InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Navelbreuk: wat is het, oorzaken en behandeling

Navelbreuk: wat is het, oorzaken en behandeling

Navelbreuk: wat is het, oorzaken en behandeling Een navelbreuk is een aandoening die bij de mens en verscheidene diersoorten - waaronder bij katten en honden - voor kan komen. De breuk ontstaat door een opening of zwakke plek in de buikwand ter hoogte van de navel. Maar wat is een navelbreuk nu precies, hoe kan je de navelbreuk herkennen? Zijn er manieren om een navelbreuk te behandelen en zo ja, hoe gebeurt dit? Kan je daarnaast voorkomen dat je een navelbreuk krijgt of is dit onmogelijk?

Inhoud

Wat is een navelbreuk

Een navelbreuk (Latijn: hernia umbilicalis) is een breuk in de buikwand, ter hoogte van de navel. Bij de navel is dan een bultje te zien, welke in grootte kan variëren. Hoe groot deze breukzak is, is afhankelijk van de grootte van de breukpoort. Om een goed beeld te krijgen van de navelbreuk, is het verstandig om eerst wat te vertellen over hoe de breuk er precies uitziet. Een breuk in de buikwand, waaronder ook de navelbreuk valt, bestaat in het kort uit drie verschillende elementen. Dit zijn de:
  • Breukpoort (dit is het defect in de buikwand)
  • Breukzak (dit is de uitstulping, die via de breukpoort naar buiten is gekomen)
  • Breukinhoud (inhoud van de breukzak).

Navelbreuk bij oudere kinderen en volwassenen

Een navelbreuk verdwijnt bij kinderen boven de twaalf jaar en bij volwassenen nooit vanzelf. De mogelijkheid bestaat zelfs dat de navelbreuk alleen maar groter wordt, waardoor er ook meer klachten ervaren worden. In de meeste gevallen bestaat de breukinhoud van een navelbreuk uit vet, maar in sommige gevallen kan er ook een deel van de darmen in terecht komen, wat vaak helse pijnen veroorzaakt.

Darmbeknelling

Hoe kleiner de breuk, hoe groter de kans is dat er een stuk darm bekneld raakt. Mocht dit gebeuren, dan kan het beklemde gedeelte van de darm afsterven (necrotiseren). Zo'n beknelling gaat doorgaans gepaard met veel pijn waardoor er met spoed een operatie nodig is. Deze operatie is belangrijk om een paar redenen:
  • Om te voorkomen dat het gedeelte van de darmen afsterft
  • Ervoor zorgen dat de patiënt geen pijn meer voelt
  • De breuk dichten, om herhaling zoveel mogelijk te voorkomen.

Symptomen

Mensen met een navelbreuk hebben vaak last van één of meer van onderstaande symptomen.
  • Ongemak
  • Een ongemakkelijk gevoel bij het liggen of zitten
  • Een zeurend en/of branderig gevoel in en rondom de navel
  • Pijn rondom de navel

Toch hoeft het niet zo te zijn dat iemand met een navelbreuk last heeft van alle hierboven genoemde symptomen. Sommige patiënten ervaren helemaal geen klachten, terwijl een ander persoon naast bovenstaande klachten ook nog andere ongemakken ervaart.

Aangeboren of verworven navelbreuk

Er zijn twee verschillende manieren waarop een navelbreuk kan ontstaan. De ene mogelijkheid is dat de navelbreuk aangeboren is, maar de navelbreuk kan ook verworven zijn.

Aangeboren navelbreuk

De aangeboren navelbreuk is al bij de geboorte aanwezig. De oorsprong hiervan is nog onduidelijk. De ene medicus beweert dat de navelbreuk al tijdens de ontwikkeling van de foetus ontstaat. De ander legt er juist de nadruk op dat de navelbreuk bij een zuigeling ontstaat tijdens de bevalling. Omdat de moeder tijdens het persen veel druk zet, dat er bij de baby een navelbreuk kan ontstaan.

Ondanks deze verschillen van mening, zijn de symptomen bij een aangeboren navelbreuk hetzelfde. De navelbreuk is zichtbaar op de plaats van de navelstreng en wordt veroorzaakt door een klein defect aan de buikwand. Vaak is hier ook geen huid aanwezig en de aandoening is zeer zelden of nooit ernstig van aard. Vóór het derde levensjaar is de navelbreuk vaak vanzelf gesloten, zonder dat hier medisch ingrijpen voor nodig is. Tevens is de kans op inklemming van de darmen bij een aangeboren breuk vrijwel nihil.

