InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaasverzakking: symptomen & operatie verzakking van blaas

Blaasverzakking: symptomen & operatie verzakking van blaas

Blaasverzakking: symptomen & operatie verzakking van blaas Blaasverzakking symptomen bestaan onder meer uit een drukkend of vol gevoel in het bekkengebied en het gevoel dat er iets uit de vagina steekt. Bij een blaasverzakking zakt de blaasbodem uit als gevolg van verzwakking van de bekkenbodemspier. De meest voorkomende oorzaak van een blaasverzakking of blaasprolaps is een zware bevalling, wat zeer belastend is voor het weefsel en spieren die de blaas ondersteunen. Een gynaecologisch onderzoek vindt plaats om de aard en omvang van de klachten te achterhalen. Afhankelijk van de aard en ernst van de klachten zijn bij een blaasverzakking verschillende soorten behandelingen mogelijk. Behandeling bestaat vaak uit fysiotherapie, medicatie, een pessarium of operatie.

Blaasverzakking

Wat is een blaasverzakking?

De urineblaas is een min of meer bolvormig, hol orgaan met een rekbare wand, gelegen in het bekken. In de blaas wordt urine opgeslagen die door de nieren wordt geproduceerd. Het lichaam heeft twee nieren en elke nier is door een urineleider verbonden met de blaas. De blaas kan gemiddeld zo'n 400 ml. urine bevatten, maar leeg is de blaas niet veel groter dan een biljartbal. De druk die ontstaat wanneer de blaas zich vult met urine veroorzaakt aandrang tot plassen. Wanneer iemand plast stroomt de urine vanuit de blaas door de plasbuis naar buiten.

Verzwakking van de bekkenbodemspier

Men spreekt van een blaasverzakking wanneer de blaasbodem uitzakt als gevolg van verzwakking van de bekkenbodemspier. Dit kan bijvoorbeeld na een zware bevalling en gaat vaak gepaard met het uitzakken van de voorste vaginawand. Bij een blaasverzakking zakt de voorwand van de schede, waar de blaas op rust, naar buiten. Dit kan allerlei klachten geven, zoals ongewild urineverlies en moeilijkheden met het legen van de blaas. Een blaasverzakking kan variëren van mild tot ernstig. Een blaasverzakking gaat vaak gepaard met het uitzakken van de voorwand van de vagina (vaginaverzakking). Een verzakking van de blaas in de vagina wordt ook wel 'cystocèle' genoemd.

Oorzaak van een verzakte blaas

De volgende factoren kunnen ten grondslag liggen aan een blaasverzakking:
  • Een zware bevalling. Dit is de meest voorkomende oorzaak van een verzakte blaas. Een zware bevalling is zeer belastend voor het weefsel en spieren die de blaas ondersteunen.
  • Menopauze. Het hormoon oestrogeen draagt eraan bij dat de bekkenbodemspieren gezond en sterk blijven. Na de menopauze produceert het lichaam minder oestrogeen en als gevolg van een verminderd oestrogeen niveau bestaat er een grotere kans op een blaasverzakking.
  • Overige oorzaken. Het tillen van zware voorwerpen, het flink persen tijdens de stoelgang en chronisch hoesten. Hierdoor kunnen de bekkenbodemspieren beschadigd raken.

Symptomen verzakking van blaas

Vaak ontstaan de kluchten aan het einde van een dag met veel inspanning. Symptomen van een verzakte blaas zijn:
  • Een gevoel van pijn en uitzakking in de vagina, hetgeen door veel vrouwen omschrijven wordt als het gevoel een bal tussen de benen te hebben;
  • Pijn in de vagina, het bekkengebied, de onderbuik, de onderrug, of de lies;
  • Zwaar gevoel of druk in het vaginagebied;
  • Pijn bij het vrijen (dyspareunie);
  • Moeilijkheden bij het legen van de blaas;
  • Een sterke drang om te urineren;
  • Frequent plassen;
  • Het gevoel dat de blaas niet leeg is direct na het plassen;
  • Stress-incontinentie of inspanningsincontinentie: ongewild urineverlies bij inspanning, zoals lachen, tillen, hoesten of sporten, enz.
  • Meer frequente blaasontstekingen.

Asymptomatisch

Sommige vrouwen met een milde blaasverzakking ervaren niet of nauwelijks symptomen.

Blaasverzakking stadiumbepaling

De stadiumbepaling (stadiëring) van een blaasverzakking gebeurt op basis van de ernst van de verzakking.

StadiumOmschrijving
Graad 1 (mild) Slechts een klein gedeelte van de blaas zakt in de vagina.
Graad 2 (gematigd)De blaas zakt dermate dat het de opening van de vagina kan bereiken.
Graad 3 (ernstig)De blaas duwt de voorwand van de vagina naar buiten bij persen.
Graad 4 (compleet)De verzakking komt zónder persen voorbij de ingang van de vagina; gewoonlijk geassocieerd met andere vormen van verzakking (baarmoederverzakking, endeldarmverzakking, en verzakking van de dunne darm).

