InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dengue is ernstige virusziekte veroorzaakt door tijgermug

Dengue is ernstige virusziekte veroorzaakt door tijgermug

Dengue is ernstige virusziekte veroorzaakt door tijgermug In Nederland zijn er steeds meer mensen die verre reizen maken. Nu zien we dat ziektes die voorheen bij ons onbekend waren steeds vaker ook in Nederland bekend raken. Zo is het ook met dengue ofwel knokkelkoorts. Deze ziekte wordt overgebracht door de tijgermug. Dengue was een ziekte die vooral in tropische gebieden voorkwam maar langzaam maar zeker komt de ziekte steeds vaker voor in sub-tropische gebieden. Hoe ernstig is deze ziekte en wat kunnen we doen om ons te beschermen?

Dengue is een ziekte die wordt overgebracht door de tijgermug

In 1780 werd dengue voor het eerst beschreven maar pas in 1906 werd aangetoond dat de ziekte wordt overgebracht door muggen. Sedert 1954 heeft men het dengue-hemorragische koortssyndroom beschreven. Dengue wordt ook wel knokkelkoorts genoemd en is een ernstige ziekte die gepaard gaat met ernstige gewrichtspijnen. De veroorzaker is een speciale mug, de Aedes aegypti ofwel de denguemug. Ook is er de Aedes albopictus en dit is de tijgermug. Ook deze mug met zwart wit gestreepte pootjes kan dengue overbrengen. De mug brengt het virus over als ze je steken via het speeksel van de mug.

Flavivirus

Het ingewikkelde is dat er vier soorten virussen bekend zijn van het genus flavivirus. Als je besmet bent geraakt met één van deze virussen dan ben je wel voor je leven lang immuun tegen deze ene variant. Toch kun je dan nog besmet raken met een van de andere drie varianten en het is zelfs algemeen bekend dat de infectie dan nog ernstiger kan worden. Het lichaam heeft inmiddels al antistoffen aangemaakt tegen het virus en het afweersysteem zal heftiger gaan reageren bij een volgende besmetting met een van de andere virussen. We kunnen drie soorten dengue onderscheiden:
  • klassieke dengue
  • dengue-hemorragische koorts
  • dengueshocksyndroom

Vooral voor jonge kinderen kan dengue gevaarlijk zijn. Het dengueshocksyndroom kan zelfs de dood ten gevolge hebben.

De symptomen van dengue

Wees altijd alert op een infectie met dengue wanneer je in een gebied bent of recent bent geweest waar dengue voorkomt. De symptomen zijn dat er plotseling hele hoge koorts optreedt waarbij de patiënt zich heel ziek voelt. De koorts gaat gepaard met zware hoofdpijn en pijn in de gewrichten en spieren. Er kan uitslag ontstaan die meestal een begin zal hebben op de onderbenen maar dit is niet altijd het geval. Deze uitslag gaat verder op de romp, ledematen en het gezicht. Als je gaat herstellen ontstaan schilfers op de huid. Ook kan er sprake zijn van een maag-darmontsteking waarbij men gaat overgeven en/of diarree krijgt. Hoesten, misselijkheid en keelpijn zijn eveneens symptomen. Soms wordt gedacht dat er slechts sprake is van een griep of een andere infectieziekte. Zo lang men koorts heeft is de ziekte besmettelijk. Daarom wordt dengue ook gemakkelijk meegebracht uit tropische landen. Men heeft niet direct in de gaten dat er sprake is van dengue en kan dus andere mensen besmetten. De incubatietijd van dengue is kort en duurt slechts 6 of 7 dagen. De hoeveelheid bloedplaatjes blijven langzaam dalen en als de koorts gaat verminderen dan zullen de huidafwijkingen meestal optreden. In heel ernstige gevallen kan er sprake zijn van het dengueshocksyndroom.

De behandeling van de virusziekte

De incubatietijd ligt tussen de vier en zeven dagen. Maar ongeveer 40% van alle mensen die gebeten worden door de tijgermug krijgen geen klachten. Er bestaat geen vaccin tegen dengue en er zijn ook geen afdoende medicijnen. Daarom kan men alleen de symptomen bestrijden met koortswerende middelen. Men mag wel paracetamol gebruiken maar geen ascal of aspirine. Veel en regelmatig drinken is noodzakelijk en als de patiënt daar niet toe in staat is dan dient vocht toegediend te worden via een infuus.