Als de breuk na drie jaar nog steeds niet gesloten is, wordt er vaak overwogen of een operatie zinvol is. Vooral bij meisjes is een operatie in dit geval zinvol, omdat zij op latere leeftijd hier problemen mee kunnen krijgen. Vrouwen met een aangeboren navelbreuk die nog niet gedicht is (vanzelf of middels een operatie), lopen het risico dat tijdens de zwangerschap en/of bevalling de breuk groter wordt.

Verworven navelbreuk

Een verworven navelbreuk wordt gezien bij volwassenen en kinderen van twaalf jaar en ouder. Dit type navelbreuk wordt veroorzaakt door verhoging en druk in de buikholte of een verzakking van de buikwand. De meest verworven navelbreuken ontstaan door een zwangerschap, bevalling, vetzucht, (veel) zwaar tillen en hoesten. Daarnaast kan een navelbreuk ook ontstaan als men teveel perst bij een bemoeilijkte stoelgang en een enorme of snelle stijging van het lichaamsgewicht.

De breukpoort is in het buikvlies en de breukzak bevat veelal vet, soms een stuk darm.

Daarnaast zijn er een aantal ziekten die de kans op een navelbreuk kunnen vergroten, dit kan bij levercirrose het geval zijn. Bij deze aandoening ontstaat er vocht in de buikholte (ascites), waardoor de druk in de buik toeneemt. Er kan hierdoor een breukpoort ontstaan, waarbij de breukzak buikvlies en ascites bevat.

Onderzoek

Als de patiënt met een mogelijke navelbreuk naar de huisarts of naar het ziekenhuis gaat, zal de behandelend arts proberen vast te stellen of het daadwerkelijk om een breuk gaat. Dit is makkelijk vast te stellen en er zijn geen moeilijke onderzoeken voor nodig. Vaak kan de dokter met de hand al voelen hoe groot de breukpoort is en wat de breukinhoud is. De grootte van de breukzak is al met het oog te zien.

Tijdens het lichamelijk onderzoek zal ook bekeken worden over de navelbreuk reponibel is. Als de breuk reponibel is, dan lukt het om de breukinhoud zachtjes terug te duwen in de buikholte. Bij een reponibele breuk die teruggezet is in de buikholte, kan hoesten of niezen ervoor zorgen dat de breukzak en breukinhoud terug naar buiten komen.

Bij een niet-reponibele navelbreuk is er mogelijk een deel van de darmen bekneld geraakt en is een spoedoperatie nodig.

Breukband

Vroeger werd de breukband veelvuldig ingezet om klachten bij een navelbreuk te verminderen of de breuk te laten genezen. Onderzoeken hebben echter uitgewezen dat dit onvoldoende helpt, waardoor de breukband nauwelijks meer gebruikt wordt als behandeling op zich. Wel kan de breukband voorgeschreven worden als hulpmiddel na de operatie. Op deze manier kan de wond sneller genezen.

Operatie

Om een navelbreuk te opereren, zijn er drie verschillende indicaties. Als de patiënt aan één of meer van de indicaties lijdt, dan zal er altijd overgegaan worden op een operatie.
  • Beknelde breuk
  • Pijnklachten
  • Cosmetisch

Er zijn twee verschillende operaties die uitgevoerd worden om een navelbreuk te herstellen. Bij de ene operatie sluiten ze de breuk primair en bij de tweede methode maken ze gebruik van een mesh, een kunststof matje. Voor de operatie van een navelbreuk is opname op de dagbehandeling vaak voldoende, in enkele gevallen zal de arts besluiten om de patiënt een of twee nachten in het ziekenhuis te houden. Ook als er onverwacht complicaties optreden, wordt de dagbehandeling omgezet in een langer verblijf.

Complicaties

Elke operatie, hoe klein ook, kan complicaties met zich meebrengen. Bij een herstelde navelbreuk kunnen de complicaties bestaan uit een nabloeding of een wondinfectie. Tevens komt in ongeveer tien procent van de gevallen de navelbreuk na verloop van tijd terug. Soms op dezelfde plaats, soms net ernaast, erboven of eronder.

Er moet gezegd worden dat er weinig complicaties optreden bij de operatie van een navelbreuk. Naast bovengenoemde complicaties, kan de patiënt vlak na de operatie pijn ervaren. Dit wordt bestreden met pijnstillers. Mocht de patiënt alsnog pijn hebben, kan de dosis pijnmedicatie verhoogd worden door de arts.