Onderzoek en diagnose

Een gynaecologisch onderzoek vindt plaats om de aard en omvang van de klachten te achterhalen. Eventueel kan de arts aanvullende onderzoeken voorstellen, zoals een urodynamisch onderzoek waarmee de functie van de blaas en het afsluitmechanisme van de blaas worden getest. Een urodynamisch is een inwendig onderzoek, waarbij dunne slangetjes worden ingebracht via de plasbuis en endeldarm. Aan de hand hiervan kunnen metingen worden verricht van de blaasinhoud, de blaasdruk, de afsluiting van de blaas, het urineverlies (indien aanwezig), de uitstroomsnelheid van de urine en de spanning in de bekkenbodemspieren. De meetresultaten worden geregistreerd in een computer. Het onderzoek duurt meestal een half uur tot drie kwartier. Daarnaast kan en cystoscopie worden uitgevoerd. Dit is een kijkonderzoek waarbij de arts via het plaskanaal in de blaas kijkt door middel van een cystoscoop. Ook kan er onderzoek gedaan worden naar de werking van de bekkenbodemspieren door een bekkenfysiotherapeut. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek kan de fysiotherapeut adviseren om speciale bekkenbodemtraining te doen.

Behandeling van een blaasverzakking

Medische interventies

Afhankelijk van de ernst van de klachten zijn bij een blaasverzakking verschillende soorten behandelingen mogelijk:
  • Fysiotherapie. Bij een lichte verzakking kunnen oefeningen voor de bekkenbodemspieren uitkomst bieden.
  • Medicijnen. Een behandeling met hormonen kan spieren en steunweefsels weer versterken.
  • Een pessarium (een kunststof ring). Deze ring wordt in de vagina ingebracht en geeft steun. Als dit onvoldoende soelaas biedt kan een operatie uitkomst bieden.
  • Een operatie. Bij een verzakking van de voorkant van de schede kan een blaasverzakkingsplastiek worden uitgevoerd, waarbij de voorwand op zijn plaats wordt gebracht.

Zorg voor een gezond gewicht ter preventie van een blaasverzakking / Bron: Istock.com/VladimirFLoydZorg voor een gezond gewicht ter preventie van een blaasverzakking / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd
Zelfzorgmaatregelen
Er zijn een aantal leefstijladviezen die je kunt opvolgen, zodat de verzakking niet verergert. Deze zijn:
  • Probeer hoesten te voorkomen door bijvoorbeeld niet te roken of COPD goed te behandelen.
  • Tracht overgewicht te voorkomen of af te vallen als je te zwaar bent;
  • Neem de tijd op het toilet, wees niet gehaast maar ontspannen. Dit kan bekkenbodemproblemen voorkomen.
  • Adem goed door als je bukt, buigt of tilt. Dus niet de adem inhouden.
  • Geen zware dingen tillen.
  • Goed zitten en ontspannen bewegen is goed voor de rug en het bekken.

Prognose en vooruitzichten

Een langdurige blaasverzakking is zelden een levensbedreigende aandoening. De meeste milde gevallen van blaasverzakking kunnen zonder een chirurgische ingreep worden behandeld, en de meest ernstige verzakkingen kunnen volledig gecorrigeerd worden met een operatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verzakking van blaas, baarmoeder of endeldarmVerzakking van blaas, baarmoeder of endeldarmBij 25% van alle vrouwen ontstaat na het veertigste levensjaar een verzakking van de blaas of van de baarmoeder. Vrouwen…
Aandoeningen: wat is een verzakking?Een verzakking, wat wordt daar nu eigenlijk precies mee bedoelt? Een verzakking wordt ook wel een prolaps genoemd en is…
Verzakking bij vrouwen: symptomen, oorzaak en behandelingVerzakking bij vrouwen: symptomen, oorzaak en behandelingVerzakking bij vrouwen symptomen zijn afhankelijk van het type en de omvang van de verzakking. Een verzakking van de baa…
Blaasklachten: man + vrouw, (stekende) pijn in blaas en rugBlaasklachten: man + vrouw, (stekende) pijn in blaas en rugBlaasklachten zijn de meest voorkomende klachten bij vrouwen van 30 jaar en ouder, maar ook mannen kunnen soms last hebb…
Veel voorkomende ziekten - BlaasontstekingVeel voorkomende ziekten - BlaasontstekingEen blaasonsteking hebben kan erg vervelend zijn. Pijn bij het plassen, pijn in de onderbuik en vooral de hele dag het g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/daizuoxin
  • Medisch Centrum Alkmaar. Een verzakking: Voorwand vagina, achterwand vagina, baarmoeder, vaginatop. Brochure, zj.
  • WebMD. Prolapsed Bladder. http://www.webmd.com/women/guide/prolapsed-bladder#1 (ingezien op 5-9-2017)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/VladimirFLoyd

Reageer op het artikel "Blaasverzakking: symptomen & operatie verzakking van blaas"

