InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Alsmaar meer depressies: wat zijn de oorzaken hiervan?

Alsmaar meer depressies: wat zijn de oorzaken hiervan?

Alsmaar meer depressies: wat zijn de oorzaken hiervan? Depressie lijkt meer en meer opgang te maken als gezondheidsaandoening, zowel bij kinderen als volwassenen. Gevoelens van somberheid, uitzichtloosheid en zinloosheid komen vaker en vaker voor bij de moderne mens. Depressie wordt niet voor niets de ziekte van de eenentwintigste eeuw genoemd. Een alsmaar groter deel van de bevolking slikt antidepressiva of voedingssupplementen tegen depressie. Maar hoe komt het toch dat precies in onze ver geëvolueerde maatschappij zoveel mensen depressief zijn? Wat zijn de mogelijke oorzaken van het groeiend aantal depressies in de westerse wereld?

Alsmaar meer depressies

In de moderne maatschappij is het niet meer ongewoon om iemand met depressie in de familie te hebben. Iedereen kent wel iemand met symptomen van depressie, zoals lusteloosheid, vermoeidheid en gevoelens van somberheid. Zowel op jonge leeftijd als op latere leeftijd ligt de frequentie van depressie hoger dan jaren geleden. Depressie wordt dan ook vaak de ziekte van de eenentwintigste eeuw genoemd. Maar hoe komt het dat depressie alsmaar meer voorkomt?

Verzwakte invloed van religie

Religie kan een uiterst belangrijke invloed hebben op de gemoedstoestand van mensen. Als je je somber voelt en ziet geen kortetermijnoplossing voor je problemen, kan je nog altijd troost vinden in godsdienst. Geloven in een god die alles met een bepaald plan heeft bedacht, kan een geruststellend gevoel geven waardoor depressie kan getemperd worden. Teleurgesteld zijn met het aardse leven hoeft niet tot depressie te leiden als je weet dat er na de dood misschien een betere wereld wacht. Nu is het zo dat de invloed van religie in de westerse maatschappij de laatste jaren danig verminderd is, waardoor deze buffer tegen mogelijke depressie voor veel mensen weggevallen is.

Veeleisend werk en sociaal leven

In de samenleving wordt van je verwacht dat je je inzet voor je baan, je vrienden en je gezin. De consumptiemaatschappij legt veeleisende normen op aan de werkende mens. Je baan moet niet alleen veel geld opbrengen, maar ze moet ook interessant zijn en levenverrijkend. Je sociaal leven moet goed gevuld zijn, en je wordt geacht ook nog eens interessante hobby's te hebben. Het hoeft geen betoog dat dit voor veel mensen te veel wordt en dat ze deze hoge verwachtingen niet kunnen inlossen. Het gevoel van er niet bij te kunnen horen kan uiteindelijk leiden tot depressie.

Minder tijd voor familie

De familie is de plaats bij uitstek waar mensen hun gevoelens en gedachten op een veilige manier kunnen ventileren. Het gezin hoort een symbool te zijn van veiligheid en geborgenheid waar emoties van somberheid en triestheid opgevangen worden. Maar door de alsmaar sneller evoluerende maatschappij blijft er minder en minder tijd over voor de familie. Zowel kinderen als ouders kunnen hiervan hinder ondervinden. Kinderen die niet met hun ouders kunnen communiceren over hun sombere emoties lopen een hogere kans op depressie. Ook voor partners in een liefdesrelatie geldt dit: hoe minder tijd voor mekaar, hoe hoger de kans dat sombere gevoelens opgekropt worden of uitmonden in depressie.

Informatie en technologie

Technologie speelt een belangrijke rol in de manier waarop we naar het leven en de wereld kijken. Tegenwoordig worden er alsmaar meer hoogtechnologische producten op de markt gebracht die ons dagelijks leven makkelijker maken. Hierdoor worden ook onze verwachtingen hoger: met een druk op de knop, een muisklik of een vingerbeweging op een touchscreen is alle informatie meteen tot onzer beschikking. Hierdoor wordt ons gevoel voor geduld uitgehold: als we niet meteen krijgen wat we willen, worden we sneller ongeduldig en ongelukkig. Bovendien hebben we via internet, smartphone en televisie ook toegang tot de meest uitgebreide informatie. De vraag is of die overvloed aan informatie niet kan leiden tot gevoelens van somberheid en pessimisme.