Primair sluiten van de navelbreuk

Als de chirurg de navelbreuk primair kan sluiten, zal hij de breukpoort opzoeken. Hij stopt de breukzak en -inhoud terug in de buikholte en het vet wordt verwijderd. Daarna zal de breukpoort gehecht worden. Dit kan echter alleen met breuken kleiner dan 1 centimeter oppervlakte. Bij grotere breuken of meer gecompliceerde navelbreuken, zal de chirurg een mesh gebruiken.

Mesh

Hierbij wordt gebruik gemaakt van een mesh. Dit is een kunststof mat, op maat geknipt voor de breuk. Dit matje zal worden ingehecht op de plaats van de breuk, soms wordt er ook gebruik gemaakt van weefsellijm of een combinatie van deze twee.

Lees verder

© 2012 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Navelbreuk: aangeboren en bij volwassenenNavelbreuk: aangeboren en bij volwassenenEen navelbreuk heet ook wel een hernia umbilcalis. Hernia betekent uitstulping, bij een navelbreuk is er een uitstulping…
Een hernia of breuk; wat is het?Een hernia of breuk; wat is het?Je hoort het tegenwoordig steeds vaker, iemand heeft een hernia. Een aandoening die niet alleen voorkomt bij ouderen, ma…
Navelbreuk: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseNavelbreuk: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseEen navelbreuk is een uitstulping van het buikvlies en buikorganen door een opening in de buikwand ter hoogte van de nav…
Navelbreuk: oorzaken, symptomen en behandelingNavelbreuk: oorzaken, symptomen en behandelingEen navelbreuk kan zowel, bij (jonge) kinderen als volwassenen voorkomen. Het komt voor als er bij de navel een gaatje b…
Alles wat je over de navel wilt wetenAlles wat je over de navel wilt wetenIeder mens heeft een navel. Bijna ieder zoogdier ook. Zonder navel zou je namelijk niet geleefd hebben. De navel is een…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.nl/medische-dossiers/informatie/navelbreuk-mesosmedischcentrum.pdf
  • www.wikipedia.org/wiki/Navelbreuk
  • www.medischcentrumwaalre.com/behandelingen/buik/navelbreuk.html
Reacties

Jan de Ark, 19-03-2017 08:07 #9
Mijn vraag is: ik ben net geholpen aan een navelbreuk met een matje. Nu ik net het verband eraf haal vind ik het best nog wel een lelijk gezicht bij m'n navel, trekt dit bij? Of moet dit nog een keer cosmetisch? Reactie infoteur, 20-03-2017
Beste,

Wat fijn dat u aan uw navelbreuk bent geopereerd.
Na de operatie is er sprake van wat zwelling in, op en rond uw navel. In de meeste gevallen trekt dit na verloop van tijd weer weg, wanneer de huid en het onderliggende weefsel gaat genezen.

Als u toch twijfelt, kunt u het beste een consult aanvragen bij de arts die u hieraan geopereerd heeft. Deze kan u precies vertellen of het gebied rond uw navel weer bijtrekt, of dat u cosmetisch geopereerd moet worden.

Met vriendelijke groet,
Debby van der Zee

Jan van Herk, 14-03-2017 18:08 #8
Bij een kijkoperatie bij de navelbreuk lees ik alleen over de binnenzijde? Maar hoe ziet het er (foto?) dan aan de buitenzijde uit? Is de bult weg en zie je dan een gaatje naar binnen? Reactie infoteur, 15-03-2017
Beste,

Hoe uw buik er dan aan de buitenzijde uit ziet, is vanaf een afstand moeilijk te zeggen. Daarnaast ben ik ook geen arts, en heb niet de uitgebreide kennis om u daarover goed te informeren. Maar als u bent behandeld aan een navelbreuk, is de kans groot dat er na uw operatie aan de buitenkant niets meer te zien is. Indien mogelijk, zal de arts altijd via uw navel zelf naar binnen gaan, zodat er na de operatie geen (zichtbare) littekens achterblijven.

Tevens vraagt u in uw bericht of hier een foto van te krijgen is. Deze heb ik helaas niet voor u, maar uw behandelend arts kan u hier vast en zeker meer over vertellen en u eventueel ook foto's laten zien.

