland gewaarschuwd hoe we daar mee om moeten gaan.
Mensen die zich beroerd voelen en niet gaan werken komen vaak de kapper bezoeken om ons zonder opzet overigens te besmetten.Is het niet mogelijk om bekend te maken niet naar openbare gelegenheden te gaan als mensen zich zwak, ziek of misselijk voelen.Als wij het zeggen staan ze ons schaapachtig aan te kijken.
Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 29-10-2009
Beste Frank Pronk,
Het is inderdaad het beste dat mensen met de Mexicaanse griep zo veel mogelijk uit de buurt blijven. De overheid schrijft in grip op griep bijvoorbeeld: "Blijf thuis en uit de buurt van anderen. Het virus wordt via de lucht verspreid. U kunt andere mensen besmetten door hoesten, niezen en praten. U voorkomt dat u iemand besmet door zo min mogelijk contact te hebben met andere mensen." Maar ja, niet iedereen zal zich er aan houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-08-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezond leven
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!