InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan het hoofd: mogelijke oorzaken van hoofdpijn

Pijn aan het hoofd: mogelijke oorzaken van hoofdpijn

Pijn aan het hoofd: mogelijke oorzaken van hoofdpijn Hoofdpijn is misschien wel een van de meest vervelende aandoeningen die er bestaan. Pijn aan het hoofd beïnvloedt hoe je de dag doorkomt, je emoties, je denken en je handelingen. Vervelende hoofdpijn kan ervoor zorgen dat je van niets meer kan genieten of dat je overgevoelig wordt voor invloeden van buitenaf. Paracetamol en aspirine zijn zowat de meest gebruikte medicijnen om in dat geval de pijn te verlichten. Hoofdpijn kan zowel fysieke als psychische oorzaken hebben, maar een belangrijke maatschappelijke factor kan ook een rol spelen, namelijk stress. Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van hoofdpijn?

Psychologische oorzaken hoofdpijn

Het hebben van zorgen of onopgeloste problemen kunnen spanningen met zich meebrengen. Je kan een probleem hebben waar je maar geen oplossing voor ziet, of in een uitzichtloze situatie zitten. Hierdoor kan er spanning in je hoofd ontstaan, simpelweg omdat je letterlijk met het probleem in je hoofd zit en je voortdurend zit te piekeren. Slapeloosheid en oververmoeidheid kunnen hiermee samengaan. Je kan je hoofd niet leegmaken waardoor de spanning te groot wordt.

Pijn aan het hoofd door stress

In de huidige, technologische maatschappij wordt iedereen verwacht altijd beschikbaar te zijn en snel te antwoorden op berichten, emails en telefoontjes. Dit kan verwachtingen veroorzaken waar niet iedereen kan of wil aan beantwoorden. Hierdoor kan stress ontstaan die hoofdpijn met zich meebrengt. Vaak gaat dit gepaard met zware druk op het werk of in je gezinssituatie. Bovendien kan het zijn dat je op het werk ook nog een slechte houding aanneemt aan de computer waardoor je spanning opstapelt in nek en hoofd. Ook vermoeide ogen door langdurig werk aan de pc kunnen leiden tot hoofdpijn.

Bijwerking medicijnen

Een vaak voorkomende oorzaak van hoofdpijn is het gebruik van medicijnen. Medicijnen zijn goed tegen bepaalde klachten of ziekten, maar kunnen ook negatieve gevolgen met zich meebrengen. We spreken dan van neveneffecten van medicatie. Als je geneesmiddelen neemt, is het belangrijk om steeds de bijsluiter van het geneesmiddel grondig te lezen en de mogelijke neveneffecten na te gaan. Helaas is hoofdpijn zowat het symptoom dat het vaakst voorkomt op lijstjes van mogelijke bijwerkingen van medicijnen.

Ziekte of aandoening als oorzaak

In sommige gevallen is een ziekte of aandoening de rechtstreekse oorzaak van de hoofdpijn. Hoofdpijn maakt dan deel uit van het geheel van symptomen van een ziekte. Enkele voorbeelden van ziekten die hoofdpijn met zich mee kunnen meebrengen zijn:
  • migraine
  • clusterhoofdpijn
  • hart- en vaatziekten
  • hoge bloeddruk
  • lage bloeddruk
  • bloedarmoede
  • leverproblemen
  • nierproblemen
  • galaandoening
  • menstruatie
  • menopauze
  • oorziekten
  • oogproblemen
  • reuma
  • artrose
  • tandproblemen
  • depressie
  • nekproblemen (oa. spanning in de nek)
  • hersentumor

Medisch advies

Hoofdpijn is een vervelende aandoening die je dagelijks functioneren ernstig kan bemoeilijken. Maar het is niet altijd makkelijk om een juiste oorzaak te vinden voor de hoofdpijn, die soms fysiek en soms mentaal kan zijn. Ook een combinatie van beiden is mogelijk. Het is aangeraden om bij consistente hoofdpijn het advies van een arts te vragen die je aan een grondig vragenonderzoek onderwerpt. Dan kan een juiste diagnose gesteld worden waarna hopelijk een effectieve behandeling kan volgen.

Paracetamol of aspirine

Pijnstillers

Aspirine en paracetamol zijn zowat de klassieke pijnstillers die genomen worden ter bestrijding van hoofdpijn. De efficiëntie van deze respectievelijke middeltjes hangt vaak af van persoon tot persoon. De een is meer gebaat bij paracetamol, terwijl de ander het liefst een aspirientje slikt tegen hoofdpijn. Gaat de hoofdpijn in de richting van migraine dan zijn specifieke antimigrainemiddelen aangewezen, zoals bijvoorbeeld een stick (bv. Migrastick) of een roller (bv. Migrana hoofdroller).

Geen langdurig gebruik

Hoofdpijn kan op bovenvermelde manier wel tijdelijk bestreden worden maar wanneer ze altijd maar terugkomt is verder medisch onderzoek aangewezen. Vergeet niet dat het langdurig gebruik van paracetamol of aspirine niet goed is voor het lichaam en ook weer vervelende neveneffecten kan veroorzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De verschillende soorten hoofdpijnDe verschillende soorten hoofdpijnVeel mensen hebben regelmatig last van hoofdpijn. Dit kan heel vervelend zijn, vooral als het een zware hoofdpijn is. Al…
Spanningshoofdpijn: oorzaken en behandelingSpanningshoofdpijn: oorzaken en behandelingHoofdpijn kent verschillende vormen, waarvan de spanningshoofdpijn de bekendste en vaakst voorkomende is. De oorzaak is…
De traditionele behandeling van hoofdpijnDe conventionele geneeskunde schrijft ons een aantal middelen voor die we kunnen aanwerven voor de behandeling van hoofd…
Medicatie bij hoofdpijnMedicatie bij hoofdpijnAls er een middel tegen hoofdpijn zou zijn dat voor alle varianten van hoofdpijn succesvol zou zijn, worden er een heleb…

Reageer op het artikel "Pijn aan het hoofd: mogelijke oorzaken van hoofdpijn"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn bestrijden
Medische informatie…
Schrijf mee!