Reacties

W. P. de Graaf-Ross, 26-09-2016 14:49 #7
Ik heb een blaasverzakking (ik ben 82 jaar) en krijg nu een crème om in te spuiten voor hormoonverbetering.(Synapause-E3.
Daarbij oefeningen voor bekkenbodem. Maar heel veel oefeningen kan ik niet doen i.v.m. duizeligheid. Ik heb geen baarmoeder meer en ook geen eierstokken, is deze behandeling voldoende voor herstel? Reactie infoteur, 10-10-2016
Synapause-E3 ovules heeft als werkzame stof: estriol. Het kan worden voorgeschreven bij verlichting van klachten na de overgang, zoals een geïrriteerde droge vagina, vaginale infecties, urineverlies of steeds terugkerende blaasontsteking. Synapause-E3 crème kan ook worden gebruikt voor verbetering van de wondgenezing na vaginale operaties bij vrouwen na de overgang.

Bij weinig klachten als gevolg van de blaasverzakking kunnen oefeningen voor de bekkenbodem helpen. Als u deze niet goed kunt uitvoeren vanwege duizeligheid, kunt u dit het beste bespreken met de huisarts of fysiotherapeut (die deze oefeningen voor het versterken van de bekkenbodemspieren heeft voorgeschreven). Zijn er oefeningen die u wel kunt doen? Kunt u ze misschien zo doen dat u minder last hebt van duizeligheid? Uw huisarts kan ook vertellen wat de prognose is.

Henriette, 15-04-2016 13:35 #6
Ik ben 62 jaar oud en een paar maanden geleden last gehad van constipatie, daarna gebroken lijnzaad en geen last meer.
Ik heb een lichte blaasverzakking, verder geen klachten meer. bij bij de bekkenfisotherapeut doe ik en thuis oefeningen. Worden nu de bekkenbodemspieren weer beter en zou ik over een maand weer rustig aan kunnen hardlopen? Springen en zwaar dragen raad ze af en doe ik niet meer.

hartelijke groet
henriette Reactie infoteur, 27-04-2016
Bekkenfysiotherapie helpt over het algemeen goed bij lichte vormen van een verzakking. Vooral bij vrouwen die problemen ondervinden met het plassen en ontlasten. Het is dan wel van belang zelf ook goed te oefenen en om dat te blijven doen. Daarnaast zijn er een aantal leefstijladviezen die je kunt opvolgen, zodat de verzakking niet verergert. Deze zijn:
- Probeer hoesten te voorkomen door bijvoorbeeld niet te roken.
- Probeer overgewicht te voorkomen of af te vallen als je te zwaar bent.
- Neem de tijd op het toilet, wees niet gehaast maar ontspan. Dit kan bekkenbodemproblemen voorkomen.
- Adem goed door als je bukt, buigt of tilt. Dus niet de adem inhouden.
- Geen zware dingen tillen.
- Goed zitten en ontspannen bewegen is goed voor de rug en het bekken. De fysiotherapeut kan je adviezen geven hoe je je rug en bekkenbodem zo min mogelijk belast.

In het boekje 'Stel, je hebt een verzakking' van prof dr. Jan-Paul Roovers is nog meer informatie te vinden over hoe om te gaan met een verzakking.

Len, 02-04-2016 19:58 #5
Urineverlies, iets uitpuilende blaas, geen pijnlijke klachten als zodoen, vervelend bij vrijen.ooit een achterwantplastic operatie gehad, baarmoeder is ook verwijderd, dus… ouderdoms klacht? (61 jaar)
Wat word mij aan geraden?

Bea, 20-09-2015 00:28 #4
Bij een kennis, 81 jaar, is de vagina dicht gemaakt. Is dat aan te bevelen of blijven de klachten als buikpijn en rugpijn dan bestaan?

Marianne, 25-04-2014 13:06 #3
Ik ben 65 jaar en heb een voorwandverzakking. Nu is er gisteren een pessarium geplaatst, het bal gevoel was meteen weg en ook het vele plassen. Voel wel, dat het in buik moet stabiliseren. Wie heeft daar ook ervaring mee? En duurde dat lang?

Huysse Magda, 16-01-2014 14:44 #2
Een vriendin van mij zei me dat ze geopereerd werd voor een blaas verzakking. Ze zei letterlijk " mijn blaas hing tussen mijn benen". Kan dit wel dat de blaas zover naar buiten komt? Reactie infoteur, 16-01-2014
Een blaasverzakking houdt in dat de voorwand van de schede (vagina), waar de blaas op rust, naar buiten zakt en daarmee zakt de blaasbodem ook uit. De blaas duwt dan de voorwand van de vagina naar buiten, wat aan kan voelen alsof er een balletje uit de schede zakt.

Bracke Rita, 27-10-2013 11:33 #1
Ik heb een blaas verzakking, heb er niet echt last van, behalve als ik moe gewerkt ben
Ik ben 74, en is dat nog nodig?Ik hoorde van iemand die een operatie liet uitvoeren, en die klaagt nu, van urine verlies?!
Ik weet niet wat te doen, de gynecoloog, laat er me vrij in, maar toch ben ik er erg mee bezig;
Velen dank
Rita

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Verzakking
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!