Preventie om dengue te voorkomen

Het kan niet vaak genoeg vermeld worden dat men altijd op stap moet gaan met een goed anti-muggenmiddel met DEET en dat men zoveel mogelijk kleding moet dragen die het lichaam beschermt. Vanzelfsprekend is het noodzakelijk om te slapen onder een klamboe in landen waar muggen actief zijn. De denguemug en de tijgermug steken niet alleen 's nachts maar ook overdag. Bij het binnenkomen van veel landen in Zuid-Amerika staan op de luchthavens waarschuwingsborden. Er wordt aangeraden om voorzichtig te zijn bij stilstaand water maar ook bij het werken in de grond. Men kan de kleine eitjes onder de nagels krijgen. Zo is het bekend dat dengue eens is overgebracht toen autobanden vervoerd werden waar nog een laagje water in stond. De muggen kwamen tot ontwikkeling en plotseling was een een nieuw besmettingsgebied ontstaan. Bij zware regenval is de kans op een epidemie groot in gebieden waar genoemde muggen voorkomen

Gebieden waar dengue veel voorkomt

De gebieden waar dengue voorkomt zijn te vergelijken met de gebieden waar ook de malariamug nog steeds slachtoffers maakt. In 2008 is er in Brazilië een grote uitbraak van dengue geweest waarbij meer dan 55000 mensen besmet raakten en 67 mensen zijn gestorven. In Bolivia waren in 2011 in totaal 7398 mensen besmet met dengue. In Sri Lanka zijn in hetzelfde jaar 26.130 mensen besmet geraakt. Maar ook in Pakistan, de Filipijnen, de Bahama's komt de ziekte regelmatig voor. Het Caribisch gebied is ook bekend om haar vele besmettingen met dengue.

Dengue in Nederland

Als gevolg van het internationaal verkeer en omdat de muggen steeds minder goed bestreden kunnen worden is de kans groot dat ook in Nederland deze ziekte vaker zal gaan voorkomen. Jaarlijks worden gemiddeld twintig gevallen per jaar geregistreerd. Dit zijn mensen die het virus hebben meegebracht uit besmette gebieden. Echter het aantal mensen wat een dengue besmetting heeft gekregen is vele male groter omdat men de ziekte meestal al op reis krijgt en er dus weinig getest wordt in de Nederlandse laboratoria. Wereldwijd treden er jaarlijks rond de negentig miljoen denguevirusinfecties op met ziekteverschijnselen waarbij veel kinderen het slachtoffer zijn.

Waar test men in Nederland

Om een test te laten uitvoeren kan men in 2017 terecht bij de Erasmus Universiteit, het Dijkzigt, het RIVM en het AMC kan men terecht bij het Centrum voor Arbovirussen en Haemorragische koorts virussen. Daarnaast is er het Virologisch laboratorium van het Zuiderzee ziekenhuis waar men zich ook kan laten testen.

Kennis van de symptomen

Kennis van de symptomen van deze ziekte zal ertoe leiden dat men sneller alert is wanneer er een besmetting is opgelopen. Zo is men in 2016 in Spanje een campagne gestart waarbij aan inwoners informatie verstrekt wordt over de denguemug. Men wordt gevraagd om alert te zijn op plaatsen waar stilstaand water is. Ook wordt geadviseerd om overdag te beschermen met DEET.
Gerelateerde artikelen
Symptomen en behandeling van dengue of knokkelkoortsWie op vakantie gaat in een gebied waar een tropisch klimaat heerst moet goed op de hoogte zijn van de risico's. In meer…
De Aziatische TijgermugEen muggenbeet zit je al helemaal niet op te wachten, maar een beet van een tijgermug is wel het laatste wat je wilt. De…
Knokkelkoorts (dengue): symptomen, oorzaak en behandelingKnokkelkoorts (dengue): symptomen, oorzaak en behandelingKnokkelkoorts of dengue is een pijnlijke, door muggen overgebrachte virale ziekte die wordt veroorzaakt door het denguev…
Tijgermug in Nederland, wat te doen?Tijgermug in Nederland, wat te doen?De tijgermug komt normaal alleen in Azië voor maar wordt in de zomer ook soms in Nederland aangetroffen. Niet zo fijn, w…
Tijgermug (Aedes albopictus)Iedereen krijgt er zomers mee te maken. Net als men in slaap valt een zoemend geluid of nog erger, 's ochtends wakker wo…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Medirecord.eu
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/D/Dengue
  • Gegevens WHO.

Reageer op het artikel "Dengue is ernstige virusziekte veroorzaakt door tijgermug"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 02-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!