InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psychische stoornissen

Psychische stoornissen

Psychische stoornissen Een psychische stoornis kan ons allemaal overkomen. Het ontstaat wanneer de balans tussen draagkracht en draaglast verstoord is. Het is erg moeilijk om hier zelf uit te komen en het is dan ook verstandig om een bezoekje te brengen aan de huisarts. Wat zijn de meest voorkomende psychische stoornissen?

Het kan ons allemaal overkomen

In Nederland heeft één op de vier mensen een psychische stoornis. Wanneer je hierbij ook nog de mensen optelt met een gedragsstoornis, ADHD, drugsgebruik en alcoholmisbruik kom je op het schrikbarend aantal van 43 % van de Nederlandse bevolking tussen de 18 en 64 jaar. (Cijfers zijn afkomstig van het Trimbos instituut.)
Psychische stoornissen ontstaan wanneer iemand door stress, verlies van een dierbare, of andere factoren in een situatie verzeild raakt waarin de draaglast te zwaar wordt. Sociale steun is een belangrijke beschermende factor, maar doordat mensen overbelast zijn hebben ze vaak niet meer de energie om hun sociale contacten te onderhouden.
De drie meest voorkomende psychische stoornissen zijn depressie, angststoornis en psychotische stoornis.

Depressie

24,3 % van de vrouwen en 13,1 % van de mannen in Nederland zijn depressief. De grootste groep depressieve mensen bestaat uit vrouwen tussen de 18 en 24 jaar. De leeftijd waarop er veel veranderd. Ze gaan het huis uit, een baan zoeken, een relatie aan en soms loopt het niet zo gemakkelijk. Men wordt depressief. Je spreekt van depressiviteit wanneer er sprake is van een sombere stemming met ernstig interesse verlies. Mensen met een depressie zijn moe, lusteloos, ze verliezen hun plezier in activiteiten, hebben concentratieproblemen. Soms hebben ze ook schuldgevoelens, het gevoel niets waard te zijn en terugkerende gedachten aan de dood en zelfdoding. Een depressief iemand ziet overal tegenop. Ze piekeren maar nemen geen besluiten en er komt niets uit hun handen.

Angststoornis

Wanneer angst geen reële grond meer heeft en de patiënt situaties gaat vermijden maar desondanks steeds angstiger wordt, spreken we van een angststoornis. Ongeveer 19,6 % van de Nederlandse bevolking heeft hier wel eens last van gehad.

Er zijn verschillende angststoornissen:
  • Sociale fobie extreem verlegen
  • Specifieke fobie angst voor één dier, één ding, één situatie
  • Paniekstoornis paniekaanvallen. Dit kan soms maar niet altijd samengaan met straatvrees.
  • Obsessieve compulsieve stoornis (dwangstoornis) bepaalde gedachten of handelingen herhalen, voortdurend controleren.
  • Posttraumatische stressstoornis dit is een stoornis na een traumatische gebeurtenis (bekend van soldaten uit oorlogsgebied maar kan ook na bv een auto-ongeluk).

Meer lezen over angststoornissen lees dan: Angst, hoe ga je er mee om.

Psychotische stoornis

Psychotische mensen zien de wereld als vreemd (iedereen is gek, behalve zijzelf), overweldigend en angstaanjagend. Ze hebben chaotische, weinig samenhangende gedachten die niet overeenstemmen met de werkelijkheid. Soms is een psychose eenmalig (na een bevalling, drugsgebruik).

Duidelijke symptomen van psychische stoornissen zijn:
  • Wanen overtuigingen die niet kloppen met de werkelijkheid. Zoals ze volgen me, iedereen houdt mij in de gaten.
  • Hallucinaties iets zien/horen/ruiken en soms proeven wat er niet is.
  • Verwardheid.