Depressie behandelen

Antidepressiva

Het stijgend aantal depressieve mensen maakt dat ook de inname van geneesmiddelen tegen depressie is toegenomen. Antidepressiva zijn medicijnen die artsen vaker en vaker moeten voorschrijven bij patiënten die geen andere uitweg meer zien.

Supplementen

Aanvullend
Bovendien kunnen er aanvullend voedingssupplementen genomen worden die de kans op depressie doen afnemen. Een algemeen uitgebalanceerde voeding met voldoende mineralen en vitaminen is bovendien noodzakelijk om een goede fysieke én mentale weerstand op te bouwen tegen tegenslagen. Gezonde voeding kan - in combinatie met suppelementen - op die manier zorgen voor meer veerkracht waardoor bepaalde gebeurtenissen je minder snel somber zullen maken.

Voorbeelden
Voedingssupplementen die de kans op depressie lijken te verminderen zijn Omega 3-vetzuren, die ook in vis voorkomen. Andere supplementen zijn specifiek gericht op een meer ontspannen algemeen gevoel, waardoor je minder last hebt van stress. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Valdispert Stress Moments
  • Brain Relax
  • Pervital Stress Balance
  • Orthica

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressief door gebrek aan zonlichtDepressief door gebrek aan zonlichtDepressies kunnen allerlei verschillende oorzaken hebben en één daarvan is een gebrek aan zonlicht. De laatste jaren bli…
Post-vakantie depressie: oorzaken, symptomen en tipsPost-vakantie depressie: oorzaken, symptomen en tipsMaandenlang had je naar de zomervakantie uitgekeken maar toch heeft deze niet gebracht wat je ervan verwachtte. En dan i…
XTC en depressie. Waarom word je depressief van XTC?XTC en depressie. Waarom word je depressief van XTC?XTC geeft tijdelijk een prettig gevoel, maar daarna voel je je vaak depressief en down. Onderzoek heeft aangetoond dat m…
Hyperfagie - overmatig etenHyperfagie - overmatig etenVeel vrouwen kennen die periode in de maand voor de eigenlijk visite van oma: vreet-bui!. Je mond verandert in een eenar…
Zomerdip of zomerdepressie: oorzaken, behandeling & tipsZomerdip of zomerdepressie: oorzaken, behandeling & tipsDe zomer kan een delicate periode zijn voor wie gevoelig is voor depressie. Ironisch genoeg is het net in de periode dat…
Bronnen en referenties
  • http://www.infofyt.com/depressie-natuurlijk-behandelen/ (geraadpleegd op 24/05/2016).

Reageer op het artikel "Alsmaar meer depressies: wat zijn de oorzaken hiervan?"

Reactie

Ehsp, 30-04-2012 16:02 #1
Wat ik mis in dit overzicht zijn de (mogelijke) gevolgen van alle toevoegingen in onze voedingsmiddelen. Vroeger aten we gewoon wat uit de winkel om de hoek kwam, of direct van het land. Tegenwoordig zijn de meeste levensmiddelen in de schappen behandeld of geconserveerd met een ware mikmak aan chemicaliën.
Daarom is daarin een natuurlijk evenwicht en balans inmiddels ver te zoeken.
Het zou mij niet verbazen, dat dat toch ook een hele belangrijke factor zou kunnen zijn. Reactie infoteur, 30-04-2012
Hallo Ehsp,

Bedankt voor je bijdrage aan dit artikel.
De veranderde productie en bewaring van onze voedingsmiddelen in deze moderne tijd kunnen inderdaad een belangrijke invloed hebben op onze gemoedstoestand. Veel kunstmatige stoffen zoals bewaarmiddelen en kleurstoffen worden toegevoegd aan ons voedsel waardoor er zeker een chemisch effect plaatsvindt op ons lichaam en geest. Een concreet oorzakelijk verband tussen chemicaliën in onze voeding en depressie heb ik echter nog niet kunnen vinden, waardoor ik het in mijn artikel ook niet heb aangehaald. Toch heeft deze veronderstelling zeker haar waarde.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Depressieve Gevoelens
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!