InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Teelbalkanker, oorzaken, symptomen en behandeling

Teelbalkanker, oorzaken, symptomen en behandeling

Teelbalkanker (testiscarcinoom) is de meest voorkomende soort kanker bij mannen jonger dan 35 jaar. Ongeveer 0,004% van de mannen krijgt teelbalkanker. Er zijn verschillende vormen van teelbalkanker. Deze vormen zijn seminoom, choriocarcinoom, embryonaal carcinoom en teratoom. Wanneer teelbalkanker vroeg wordt ontdekt, is de ziekte goed te genezen. Door regelmatig zelfonderzoek kan de man een knobbeltje en teelbalkanker vroeg ontdekken en is de prognose goed.

Inhoud

Oorzaak teelbalkanker

Teelbalkanker wordt ook wel testiscarcinoom genoemd. Bij teelbalkanker worden de cellen in één, of beide teelballen (testis) kwaadaardig. Bij kanker, zo ook bij teelbalkanker is er sprake van ongeremde celdeling. Uiteindelijk groeien de kankercellen in gezonde weefsels en kunnen de kwaadaardige cellen via de bloedstroom en/of lymfevaten elders in het lichaam uitzaaien. Bij teelbalkanker worden de cellen in de teelballen die sperma produceren kwaadaardig. Teelbalkanker komt het meeste voor bij mannen jonger dan 35 jaar (tussen de 20 en 40 jaar) De precieze oorzaak van teelbalkanker is niet duidelijk. Wel hebben mannen bij wie de teelballen later indalen, of één niet teelbal is ingedaald een hoger risico om teelbalkanker te ontwikkelen.

Symptomen teelbalkanker

De symptomen van teelbalkanker zijn niet zeer uitgesproken (niet zeer duidelijk). Bij zelfonderzoek aan de teelballen kan de man een klein, hard knobbeltje op de teelballen voelen. Dit knobbeltje doet geen pijn en is ongeveer even groot als een erwt. Verder kan de teelbal, of kunnen de teelballen vreemd aanvoelen. De teelbal kan zwaarder aanvoelen, of wat pijn geven in de lies, of onderbuik. Ook kan er sprake zijn van een vage, doffe pijn aan het scrotum. Vaak komt teelbalkanker maar op één teelbal voor. De meeste knobbeltjes op de teelballen zijn niet kwaadaardig. Toch is het verstandig om de huisarts te bezoeken, wanneer een knobbeltje op de teelbal(len) wordt ontdekt. Op basis van een echografie kan de arts vaststellen of er sprake is van teelbalkanker. Verder zal er aanvullend bloedonderzoek worden verricht en zal de arts wanneer er sprake is van kanker een MRI- en CT-scan maken. Een MRI- en CT-scan worden gemaakt om te bepalen of de kanker is uitgezaaid.

Behandeling teelbalkanker

De behandeling van teelbalkanker is afhankelijk van het stadium waarin de kanker zich bevindt. Er worden vier stadia onderscheiden bij teelbalkanker:
  1. Stadium 1: De kanker zit alleen in de teelbal en is niet uitgezaaid.
  2. Stadium 2: De kanker zit in de teelbal en is uitgezaaid naar de lymfeklieren onder het diafragma.
  3. Stadium 3: De kanker zit in de teelbal en is uitgezaaid naar de lymfeklieren onder en boven het diafragma.
  4. Stadium 4: De kanker zit in de teelbal en heeft zich uitgezaaid naar andere organen.

Vaak is teelbalkanker goed te genezen, wanneer de kanker vroeg wordt ontdekt. De prognose van de ziekte is dus goed bij vroege ontdekking. Wanneer teelbalkanker pas in het laatste stadium (stadium 4) wordt ontdekt, is de prognose een stuk slechter. Bij teelbalkanker wordt vaak de aangedane teelbal verwijderd en wordt er nog bestraald en chemotherapie ingezet. Door de bestraling en chemotherapie kan de vruchtbaarheid van de man dalen. Deze daling van de vruchtbaarheid kan tijdelijk, maar ook blijvend zijn. De man kan ervoor kiezen om sperma in te laten vriezen, wanneer één teelbol wordt verwijderd (hemi-castratie). Wanneer er uitzaaiingen naar de lymfeklieren zijn, dan worden de lymfeklieren ook verwijderd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Teelbalkanker of zaadbalkanker: symptomen, behandelingTeelbalkanker of zaadbalkanker: symptomen, behandelingBij teelbalkanker/zaadbalkanker is er sprake van een kwaadaardig gezwel van de teelbal. Teelbalkanker komt niet vaak voo…
Teelbalkanker zelf opsporen, symptomen en behandelingTeelbalkanker zelf opsporen, symptomen en behandelingIedere man dient vanaf zijn vijftiende levensjaar zijn teelballen regelmatig te controleren. Vanaf deze leeftijd is het…
Kanker: teelbalkankerTeelbalkanker is een redelijk zeldzame vorm van kanker, die ongeveer 4 op de 100.000 mannen treft. De kanker begint mees…
Teelbalkanker: symptomen zaadbalkanker, tumoren teelballenTeelbalkanker: symptomen zaadbalkanker, tumoren teelballenTeelbalkanker symptomen bestaan vaak uit een verharding van de teelbal, wat je kunt voelen met de vingers, of een pijnlo…
Pijn teelbal: symptomen, oorzaken & behandeling teelbalpijnPijn teelbal: symptomen, oorzaken & behandeling teelbalpijnPijn aan de teelbal kan voor een man erg hinderlijk zijn en een reden voor ongerustheid. Hoewel pijn aan de teelballen i…
Bronnen en referenties
  • http://www.sweetlove.be/br_teelbalkanker.htm
  • http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medische-encyclopedie/zaadbalkanker/teelbalkanker/
  • http://www.kwaliteitskoepel.nl/assets/structured-files/Radiologie/Betrokkenbij/Richtlijn%20voor%20Urologische%20tumoren%20Testiscarcinoom.pdf

Reageer op het artikel "Teelbalkanker, oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 04-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voortplanting
Medische informatie…
Schrijf mee!