Met vriendelijke groet,
Debby

Marjon, 26-10-2014 23:31 #7
Ik heb een kindje van 4 weken en wij vermoeden dat ze een navelbreuk heeft. Kan zo'n klein kindje er al aan geholpen worden of moet ze nog jaren ermee rond lopen tot ze klachten krijgt. Reactie infoteur, 27-10-2014
Hallo Marjon,

Wat vervelend dat jullie vermoeden dat jullie pasgeboren kindje een navelbreuk heeft.
Om er zeker van te zijn of het een navelbreukje is, raad ik u aan om even bij uw huisarts op bezoek te gaan, of te wachten tot u een afspraak heeft bij het consultatiebureau.

Ik, de schrijfster van deze tekst, ben geen arts, en kan dus niet bepalen of het inderdaad een navelbreuk is of iets anders. Vanaf welke leeftijd een operatie nodig is, is afhankelijk van de ernst van de navelbreuk (er even vanuit gaande dat uw kindje inderdaad een navelbreukje heeft).

Het beste is toch om even langs uw huisarts te gaan of langs het consultatiebureau, om er een arts naar te laten kijken. Deze kan u ook vertellen of er een operatie noodzakelijk is, en zo ja, wanneer deze zou kunnen plaatsvinden.

Een navelbreuk kan klachten opleveren zoals pijn en dergelijke, maar dat is niet in alle gevallen zo. Het kan dus heel goed dat het navelbreukje van uw zoon of dochter niet behandeld hoeft te worden en dat hij/zij hiervan geen klachten ondervindt.

Hopelijk heb ik uw vraag zo goed beantwoord.

Met vriendelijke groet,
InfoDebster

Ebi, 20-05-2014 03:48 #6
Ik ben een man van 70 en ben al vier (4) keer geopereerd aan een navelbreuk de eerste keer een open operatie en drie keer een lagorocopische operatie). Steeds is de breuk (zelfs binnen een jaar) terugegekomen, zoals nu weer het geval. Graag wil ik van deze breuk af en wil nu weer een operatie ondergaan. Mijn huisarts vindt dat ik er best mee kan lopen. Ik vind het ongemakkelijk en geen gezicht, want het is een grote breuk.

Mijn vraag is wat is het maximum aantal keren dat een navelbreuk operatie uitgevoerd kan worden?
Graag advies.

Met dank Reactie infoteur, 20-05-2014
Beste,

Wat vervelend voor u dat de navelbreuk steeds bij u terugkomt, en steeds ook op dezelfde plaats!

Ik ben geen arts, dus ik kan u niet zoveel vertellen over hoeveel operaties er in totaal mogelijk zijn om een navelbreuk te verhelpen. Dit zal per persoon verschillen, evenals de grootte van de navelbreuk en dergelijke.

Ik wil u graag adviseren om contact op te nemen met uw behandelend arts (die u geopereerd heeft aan uw navelbreuk), of om via uw huisarts een doorverwijzing naar een specialist te vragen. Uw (behandelend) arts kan u meer informatie geven over hoeveel operaties u kan ondergaan en dergelijke.

Hopelijk heb ik u zo voldoende informatie gegeven.

Met vriendelijke groet,
InfoDebster

Ton, 24-03-2013 13:17 #5
Toen ik bij de chirurg was om mijn navelbreuk te laten verwijderen zei ze dat ik er beter mee kon doorlopen omdat de navel nu eenmaal een minder rein deel van het lichaam is zodat operatie van een breuk veel infectiegevaar met zich brengt.

Is dat wel zo? Reactie infoteur, 27-03-2013
Beste Ton,

Elke operatie brengt, als je het zo bekijkt, gevaren met zich mee.
Ik ben zelf geen chirurg, en uw chirurg heeft inzicht in uw patiëntdossier.

Vanaf deze afstand kan ik niet bepalen of uw chirurg gelijk heeft, of dat u beter wel geopereerd kunt worden aan uw navelbreuk. Mocht u hierover twijfelen, kunt u een second opinion aanvragen bij een andere chirurg.

Hopend uw vraag zo beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,
InfoDebster

H. Weijgertse, 03-12-2012 21:39 #4
Ik ben geholpen aan een navelbreuk er is een matje geplaatst. Nu is het net of ik misselijk word als ik eet. Ook blijf ik pijn houden (zeurende). Is dit matje de oorzaak? Ik ben 18 september geopereerd.
H. Weijgertse Reactie infoteur, 04-12-2012
Beste H. Weijgertse,

Ik ben enkel de schrijver van deze tekst en geen arts. Ik raad u aan om even contact op te nemen met uw behandelend arts, om te vragen of het matje hiervan de oorzaak is. Het zou kunnen dat het matje de oorzaak is, maar dat weet ik niet zeker.