Wanneer deze situatie langer dan één maand duurt en er is ook nog sprake van een vlakke, lege persoonlijkheid, die moeilijk te bereiken is en steeds slechter gaat functioneren, dan spreken we van schizofrenie. Dit is een ernstige psychiatrische stoornis die ongeveer 1% van de bevolking treft. In Nederland ongeveer 130.000 mensen.

Gedwongen opname

In extreme gevallen kan er gekozen worden voor een gedwongen opname. Dit kan alleen wanneer de patiënt een gevaar vormt voor zichzelf of voor anderen. Hiervoor is een schriftelijke In Bewaring Stelling (IBS) nodig. Wanneer er na een gedwongen opname een behandeling onder dwang plaats moet vinden, moet dit eerst gemeld worden aan de inspectie voor de gezondheidszorg. Het inzetten van middelen (medicijnen of gedwongen toedienen van voedsel en vocht) en maatregelen (isolatie, fixatie) mag dan voor een periode van maximaal zeven dagen. De wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet bopz) beschermt de rechten van patiënten bij gedwongen opname.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soorten psychotische stoornissenSoorten psychotische stoornissenPsychotische stoornissen vormen een groep van klinische syndromen die gekenmerkt wordt door veranderingen in de gedachte…
Psychische stoornissen - Soorten van geestesziektePsychische stoornissen - Soorten van geestesziekteVolgens de moderne indeling zijn de meest voorkomende vormen van mentale ziekten angststoornissen, stemmingsstoornissen,…
Psychotische StoornissenPsychotische stoornissen zijn een groep psychische aandoeningen die allemaal het ervaren van een psychose gemeen hebben.…
Informatie over schizofrenieInformatie over schizofrenieSchizofrenie is een psychotische stoornis die wordt gekenmerkt door wanen, hallucinaties, apathie, terugtrekgedrag en co…
Wat is een psychose?Wat is een psychose?In dit artikel wil ik in eenvoudige taal uitleggen wat een psychose is. Soms wordt er in de media gezegd dat een bepaald…
Bronnen en referenties
  • Cijfers van instituut Trimbos en informatie van de GGZ

Reageer op het artikel "Psychische stoornissen"

Reacties

Luciandra (infoteur), 20-03-2012 14:07 #2
Psychische storingen kunnen ook genetisch bepaald worden. Het kan een generatie overslaan. Maar er zijn ook gevallen bekend dat het van ouder op kind voorkomt. Door onbalans van de chemisch stoffen die de hersenen en lichaam nodig hebben, kan een persoon zich diep ongelukkig en zelfs suïcidaal voelen. Het is bekend dat men depressief kan worden van een tekort aan chemische stoffen. Hierbij is het belangrijk dat men toch zorgt dat men genoeg rust krijgt maar ook regelmaat. Het is belangrijk toch de dag in te delen. Op tijd opstaan, naar buiten gaan, op tijd eten en kleine opdrachten uitvoeren. Ontspanning in de vorm van creativiteit kan een start maken uit de depressie te komen. Dit samen met een begeleider psycholoog en of psychiater, zal het beter gaan. Reactie infoteur, 20-03-2012
Mee eens, al spreken ze in de psychiatrie meestal over een genetische kwetsbaarheid die je meekrijgt. Je bent gevoeliger voor een bepaalde geestelijke aandoening maar of je er daadwerkelijk last van krijgt valt niet te voorspellen. Dit hangt van externe factoren af. Die balans tussen draaglast en draagkracht.

Luciandra (infoteur), 20-03-2012 13:54 #1
Bipolaire storing: wanneer je stemmingen van uiterst euforisch tot een diep dal gaan en er zijn geen aanwijzingen dat er daadwerkelijke reden hiervoor is, is er sprake van een bipolaire storing. Een bipolaire storing werd voorheen manisch depressief genoemd. Het is in feite een biologische tekortkoming net als suikerziekte. De hypofyse is in onbalans of maakt zelfs helemaal geen chemische stoffen aan. Na diagnose van een specialist, de psychiater, kan er medicatie gegeven worden waarbij de patiënt prima functioneert.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Psychische klachten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!