Hopelijk bent u snel van uw misselijkheid en pijn af!

Met vriendelijke groet,
InfoDebster

Astrid, 24-11-2012 21:09 #3
Sinds week 11 van mijn tweede zwangerschap buikpijn en nu ik 23 weken ben heb ik gehoord dat het een navelbreuk is. Hij is zo amper te zien. Een heel klein bultje als ik sta of druk zet. Nou zit ik vol met vragen. Kan je "normaal" bevallen met een navelbreuk? Hoe moet dat de rest van mijn zwangerschap met mijn groeiende buik? Maak me er wel vreselijk druk om! Echt genieten van deze zwangerschap heb ik niet echt kunnen doen en nu helemaal niet. Ik tel mijn dagen af. Met mijn werk en mijn baby van 10 maanden is dit behoorlijk zwaar! Reactie infoteur, 25-11-2012
Beste Astrid,
Ik zou jouw vragen nu niet kunnen beantwoorden. Als je je zorgen maakt en nog vragen hebt, ga dan even langs bij je huisarts, verloskundige of gynaecoloog. Deze personen kunnen al jouw vragen beantwoorden!

Groet,
Debby

Tanja, 19-09-2012 13:01 #2
Bij mij is ook een navelbreuk geconstateerd en ik wordt er binnen vier weken aan geholpen.
Maar ik heb de afgelopen week twee zware pijn aanvallen gehad. Alsof ik vol zat met lucht, pijnlijke steken door heel mijn buik zelfs zo erg dat ik dacht dat ik flauw zou vallen van de pijn. Was echt gewoon eng! Dit heb ik aangegeven bij de chirurg gister en kreeg als antwoord, of het daar van komt weten we pas na de operatie. Als het dan weg blijft dan was het zo. Ik wil gewoon graag weten of dit soort pijn "aanvallen" ook van de breuk kunnen komen? Ze houden trouwens wel ruim een uur aan. Hopelijk kan iemand me een beetje duidelijkheid geven. Reactie infoteur, 19-09-2012
Beste Tanja,

Ik kan hier geen goed antwoord op geven, omdat ik een arts ben en ook niet weet wat er bij jou precies aan de hand is (behalve de navelbreuk). Als je toch twijfelt over wat je hebt en of die hevige pijnaanvallen 'normaal' zijn, zou ik toch even bij de huisarts langs gaan. Misschien dat er een stuk van de darmen bekneld zit? Zo ja, dan zou je snel geopereerd moeten worden om afsterven hiervan te voorkomen.

Ik kan je dus helaas geen duidelijkheid geven, misschien dat een andere lezer van dit artikel je wat kan vertellen of zijn/haar ervaringen op het gebied van een navelbreuk. Maar nogmaals, bij twijfel gewoon bij je huisarts langsgaan of nogmaals contact opnemen met de chirurg. Het gaat immers over jouw lichaam, jouw gezondheid en jij bent de enige die kan voelen waar je last van hebt. Wees zuinig op je eigen lichaam!

Sita, 14-07-2012 23:53 #1
Bij mij is navelbreuk geconstateerd. Maar sinds drie weken heb ik pijn in mijn buik.
De huisarts zegt het komt door stress. Ik maak mij toch zorgen. Je krijg niet
zo maar buikpijn? Gaarne reacties? Reactie infoteur, 15-07-2012
Beste Sita,

Alseerst wil ik u zeggen dat het vervelend is dat er bij u een navelbreuk is geconstateerd.
De pijn in uw buik kan, zoals de huisarts u al zegt, voortkomen uit stress. Dat is een heel natuurlijke reactie.

Maar zoals uit uw bericht blijkt, maakt u zich toch ernstige zorgen over uw buikpijn. Ga hiermee terug naar uw huisarts en vertel hem dat u zich hier niet lekker bij voelt. Mocht de huisarts geen stappen ondernemen en het nog steeds op stress houden, kunt u altijd nog een second opinion aanvragen bij een andere (huis)arts. Vaak wordt dit door de zorgverzekering gewoon vergoed en is dit in het basispakket inbegrepen.

Indien u hier meer informatie over wilt hebben, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekering en uw probleem uitleggen. Uw zorgverzekering kan u informatie geven over hetgeen wat u het beste kunt doen.

Maar mijn eerste advies luid toch om naar de huisarts terug te keren, om uw bezorgdheid uit te spreken.

Hopend u zo voldoende informatie gegeven te hebben.
Met vriendelijke groet,

InfoDebster, auteur van dit artikel

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 24-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!